Strategie de comunicare holistica – Cadrul strategic al comunicarii

Pentru a comunica eficient, atat verbal, cat si in scris, atat online, cat si offline, tinand cont de contextul cultural si strategic al organizatiei, este important sa existe o strategie de comunicare bine definita, luand in considerare o abordare holistica a comunicarii, utilizand acest Cadru Strategic al Comunicarii.

strategie de comunicare, strategie comunicare, comunicare, strategie holistica, tipuri de comunicare, evitarea barierelor de comunicare, blocaje comunicare, comunicarea verbala, comunicarea nonverbala, comunicare afaceri, stiluri de comunicare, afaceri, comunicarea interna

Companiile sunt create, organizate si mentinute prin comunicare. Comunicarea este posibila doar intr-un context cultural organizational utilizat si in vederea interpretarii comunicarii. In cadrul firmelor, comunicarea trebuie sa fie strategica, definita de obiective, analize, sinteze si implementare, oferind in acelasi timp un avantaj competitiv. Testarea abilitatilor de comunicare ale angajatilor este importanta pentru companii, deoarece comunicarea joaca un rol cheie in succesul acesteia. Testele de abilitati de comunicare sunt concepute pentru a analiza capacitatea personalului de a comunica eficient in diverse circumstante, inclusiv comunicarea verbala, scrisa si non-verbala.

Din pespectiva lui Rouse&Rouse (2002), o abordare holistica a comunicarii, presupune realizarea a patru strategii (Figura 1): strategia comunicatorului (formularea si codificarea mesajului); strategia auditoriului (decodificarea si interpretarea mesajului); strategia mesajului (transmiterea efectiva a acestuia); strategia canalului de comunicare (selectarea canalului si interactiunile mesajului). Intreg procesul trebuie gandit si inteles in contextul cultural si strategic specific.

Figura 1. Strategii de abordare holistica a comunicarii, dupa Rouse&Rouse (2002)

STRATEGIE DE COMUNICARE – ORIGINEA CONCEPTULUI

Michael si Sandra Rouse au dezvoltat si publicat in anul 2002, in cartea Business Communications: A Cultural and Strategic Approach, un Cadru Strategic al Comunicarii Holistice, care orienteaza utilizatorii in procesul planificarii mesajelor si evitarii barierelor de comunicare, facilitand obtinerea unui raspuns din partea auditoriului.

STRATEGIE DE COMUNICARE – MOD DE ABORDARE IN APLICAREA CONCEPTULUI

O strategie de comunicare presupune:

🔵 Identificarea motivului pentru care este necesara comunicarea, incluzand rezultatele dorite;

🔵 Evaluarea credibilitatii comunicatorului si identificarea modalitatilor in care increderea auditoriului in comunicator si mesaj poate fi imbunatatita;

🔵 Evaluarea valorilor culturale si ideilor auditoriului, in vederea adaptarii mesajului la contextul cultural; asigurati-va ca intelegeti cultura organizationala si nationala si ca va completati abilitatile de comunicare interculturala;

🔵 Stabilirea obiectivelor comunicarii, atat generale, cat si specifice; examinati cu grija obiectivul comunicarii, deoarece acesta va determina eficienta urmatoarelor trei elemente ale Cadrului Strategic al Comunicarii Holistice; scrieti o declaratie simpla si directa care sa defineasca scopul sau obiectivul comunicarii dumneavoastra.

O  strategie de comunicare specifica auditoriului  implica:

Cunoasterea profilului auditoriului: a nevoilor, educatiei si nivelului abilitatilor membrilor acesteia; a existentei sub-grupurilor cu nevoi diferite; a cunostintelor lor cu privire la comunicator si subiectul mesajului; a aspectelor ce ii motiveaza; astfel, se va elabora un mesaj potrivit intereselor, asteptarilor si intelegerii acesteia;

Motivarea auditoriului in vederea actiunii in conformitate cu mesajul transmis.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Privind din perspectiva audientei, trebuie sa luati in considerare dorintele, nevoile, educatia si nivelul abilitatilor membrilor acesteia. In acest fel, puteti elabora un mesaj care sa se potriveasca intereselor, asteptarilor si intelegerii lor.

Ganditi-va cum va puteti adresa nevoilor distincte ale diferitelor grupuri din auditoriul dumneavoastra, bazandu-va pe instrumente de segmentare a pietei. Luati in considerare ce anume doresc membrii auditoriului de la dumneavoastra si cum vor beneficia de aceste lucruri din comunicarea cu dumneavoastra.

O strategie de comunicare privind mesajul presupune:

  • Stabilirea stilului mesajului: de persuasiune, de informare sau de consultare; formal, informal sau mixt; prezentarea ideii sau a argumentelor mai intai; modalitati de indemn la actiune;
  • Stabilirea structurii mesajului si a elementelor ce vor fi accentuate in mesaj.

Cand va ganditi la mesaj, trebuie sa tineti cont si de reactia probabila a publicului dumneavoastra. Credeti ca audienta va fi de acord cu ceea ce spuneti? Daca membrii audientei sunt persoane ocupate, ati putea sa aveti o abordare directa. Pentru aceasta, comunicati intai ideea principala, iar apoi continuati cu argumente de sustinere.

Este posibil ca membrii auditoriului dumneavoastra sa dezaprobe ceea ce veti spune; dispun de timp pentru a asculta sau a citi o comunicare lunga? Daca da, ati putea sa utilizati o abordare mai putin directa pentru mesajul dumneavoastra. Includeti intai argumentele de suport, urmate de scopul principal al comunicarii.

Cand va elaborati mesajul, ganditi-va cum puteti face audienta sa stie ce sa retina din ceea ce citeste si asigurati-va ca ati terminat comunicarea cu o motivatie clara care indeamna la actiune.

Strategia canalului de comunicare presupune identificarea celor mai eficiente canale de transmitere a mesajului in functie de particularitatile auditoriului si ale mesajului: preferinta auditoriului pentru online sau offline, cultura auditoriului cu privire la modalitatile de comunicare, necesitatea existentei unei inregistrari a comunicarii (posibila prin e-mail, imposibila prin telefon sau fata in fata), cadrul temporal si financiar al transmiterii mesajului, complexitatea mesajului, necesitatea feedback-ului etc. Daca mesajul este complex sau exista posibilitatea sa fie inteles gresit de unele persoane, alegeti canalul care va permite sa monitorizati intelegerea mesajului si necesitatea masurilor corective.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart