Editor choice

Testati-va abilitatea de luare a deciziilor

Pentru a va autoevalua abilitatea de luare a deciziilor si identifica zonele pe care ar trebui sa le imbunatatiti in scopul cresterii eficacitatii procesului decizional, va invitam sa parcurgeti chestionarul de mai jos. Va veti testa nivelul actual al abilitatilor decizionale prin examinarea structurii propriului proces decizional, care ar trebui sa cuprinda sase pasi esentiali: (1) stabilirea unui mediu pozitiv de lucru pentru luarea deciziilor; (2) generarea solutiilor potentiale; (3) evaluarea solutiilor generate; (4) luarea deciziei; (5) verificarea deciziei; (6) comunicarea si implementarea deciziei. In final vor fi evidentiate instrumentele si resursele concrete care pot fi folosite pentru dezvoltarea abilitatilor decizionale.

Loading

Managementul este indisolubil legat de procesul decizional. Rolul unui manager este de a lua decizii de business si de a incerca sa le implementeze intr-un mod cat mai eficient prin intermediul echipei sale. A fi un bun manager inseamna a lua decizii eficiente. Managementul urmareste sa imbunatateasca eficienta organizatiilor prin cresterea capacitatii liderilor indiferent de nivelul managerial de a lua decizii in cunostinta de cauza, in situatii de complexitate extrema. Prin urmare intelegerea naturii procesului decizional este esentiala pentru un bun management.

Fie ca decideti pe cine sa angajati, sericiile carui furnizor sa le folositi sau ce strategie sa urmariti, abilitatea de a lua decizii bune folosindu-va de informatiile disponibile este de maxima importanta si se poate perfectiona odata cu acumularea de cunostinte si experienta. Fiecare decizie implica un set de provocari specifice si exista modalitati diferite de abordare a problemelor.

Procesul decizional ca o componenta nelipsita din viata noastra joaca un rol esential in bunastarea umana. Exista o multitudine de decizii pe care o persoana trebuie sa le ia in fiecare zi, fie ca este vorba de alegerea unei tinute sau de o decizie importanta la locul de munca. Dintr-o perspectiva psihologica, luarea deciziilor este un fenomen care poate fi definit ca un proces intelectual complex (rational sau irational) guvernat de sferele valorice, semantice si de motivatiile personale ale unui individ, intr-un anumit context.

Nevoia de luare a deciziilor este cauzata de faptul ca o companie este expusa la mediul socio-economic si trebuie sa se adapteze la acesta prin intermediul feedback-urilor obtinute. Prin urmare, o decizie de management este rezultatul procesarii de catre manager a feedback-ului, a informatiilor din mediul extern si a datelor interne, cu scopul de a identifica abaterile de la norma (obiectiv), valorifica oportunitatile si elimina riscurile. Un obiectiv este o anticipare ideala, mentala, a rezultatului unei activitati. Prin luarea unei decizii managementul are rolul de a elimina decalajul intre starea actuala si starea dorita cu privire la performanta companiei, departamentului sau echipei sale.

Pe scurt, o decizie manageriala reprezinta o alegere (dintr-o varietate de alternative) facuta de un manager in limitele autoritatii si competentei sale, in vederea atingerii obiectivelor organizatiei. Capacitatea unui manager de a lua decizii manageriale bune este o dovada a performantei sale. Deoarece managerii sunt reponsabili de patru functii critice ale organizatiei (planificare, organizare, motivare si control), ei trebuie sa ia decizii care sa coordoneze fiecare dintre aceste seturi de activitati. Luarea deciziilor este un proces care implica mai multe etape:

  • formularea si stabilirea obiectivelor
  • investigarea problemei
  • alegerea si justificarea criteriilor de eficacitate
  • analizarea posibilelor consecințe ale deciziilor luate
  • luarea in considerare a optiunilor disponibile de solutionare a problemei
  • alegerea si formularea unei solutii
  • luarea unei decizii manageriale
  • informarea celor reponsabili cu privire la decizia luata
  • gestionarea si monitorizarea procesului de implementare a deciziei

Abilitatea de a lua decizii depinde de patru factori cheie:

  • gradul de familiaritate a decidentului cu situatia
  • complexitatea problemei care trebuie rezolvata
  • numarul de soluții alternative disponibile
  • calitatile profesionale si personale ale managerului

Deciziile manageriale se iau la toate nivelurile de conducere, in conformitate cu responsabilitatile managerilor. Atunci cand ia decizii, managerul stabileste mijloacele de executie, cine este responsabil si termenele limita pana la care trebuie sa fie atinse obiectivele. Aproape toate activitatile manageriale se rezuma la luarea de decizii si la planificarea modului in care acestea vor fi implementate. Necesitatea de a ajusta planurile ca raspuns la schimbarilor de pe piata, la cresterea cerintelor de calitate a produselor, la inlocuirea echipamentelor etc. – toate aceste aspecte ridica probleme pe care managerul trebuie sa le abordeze cu promptitudine pentru a asigura desfasurarea normala a productiei si pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Rapiditatea si calitatea solutionarii problemelor depind in mare masura de experienta si cunostintele managerului intr-un anumit domeniu de activitate. Un manager care cunoaste bine procesul de productie si angajatii se poate orienta mai repede si poate lua deciziile necesare in cazul aparitiei unor obstacole.

Capacitatea unui manager de a gandi creativ este, de asemenea, utila in luarea deciziilor corecte, deoarece adesea trebuie sa aleaga cele mai importante date dintr-o multitudine de informatii disparate si uneori contradictorii, sa le organizeze si sa traga concluziile corespunzatoare.
Rapiditatea, corectitudinea si claritatea deciziilor depind, de asemenea, de calitatile personale ale managerului, de determinarea, initiativa, curajul, dorinta de a-si indeplini sarcinile si de capacitatea de a-si organiza si gestiona timpul. De multe ori trebuie sa isi asume anumite riscuri in luarea deciziilor, dar acestea trebuie sa fie mereu justificate.

Managerii trebuie sa fie constienti de factorii care influenteaza procesul decizional. Acestia pot fi impartiti in patru grupe:

  • factori informationali – cantitatea de informatii disponibile privind problema, responsabilii si despre conditiile in care se va implementa solutia
  • factorii motivationali – motivele, interesele, atitudinile si pozitiile decidentului in raport cu situatia curenta sau viitoare
  • factori de personalitate – trasaturile de caracter ale decidentului sau, in cazul unei decizii la nivel de echipa, natura relatiilor din cadrul grupului care ia decizia
  • factori tehnologici – procedurile si sistemele tehnologice disponibile

Procesul decizional are numeroase implicatii si presupune parcurgerea unei serii de etape. Pe baza calificarilor sale, a situatiei specifice, a stilului de conducere si a culturii organizatiei, managerul decide ce va implica fiecare etapa din procesul decizional. Managerul trebuie sa cunoasca punctele forte si punctele slabe ale fiecarei etape, si sa fie capabil sa selecteze cea mai buna optiune, in functie de contextul in care se afla si de stilul de management specific.

Register New Account
Shopping cart