TESTATI-VA CAPACITATEA DE GESTIONARE A FURIEI
Managementul furiei nu are ca scop eliminarea completa a acestei emotii, intrucat acest lucru nu este posibil, fiind o emotie umana specifica. Obiectivul procesului este de a controla si directiona furia, astfel incat emotia sa nu va controloze si sa afecteze relatii sau situatii importante. Pentru autoevaluarea abilitatilor curente de a va tine furia sub control si pentru identificarea zonelor la care ar trebui sa lucrati pentru a va mari capacitatea de control al emotiilor si de gestionare a stresului, va invitam sa parcurgeti chestionarul de mai jos.
Loading
Toate emotiile joaca un rol in viata noastra. Furia este necesara si utila deoarece ne ajuta sa raspundem la orice situatie pe care o percepem ca pe o amenintare si ne ofera posibilitatea de a infrunta orice circumstanta care ne perturba planurile. Furia ne da curajul si energia necesare si ne reduce sentimentul de teama, permitandu-ne sa facem fata situatiilor dificile si nedreptatilor.
Foarte adesea furia ascunde alte emotii, precum tristetea, durerea, frica, si se manifesta ca un mecanism de aparare. Mania este o emotie foarte puternica, astfel ca managementul furiei este o abilitate vitala pentru nu o lasa sa scape de sub control. Furia necontrolata poate distruge o persoana sau chiar mediul inconjurator, impiedicand-o sa gandeasca rational si incurajand un comportament agresiv. Furia excesiva poate afecta atat sanatatea fizica, cat si pe cea mentala, poate submina legaturile sociale ale unei persoane si in general reduce semnificativ calitatea vietii.
Furia se poate manifesta in trei moduri diferite:
- Furia ca instrument: uneori, atunci cand nu putem atinge un obiectiv folosim violenta ca pe o โcale” de a obtine ceea ce ne dorim. Cu alte cuvinte, folosim furia si violenศa ca instrument pentru a obtine rezultate. Furia ca instrument este de obicei folosita de persoanele cu un autocontrol scazut si cu abilitati reduse de comunicare.
- Furia ca protectie: simศim furie atunci cand interpretam subiectiv comentariile sau comportamentul altor persoane ca fiind un atac, o insulta sau o critica adusa la adresa noastra. Ne simtim jigniti (adesea fara niciun motiv intemeiat) si simtim un impuls evident de a intra in ofensiva.
- Furia ca rabufnire: daca toleram mult timp anumite situatii pe care le consideram nedrepte, reprimandu-ne emotiile in incercarea de a le tine sub control, intram intr-un cerc vicios si periculos din care iesim doar atunci cand nu mai putem tolera nimic. Cu alte cuvinte, intr-o situatie in care am fost rabdatori prea mult timp chiar si cel mai mic inconvenient poate provoca o rabufnire.
Persoanele care se confrunta frecvent cu sentimente de furie tind sa aiba trasaturi de personalitate specifice, cum ar fi: toleranta scazuta la frustrare (nu pot accepta faptul ca dorintele lor nu pot fi intotdeauna indeplinite la prima cerere, sunt persoane foarte egocentrice), stima de sine scazuta (ceea ce le face nesigure si fara control asupra emotiilor lor), lipsa de empatie (nu se pot pune in locul altei persoane) si impulsivitate ridicata (nu se gandesc inainte de a actiona).
Modul in care sunt crescuti copiii afecteaza, de asemenea, modul in care acestia isi controleaza furia la maturitate. Invatati-va copiii sa nu reactioneze agresiv la anumite situatii, astfel incat sa nu dezvolte โsindromul imparatului”. Mediul familial joaca un rol vital. S-a observat ca persoanele care sunt mai putin capabile sa-si controleze furia provin din familii cu probleme, in care accentul nu a fost pus pe inteligenta emotionala.
Managementul furiei este un proces esential pentru a putea gestiona situatiile dificile. Raspunsul la anumite circumstante nefavorabile nu trebuie sa se rezume la violenta, ci trebuie sa fie o modalitate prin care putem gestiona emotiile negative pentru a analiza corect situatia.
Fiti constient de situatia sau circumstantele care va pot declansa furia
Este posibil sa aveti sentimente de furie sau de manie in anumite situatii extreme, dar este important sa invatati cum sa le gestionati. Primul pas pentru a invata cum sa va gestionati furia este sa intelegeti ce probleme/situatii va irita si cum le puteti evita. Invatati sa lucrati cu propriile reactii. Managementul furiei nu inseamna ca trebuie sa evitati in permanenta situatiile stresante. Nu ne putem petrece viata evitand absolut toate persoanele si situatiile care ne fac sa ne simtim inconfortabil. Daca evitam complet astfel de momente, nu vom fi capabili sa invatam cum sa le infruntam.
Este esential sa intelegeti ca violenta ศi agresivitatea nu va vor aduce beneficii, ba chiar pot inrautati situatia. Acordati o atentie deosebita reactiilor fiziologice (este sa aveti senzatia ca inima este pe cale sa explodeze, sa va transpire palmele si sa nu va puteti controla respiratia), astfel incat sa puteti actionati la timp.
Nu dati frau liber cuvintelor dure
Cand suntem furiosi putem spune lucruri care nu ne-ar fi trecut prin minte in mod normal. Managementul furiei prespune sa invatati sa reflectati asupra situatiei si sa o priviti dintr-o perspectiva obiectiva. Incercati sa evitati cuvintele โniciodatฤ” si „intotdeauna”. Incercati sa fiti obiectivi si sa priviti lucrurile cu optimism. Viata este o oglinda care ne reflecta gandurile.
Cand simtiti ca limita v-a fost atinsa, repirati adanc, incercati sa va distantati de situatie. De exemplu, daca sunteti la serviciu, luati o scurta pauza si parasiti incaperea, daca sunteti acasa, faceti un dus relaxant pentru a va calma gandurile. Luaศi-va un asa-numit โtime out”, in special in perioadele stresante.
Imbunatiti-va relatiile sociale
Abilitatile sociale va pot ajuta sa faceti fata furiei. Situatiile de zi cu zi cu care ne confruntam ne cer sa ne comportam in mod adecvat fata de ceilalti. Este important nu numai sa ii ascultam pe ceilalti, ci si sa fim capabili sa continuam conversatia, sa fim recunoscatori atunci cand suntem ajutati, sa ne ajutam pe noi insine, sa fim capabili sa raspundem la critici, oricat de neplacute ar fi acestea.
Pentru a gestiona si controla mai bine furia este important sa putem interpreta corect informatiile din jurul nostru, sa ii ascultam pe ceilalti, sa acceptฤm criticile si sa nu ne lasam complesiti de frustrare.
Identificati persoanele care va sporesc emotiile negative
Adesea celelalte persoane, nu evenimentele, sunt cele care ne provoaca furia. Exprimati-va nemultumirea intr-un mod clar si calm. Cel ce striga cel mai tare nu este cel mai convingator, ci cel care este capabil sa isi exprime sentimentele in mod adecvat, calm si rezonabil, prezentand problemele si posibilele solutii. Este important sฤ va comportati cu maturitate si sa fiti dispusi sa ascultati opinia celeilalte persoane.