Testati-va abilitatile de comunicare
Abilitatile de comunicare nu se limiteaza la redactarea unor mesaje scrise sau la tinerea unui discurs. A comunica implica capacitatea de a transmite un mesaj altor persoane, de a le explica, de a-i convinge sau de a-i motiva intr-o anumita directie. Unele persoane par sa aiba aceasta putere de convingere innascuta, insa de cele mai multe ori, aceasta abilitate este invatata, iar odata dobandita este perfectionata si consolidata continuu. Oricine are nevoie de aceasta aptitudine, in special atunci cand o anumita sarcina sau proiect implica munca in echipa. Persoanele cu abilitati restranse de comunicare depun eforturi semnificative pentru a-si dezvolta cariera dincolo de un anumit nivel. In continuare va invitam la completarea unui scurt chestionar, util in a va evalua eficienta comunicarii. Acest chestionar evalueaza cat de bine va intelegeti rolul in procesul de comunicare, evidentiind ulterior instrumente si resurse concrete pe care le puteti folosi pentru a va dezvolta abilitatile de comunicare.
Loading
Piata muncii a devenit tot mai competitiva, astfel ca cerintele angajatorilor nu se mai limiteaza la avea studii superioare intr-un anumit domeniu, ci si la a detine o serie de abilitati suplimentare, numite soft skills. Una dintre cele mai importante abilitati este comunicarea.
Abilitatile de comunicare pe care le avem determina succesul relatiilor noastre interpersonale si de aceea este necesar sa comunicam in mod eficient la locul de munca, cu prietenii, cu familia si, in general, cu toate persoanele cu care interactionam. Cunoasterea si detinerea abilitatilor de comunicare de baza aduce o serie de avantaje, cum ar fi rezolvarea conflictelor sau consolidarea increderii si a respectului reciproc.
Cele mai importante 12 abilitati de comunicare
Dezvoltarea unor bune abilitati de comunicare va poate ajuta sa gestionati mai usor diferitele situatii in care va aflati.
1. Ascultarea activa
Ascultarea este o abilitate de baza a comunicarii, dar, desi poate parea banala, nu toata lumea detine aceasta aptitudine. De multe ori doar auzim in loc sa ascultam, iar uneori concentram doar pe ceea ce avem de spus, nu pe ceea ce comunica cealalta persoana. Aceasta abilitate presupune ascultarea atenta a mesajului pe care interlocutorul nostru incearca sa ni-l transmita. Ascultarea activa se refera la a fi atent nu numai la ceea ce spune cealalta persoana, ci si la sentimentele, ideile sau gandurile pe care le exprima aceasta.
2. Empatia
Empatia este una dintre cele mai importante abilitati sociale, deoarece este necesara pentru a ne intelege cu ceilalti. Chiar daca nu sunteti pe deplin de acord cu un coleg, un angajat sau un prieten, trebuie sa le ascultati si intelegeti punctul de vedere.
3. Validarea emotionala
Pentru a comunica mai bine trebuie sa luati in considerare validarea emotionala, adica acceptarea mesajului si oferirea unui feedback. Atunci cand purtam o conversatie este necesar sa ne ascultam interlocutorul fara sa-i judecam argumentele si trebuie sa ii comunicam daca am inteles sau nu mesajul. Validarea emotionala imbunatateste comunicarea, deoarece cealalta persoana se simte. Validarea emotionala are un efect pozitiv, deoarece creeaza o relatie bazata pe incredere.
4. Limbajul nonverbal
Postura corpului, contactul vizual sau gesturile, adica limbajul non-verbal (sau comunicarea non-verbala), poate transmite un mesaj. Un studiu realizat de Albert Mehrabian demonstreaza ca, intr-o conversație fata in fata, comunicarea non-verbala ajuta in proportie de 65% transmiterea unui mesaj, indicand in special atitudinea personala fata de subiectul ales.
5. Rezolvarea conflictelor si negocierea
Conflictul este inevitabil in orice relatie, dar gestionarea eficienta a acestora va poate ajuta sa evitati situatiile neplacute in diferite medii. Capacitatea de a rezolva conflictele in mod eficient presupune sa acționați intr-un mod calm, fara o atitudine agresiva. Prin controlarea emotiilor puteti transmite argumentele pe care le aveti.
6. Tonul vocii
Unul dintre elementele de baza ale unui bun comunicator este tonul pe care il foloseste. Vorbind prea incet sau prea tare, rostind apasat cuvintele sau folosind prea multe interjectii sau cuvinte-parazit se poate pierde mesajul si legatura cu interlocutorul. Prin urmare, este necesar sa fim clari, sa folosim exemple concrete, sa avem abilitatea de a improviza si sa rostim corect cuvintele.
7. Persuasiunea
Persuasiunea este un instrument cheie de comunicare, in special in lumea afacerilor, deoarece transmite idei, convingeri, atitudini si comportamente, in vederea convingerii interlocutorului.
8. Simtul umorului
Umorul nu numai ca ajuta la detensionarea in situatii dificile, dar ne ajuta sa ne aratam latura umana in momentele in care protocolul sau regulile unui context foarte rigid ne pot limita actiunile.
Abilitatile de comunicare sunt printre cele mai importante competente cautate de angajatori, indiferent de domeniul de activitate sau de nivelul de calificare, fiind necesare pentru a dobandi succesul pe plan profesional. Daca urmariti sa fiti un expert in comunicare va trebui sa utilizati eficient toate elementele componente ale procesului de comunicare si sa va familiarizati cu diferite tipuri de comunicare (verbala, scrisa etc).