TESTATI-VA CAPACITATEA DE A OFERI FEEDBACK

2
calitatea feedback-ului; stimularea performantei;atributiile managerului

Una din cele mai importante sarcini ale managerului este de a da feedback, intrucat atunci cand va exprimati opinia asupra comportamentului angajatilor contribuiti la eliminarea conduitelor necorespunzatoare si la dezvoltarea atitudinilor pozitive. In continuare va invitam la completarea unui scurt chestionar pentru a va ajuta sa stabiliti care este calitatea feedback-ului pe care il oferiti. Ulterior vom evidentia instrumente si resurse concrete pe care le puteti folosi in dezvoltarea acestei abilitati.

Loading

Este demonstrat practic faptul ca cele mai eficiente si productive echipe sunt cele in care exista o comunicare eficienta, implicit feedback. Orice angajat isi doreste sa stie in cel fel este perceputa activitatea sa profesionala de catre superiori, colegi sau colaboratori. De multe ori feedback-ul ne da multora dintre noi cel mai puternic impuls in stimularea performantei si in a ne implica mai mult in activitatile aferente postului, fiind totodata o modalitate usoara de a ne motiva echipa.

Un manager eficient foloseste feedback-ul pentru a imbunatati abordarea si performanta angajatilor: le ghideaza eforturile, identifica sursa esecurilor si ale slabei motivatii, ii sustine si ii inspira. Feedback-ul le permite angajatilor sa faca modificarile adecvate modul in care isi gestioneaza activitatea si functioneaza ca un factor motivational puternic, contribuind la o performanta satisfactoare.

Feedback-ul este un instrument de gestionare a resurselor umane si de imbunatatire a eficientei proceselor de afaceri. Feedback-ul permite schimbul de informatii intre manager si subordonati, ofera o perspectiva asupra consecintelor deciziilor de management si permite ajustarea activitatii angajatilor si chiar a departamentelor.

Studiile arata ca multi manageri nu acorda prea multa importanta modului in care oferă feedback (pozitiv sau negativ) subordonatilor lor. Una dintre cele mai bune abilitati manageriale este comunicarea eficienta, atat verbala, cat si in scris. Feedback-ul consta in comunicarea ideilor, reactiilor, rezultatelor si consecintelor performantei unei persoane. Acesta comunica informatii valoroase sau corective despre o actiune, un eveniment sau un proces.

Nevoia de feedback este normala, fie ca este vorba de un manager sau de un angajat. Fac ceea ce compania isi doreste? Imi desfasor activitatea corect sau gresit? Eforturile mele vor fi recunoscute? Lipsa feedback-ului, precum si incalcarile grave ale regulilor de acordare a acestuia priveaza individul de un punct de referinta in organizatie si ii diminueaza motivatia in desfasurarea activitatii.

Pentru manager feedback-ul este un instrument care permite:

  • exprimarea recunostintei fata de angajat si mentinerea acestuia motivat;
  • cunoasterea asteptarilor angajatului;
  • cresterea productivitatii si a performantei;
  • clarificarea obiectivelor si sarcinilor;
  • intelegerea cauzelor care influenteaza negativ comportamentul unui angajat;
  • corectarea comportamentului negativ;
  • orientarea angajatului spre dezvoltare;
  • dezvoltarea intelegerii si a increderii reciproce;
  • dezvoltarea coeziunii si a spiritului de echipa;
  • identificarea ariilor de imbunatatire, schimbare sau dezvoltare pentru a asigura cresterea si progresul sustinut al organizatiei;
  • identificarea gradului de satisfactie a angajatului fata de munca in cadrul companiei sau al echipei.

Ca urmare a unui feedback pozitiv sau negativ managerul primeste informatii cu privire la evolutia sarcinilor, ceea ce ii permite sa identifice si sa rezolve in timp util problemele organizationale emergente. El poate analiza subordonatii (starea de spirit, asteptarile, abilitatile, motivatia, planurile pe termen scurt si lung etc.) si modul in care acestia evalueaza stilul si calitatea managementului, contributia personala a managerilor, autoritatea si influenta acestora asupra proceselor organizationale.

Pentru a imbunatiti feedback-ul managerul are nevoie de o anumita experienta si abilitati in:

  • utilizarea constructiva a informatiilor primite;
  • implementarea procedurilor organizationale adecvate;
  • stabilirea standardelor;
  • alocarea de timp pentru a analiza feedback-ul si a reflecta asupra rezultatelor acestuia;
  • implementarea schimbarilor ca urmare a feedback-ului.

Un manager trebuie sa evite urmatoarele greseli atunci când oferă feedback pozitiv sau negativ:

Critica neconstructiva. Criticarea agresiva a actiunilor unui subordonat, emotivitatea excesiva sub forma de sarcasm, aroganta si o atitudine lipsita de respect pot submina increderea in sine si moralul angajatului. De exemplu, daca managerul a cerut unui subordonat sa intocmeasca un raport si nu este satisfacut de calitatea acestuia, in loc sa-l critice direct („acest raport nu ofera informatiile de care am nevoie”, „trebuie refacut în totalitate”) este necesar sa se intrebe care a fost scopul sarcinii, daca angajatul a reusit sa il indeplineasca si cum ar putea fi imbunatatit. Recunoasteti anumite puncte forte, contributii pozitive si realizari ale subordonatului inainte de a apela la critica.

Critica adusa la adresa persoanei. Managerul trebuie sa se asigure ca feedback-ul pe care il ofera subordonatilor se refera exclusiv la actiunile acestora, nu la calitatile personale. Un manager care face o apreciere negativa a caracterului unui angajat (de exemplu, „esti prea dur”, „esti prea domol”) va face ca acea interlocutorul sau sa devina defensiv. Criticati actiunile intreprinse, nu persoana in sine.

Inainte de a oferi feedback pozitiv sau negativ este important sa stiti ce doriti sa obtineti din conversatia pe care o purtati cu angajatul. In mod ideal feedback-ul ar trebui sa evidentieze punctele forte ale performantei si comportamentului angajatului, precum si punctele slabe – ariile care trebuie corectate. Discutati despre ceea ce poate fi schimbat/imbunatatit pentru a obtine rezultate favorabile.

Register New Account
Shopping cart