TESTATI-VA ABILITATEA DE LUARE A DECIZIILOR

2
Editor choice abilitatea in luarea deciziilor; decizii corecte; generarea solutiilor

Fie ca decideti pe cine sa angajati, serviciile carui furnizor sa le folositi sau ce strategie sa urmariti, abilitatea de a lua decizii bune folosindu-va de informatiile disponibile este de maxima importanta si se poate perfectiona odata cu acumularea de cunostinte si experienta. Fiecare decizie contine propriile ei provocari si exista modalitati diferite de abordare a problemelor.

Pentru a va autoevalua abilitatea de luare a deciziilor si identifica zonele pe care ar trebui sa le imbunatatiti in scopul cresterii eficientei in a lua decizii corecte, va invitam sa parcurgeti chestionarul de mai jos. Va veti testa nivelul actual al abilitatilor decizionale, prin examinarea structurii propriului proces decizional, care ar trebui sa cuprinda sase pasi esentiali: Stabilirea unui mediu pozitiv de lucru pentru luarea deciziilor; Generarea solutiilor potentiale; Evaluarea solutiilor generate; Luarea deciziei; Verificarea deciziei; Comunicarea si implementarea deciziei. In final vor fi evidentiate instrumentele si resursele concrete care pot fi folosite pentru dezvoltarea abilitatilor decizionale.

Loading

Procesul decizional, ca o componenta nelipsita din viata noastra, joaca un rol esential in bunastarea umana. Exista o multitudine de decizii pe care o persoana trebuie sa le ia în fiecare zi, fie ca este vorba de alegerea unei tinute sau de o decizie importanta la locul de munca.

Dintr-o perspectiva psihologica, luarea deciziilor este un fenomen care poate fi definit ca un proces intelectual complex (rational sau irational) guvernat de sferele valorice, semantice si motivationale personale ale unui individ, intr-un anumite context.

Managementul este indisolubil legat de procesul decizional. Rolul unui manager este de a lua decizii organizationale si de incerca sa le puna in aplicare (intr-un mod cat mai eficient) prin intermediul subalternilor sai. A aplica un bun management inseamna a lua decizii eficiente. Managementul urmareste sa imbunatateasca eficienta organizatiilor prin cresterea capacitatii conducerii de a lua decizii in cunostinta de cauza, in situatii de complexitate extrema. Prin urmare, intelegerea naturii procesului decizional este esentiala pentru un bun management.

Nevoia de luare a deciziilor este cauzata de faptul ca o companie este expusa la mediul inconjurator si trebuie sa se adapteze la acesta prin intermediul feedback-urilor obtinute. Prin urmare, o decizie de management este rezultatul procesarii de catre manager a feedback-ului, pentru a identifica abaterile de la norma (obiectiv). Un obiectiv este o anticipare ideala, mentala, a rezultatului unei activitati. Managementul are rolul de a elimina aceasta abatere prin luarea unei decizii, care are ca scop eliminarea decalajului care apare intre starea actuala si starea dorita.

Pe scurt, o decizie manageriala reprezinta o alegere (dintr-o varietate de alternative) facuta de un manager in limitele autoritatii si competentei sale, in vederea atingerii obiectivelor organizatiei. Capacitatea unui manager de a lua decizii manageriale bune este o dovada a performantei sale. Deoarece managerii sunt reponsabili de patru arii critice ale unui proiect (planificare, organizare, motivare si control), ei trebuie sa ia decizii in fiecare dintre aceste functii. Luarea deciziilor este un proces care implica mai multe etape:

  • formularea si stabilirea obiectivelor;
  • investigarea problemei;
  • alegerea si justificarea criteriilor de eficacitate și a posibilelor consecințe ale deciziilor luate;
  • luarea in considerare a optiunilor disponibile de solutionare a problemei;
  • alegerea si formularea unei solutii;
  • luarea unei decizii manageriale;
  • informarea celor reponsabili cu privire la decizia luata;
  • gestionarea si monitorizarea procesului de implementare a deciziei.

Abilitatea de a lua decizii depinde de patru factori cheie:

  • gradul de familiaritate a decidentului cu situatia;
  • complexitatea problemei care trebuie rezolvata;
  • numarul de soluții alternative disponibile;
  • calitatile profesionale si personale ale managerului.

Deciziile manageriale se iau la toate nivelurile de conducere, in conformitate cu responsabilitatile managerilor. Atunci cand ia decizii, managerul stabileste mijloacele de executie, cine este responsabil si termenele limita pana la care trebuie sa fie atinse obiectivele. Aproape toate activitatile manageriale se rezuma la luarea de decizii si la planificarea modului in care acestea vor fi implementate. Necesitatea de a ajusta planurile ca raspuns la schimbarilor de pe piata, la cresterea cerintelor de calitate a produselor, la inlocuirea echipamentelor etc. – toate aceste aspecte ridica probleme pe care managerul trebuie sa le abordeze cu promptitudine pentru a asigura desfasurarea normala a productiei si pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Rapiditatea si calitatea solutionarii problemelor depind in mare masura de experienta si cunostintele managerului intr-un anumit domeniu de activitate. Un manager care cunoaste bine procesul de productie si angajatii se poate orienta mai repede si poate lua deciziile necesare in cazul aparitiei unor obstacole.

Capacitatea unui manager de a gandi creativ este, de asemenea, utila in luarea deciziilor corecte, deoarece adesea trebuie sa aleaga cele mai importante date dintr-o multitudine de informatii disparate si uneori contradictorii, sa le organizeze si sa traga concluziile corespunzaătoare.
Rapiditatea, corectitudinea si claritatea deciziilor depind, de asemenea, de calitățile personale managerului, de determinarea, initiativa, curajul, dorința de a-si indeplini sarcinile si de capacitatea de a-si organiza si gestiona timpul. De multe ori trebuie sa isi asume anumite riscuri in luarea deciziilor, dar acesta trebuie sa fie mereu justificat.

Managerii trebuie sa fie constienti de factorii care influenteaza procesul decizional. Acestia pot fi impartiti in patru grupe:

  • factori informationali, adica cantitatea de informatii disponibile despre problema, despre responsabili si despre conditiile in care se va implementa solutia;
  • factorii motivationali, adica motivele, interesele, atitudinile si pozitiile decidentului, in raport cu situatia curenta sau viitoare;
  • factori de personalitate, adica trasaturile de caracter ale decidentului sau, in cazul unei decizii la nivel de echipa, natura relatiilor din cadrul grupului care ia decizia;
  • factori tehnologici, adica procedurile si sistemele tehnologice disponibile.

Procesul decizional are mai multe fatete si implica o serie de etape. Pe baza calificarilor sale, a situatiei specifice, a stilului de conducere si a culturii organizatiei, managerul decide ce va implica fiecare etapa din procesul decizional. Managerul trebuie sa cunoasca punctele forte si punctele slabe ale fiecarei etape, si sa fie capabil sa selecteze cea mai buna optiune, in functie de contextul in care se afla si de stilul de management adoptat.

Register New Account
Shopping cart