Vă extindeți capacitatea operațională? Aflați cât de pregătiți sunteți!
O capacitate operațională mai bună crește rezistența companiilor într-o industrie competitivă și contribuie la susținerea perspectivelor de dezvoltare a afacerii. Unele companii încearcă să evolueze prea repede și întâmpină probleme privind anumite procese, precum onorarea comenzilor, care afectează atât funcționalitatea celorlalte departamente, cât și percepția consumatorilor față de brand. De aceea este foarte important să aveți o strategie care să se concentreze pe trei elemente cheie: software și tehnologie, planificare și resurse umane, procese și fluxuri de lucru. Pentru a evalua gradul de pregătire a companiei dumneavoastră în ceea ce privește creșterea capacității operaționale, dar și pentru a identifica soluțiile care se potrivesc cel mai bine afacerii vă invităm să completați chestionarul de mai jos. Obiectivitatea și sinceritatea în alegerea răspunsurilor nu poate fi decât în beneficiul dumneavoastră. Durata de completare: 7-8 minute (30 întrebări).
Loading
Pentru a ca un business să poată rămâne relevant și competitiv în mediul dinamic al afacerilor este important să identificați constant noi modalități de a obține mai multă valoare la nivel operațional. Indicatorii cheie de performanță (KPI) pentru a măsura eficiența operațională constau în alocarea inteligentă a resurselor, ratele de utilizare mai mari și o cultură a securității și siguranței în muncă.
Îmbunătățirea eficienței operaționale în mediul actual a devenit o prioritate de top pentru majoritatea companiilor. Eficiența operațională îmbunătățește calitatea produselor (serviciilor), reducând în același timp costurile. O examinare detaliată a eficienței operaționale ajută la obținerea unui avantaj competitiv pe piață și la construirea unei strategii de creștere potrivite pentru activitatea companiei.
Ce înseamnă „eficiență operațională”? Aceasta se referă la gestionarea eficientă a operațiunilor unei companii în comparație cu rivalii din industrie. Eficiența operațională include categorii precum productivitatea, îmbunătățirea proceselor de producție, utilizarea eficientă a resurselor etc. Aceasta se măsoară prin raportul dintre eforturile de producție, calitatea obținută și resursele utilizate.
Nu doar numărul de angajați sau veniturile separă câștigătorii de cei învinși.
Toate companiile ar trebui să încerce să fie eficiente, dar majoritatea antreprenorilor încă nu înțeleg cu adevărat în ce constă această eficiență. Mulți antreprenori confundă eficiența cu „atingerea obiectivelor”. Ei cred că, dacă o companie reușește să își îndeplinească angajamentele atât în ceea ce privește profiturile, cât și clienții săi, acestea reprezintă dovada unei bune eficiențe operaționale.
Pentru a îmbunătăți eficiența și capacitatea operațională este nevoie de un efort combinat care necesită optimizarea proceselor, eficientizarea resurselor umane și a tehnologiei, aducând după sine numeroase avantaje privind reducerea costurilor și îmbunătățirea serviciilor.
În ce constă optimizarea proceselor?
Când vorbim despre optimizarea proceselor ne referim la o evaluare sistematică, pe mai multe niveluri, a proceselor cu scopul de a:
A) identifica ineficiențele și evalua impactul (negativ) pe care aceste blocaje îl au asupra companiei;
B) găsi soluții (schimbări în proceduri, personal, tehnologie, ajustări în strategie etc.) care să îmbunătățească procesele și să asigure atingerea obiectivelor prin intermediul unor metode eficiente și orientate către client.
Eficiența operațională cuprinde mai multe strategii și tehnici utilizate pentru a îndeplini obiectivul de bază de a livra bunuri de calitate clienților la cel mai optim raport cost-eficiență-timp. Utilizarea resurselor, producția, distribuția și gestionarea stocurilor sunt toate aspecte comune ale eficienței operaționale.
În calitate de antreprenori ar trebui să faceți o listă a proceselor companiei și să le urmăriți pentru a descoperi dacă acestea sunt realizate în mod corect (ex.: dacă generează profit, oferă calitate, irosesc resursele etc.). Dacă identificați blocaje în procesele curente trebuie să încercați diferite modalități de a le îmbunătăți.
Pentru a eficientiza operațiunile este necesar să se identifice și să se elimine pierderile de resurse care apar zilnic: utilizarea ineficientă a timpului de lucru, a echipamentelor, a spațiului de depozitare, a transportului, pierderile de materii prime, de energie etc.
Criteriul care indică eficiența operaționala a companiei este profitul, care poate fi îmbunătățit în patru moduri:
- prin creșterea prețului, menținând în același timp volumul de vânzări. Capacitatea de a utiliza această metodă este puternic limitată de concurență.
- prin creșterea volumului de vânzări, care oferă un rezultat financiar pozitiv. Acest efect poate fi obținut, de exemplu, în cazul în care compania are costuri fixe, iar vânzarea fiecărei unități suplimentare de produs duce la o reducere a costurilor unitare de circulație.
- prin reducerea costului total al bunurilor, serviciilor și lucrărilor. Reducerea costului bunurilor vândute poate avea un impact semnificativ asupra profitabilității, dar oportunitățile de reducere a acestuia sunt, de asemenea, limitate. Reducerile de costuri pot fi realizate prin achiziționarea de inputuri de la furnizori externi la prețuri mai mici și prin obținerea de reduceri suplimentare de la furnizorii de bunuri conexe. Pentru a reduce costul lucrărilor și serviciilor ar trebui depuse eforturi permanente pentru a optimiza costurile și a respecta limitele de buget stabilite.
- prin creșterea cifrei de afaceri a activelor. Măsurile în această direcție vizează în primul rând optimizarea structurii activelor implicate în procesul de vânzare.
Rentabilitatea oricărei firme este determinată într-o anumită măsură de structura sectorului, care furnizează profitul mediu pentru toate firmele. Structura industriei este determinată de cinci concurenți principali: influența clienților, influența furnizorilor, noii intrați, presiunea înlocuitorilor și natura concurenței.
Atingerea obiectivelor de eficiență operațională stabilite este posibilă printr-un set de măsuri, a căror elaborare necesită o evaluare a mediului intern și extern al companiei. Principala provocare a companiei este de a consolida toate eforturile de îmbunătățire și de a le concentra asupra unui singur obiectiv – eficiența operațională – astfel încât personalul de la toate nivelurile companiei să poată vedea unde se pierd resursele și să aibă o autoritate reală. Toți angajații, indiferent de nivelul ierarhic, trebuie să fie capabili să vadă unde se pierd resurse și să dispună de autoritatea reală și de instrumentele de care au nevoie pentru a îmbunătăți operațiunile.