TESTATI-VA ABILITATILE DE MANAGEMENT

2
autoevaluarea abiliattailor de management; manager de succes; rresponsabilitatile managerului

Adesea, in afaceri, unii manageri par sa se concentreze mai putin pe un management organizat si mai mult pe actiuni specifice leadership-ului. Managerul trebuie sa se asigure, in primul rand, ca sarcinile sunt indeplinite corespunzator, iar activitatea se desfasoara adecvat. Desi liderii creeaza viziune, inspira si genereaza provocari, aceste elemente sunt lipsite de importanta in absenta unei implementari eficiente, asigurata printr-un bun management.

Pentru a fi un manager de succes, indiferent de domeniul in care activati, nu este suficient doar sa va duceti la bun sfarsit sarcinile zilnice si sa va puneti in practica toata expertiza profesionala pe care ati dobandit-o. In afara acestor aspecte, trebuie sa dati dovada de anumite calitati suplimentare, care nu este necesar sa fie native, ci le puteti dobandi pe masura ce avansati si acumulati experienta. Pentru autoevaluarea abilitatilor de management si potentialului pe care il detineti pentru a deveni un manager de succes, va invitam sa parcurgeti chestionarul de mai jos.

 
Loading

 

Intr-o economie globalizata, companiilor moderne le este tot mai greu sa se diferentieze in industrie, deoarece resursele tehnologice si financiare devin din ce in ce mai disponibile si, prin urmare, in ochii consumatorilor organizatiile devin identice. Principala oportunitate pentru a genera un avantaj competitiv este reprezentata de cunostintele, abilitatile, competentele, aptitudinile, abilitatile si experienta fortei de munca. O atentie deosebita trebuie acordata managerilor organizatiei.

Managerul detine o pozitie permanenta si este imputernicit sa ia decizii privind activitatile specifice ale unei companii. Sarcina principala a acestuia este de a coordona si organiza activitatile echipelor, utilizandu-si setul de competente manageriale in vederea atingerii obiectivelor stabilite.

Activitatea oricarui manager depinde de mai multi factori: structura organizatorica, suportul informational, mijloacele tehnice, abilitatile profesionale si organizatorice ale subalternilor etc. Managerul isi asuma mai multe „roluri” simultan:

  • Lider: capabil să conduca echipa;
  • Mentor: poseda calitati morale inalte, capabil sa inspire echipa;
  • Diplomat: poate comunica cu furnizorii, conducerea, partenerii si personalul;
  • Inovator: intelege rolul si importanta progresului, capabil sa puna in aplicare o idee inovatoare;
  • Antreprenor: cauta in mod constant oportunitati de crestere.

Pe de altă parte, efectuarea de catre manager a unor functii care nu ii sunt tipice (in afara acelor competente manageriale de care dispune) afecteaza negativ calitatea managementului si a deciziilor manageriale, capacitatea sa de munca si sanatatea sa, si reduce prestigiul si autoritatea muncii sale.

Un manager trebuie sa fie un antreprenor prin gandire. El ar trebui sa caute in mod activ noi oportunitati si sa isi asume riscuri deliberate pentru a implementa schimbari si imbunatatiri. Un manager trebuie sa fie capabil si dispus sa lucreze intr-un mediu in schimbare, fara a-si pierde eficienta si productivitatea. El ar trebui sa fie capabil sa se adapteze la schimbarile rapide de pe piata si de pe plan personal. In plus, managerilor li se cere, de asemenea, sa aiba un nivel ridicat de profesionalism, cunostinte despre piata, cunostinte despre managementul companiei, cunostinte despre procesul de productie din industria in care activeaza si cunostinte generale despre mediul economic si politic, pentru a lua cele mai bune decizii.

Pe baza experientei practice si a cunostintelor, managerii pot analiza situatia economica de pe principalele piete sau segmente ale acestora (pe care deja opereaza sau intentioneaza sa opereze), avand totodata capacitatea de a analiza activitatile organizatiilor concurente, capacitatea de a anticipa tendintele economice si caracteristicile cererii.

Trebuie remarcat faptul ca si trasaturile psihologice sunt importante. Managerul trebuie sa fie rezistent la stres, pentru a putea lua decizii adecvate in orice situatie. Prin alte calitati-cheie ale unui bun manager se numara:

  • spirit energic;
  • abordarea si rezolvarea creativa a sarcinilor;
  • capacitatea si dorinta de a aborda sarcini complexe;
  • dorinta de a avansa;
  • deschiderea pentru schimbari si inovatii;
  • capacitatea de a invata.

Este esential ca un manager sa fie in permanenta la curent cu noile informatii din industrie. Deoarece schimbarea este constanta si timpul este limitat, perspicacitatea unui manager in gestionarea informatiilor devine la fel de importanta ca si competentele sale profesionale.

O cerinta importanta pentru un manager este capacitatea de a gestiona forta de munca, ceea ce presupune cunoasterea deplina a subordonatilor sai directi, a capacitatilor acestora si a aptitudinilor lor de a efectua sarcinile delegate. Pentru a indeplini aceasta cerinta, managerul trebuie să fie un lider informal in cadrul organizatiei, adica nu doar sa se impuna ca autoritate, ci sa inspire incredere si respect atat din partea colegilor, cat si a subordonatilor. Un manager care se bucură de autoritate îi dispune pe oameni și are o influență pozitivă asupra lor. Deciziile unui manager autoritar si ale unui manager neautoritar sunt tratate diferit de catre subordonati.

Prin alte competente manageriale se numara capacitatea de a comunica cu clientii, furnizorii, angajatii, supervizorii, precum si capacitatea de a lucra in echipa. Managerul trebuie sa inteleaga ca, pentru a-si atinge obiectivele, nu poate lucra in izolare atunci cand intra in contact cu terte parti. In plus, managerul trebuie sa fie capabil sa faca fata tensiunilor si conflictelor din cadrul companiei. Pe langa aceste competente manageriale, acesta trebuie detina:

  1. Viziune: o viziune manageriala clara, dorinta de a atinge obiectivele economice si sociale ale organizatiei, capacitatea de a influenta pozitiv subalternii prin exemplul personal.
  2. Competente in afaceri: cunostinte tehnologice, experienta profesionala, spirit antreprenorial, dorinta si capacitatea de a-si asuma riscuri, abilitati de comunica.
  3. Competente administrative: disponibilitatea si capacitatea de a-si supraveghea subordonatii, capacitatea de a-si folosi eficient timpul de lucru, de a evalua corect angajatii, de a utiliza eficient resursele disponibile.
  4. Calitati personale: inclinatie spre leadership, empatie, sarguinta, capacitate de a stabili relatii interpersonale, simțul umorului.

Register New Account
Shopping cart