Ce face un antreprenor?

Antreprenoriatul este procesul de lansare și gestionare a unei afaceri cu scopul de a obține profit. Conform definiției din DEX un antreprenor este o „persoană care conduce o antrepriză”.

Cu toate acestea, ca definiție de bază a antreprenoriatului, aceasta este oarecum limitată. O definiție modernă a antreprenoriatului este aceea de a transforma lumea prin găsirea unor soluții inovatoare la problemele cu care ne confruntăm.

Ceea ce nu spune definiția antreprenoriatului este că această activitate le dă puterea unor persoane de a-și lua în propriile mâini cariera și visele, îndreptându-și eforturile și pasiunea în direcția pe care o aleg, fără nici o limită setată. Antreprenorii sunt capabili să facă primul pas pentru a face din lume un loc mai bun, pentru toată lumea.

Antreprenoriatul este o activitate care necesită multă muncă și dedicare, dar poate fi, de asemenea, o sursă semnificativă de împlinire atât personală, cât și profesională. Activitatea de antreprenoriat poate implica o gamă largă de activități, cum ar fi identificarea oportunităților de afaceri, dezvoltarea de idei de afaceri, realizarea de studii de piață, elaborarea de planuri de afaceri, obținerea unor finanțări, căutarea și gestionarea angajaților, dezvoltarea de produse sau servicii, promovarea și vânzarea acestora, precum și managerierea resurselor financiare disponibile.

Ce înseamnă să fii antreprenor?

Deși definiția a ceea ce înseamnă să fii antreprenor / antreprenoare a rămas constantă de zeci de ani, posibilitățile pentru noii și viitorii antreprenori au evoluat. Un antreprenor  nu este un simplu angajator. Antreprenorii au cea mai mare putere de a schimba lumea. Antreprenorii văd lumea diferit, de la Elon Musk care dorește să exploreze oportunitățile planetei Marte, la Bill Gates care a revoluționat tehnologia.

Definiția antreprenoriatului vorbește rareori despre impactul pozitiv pe care antreprenorii îl au asupra lumii.

Antreprenorii văd posibilități și soluții acolo unde o persoană obișnuită vede doar obstacole și imposibilitatea de a repara sau evolua. Înțelegerea a ceea ce este un antreprenor poate ajuta la recunoașterea valorii pe care antreprenoriatul o aduce lumii.

Un antreprenor de succes trebuie să aibă capacitatea de a identifica noi oportunități de piață, de a dezvolta soluții creative pentru problemele existente și de a concentra aceste soluții în vederea creării unui bun sau serviciu. De asemenea, trebuie să fie capabil să construiască relații de afaceri cu partenerii, clienții și furnizorii companiei, precum și să gestioneze riscurile și problemele care apar pe parcursul proceselor de afaceri.

Rolul unui antreprenor în societate este semnificativ:

  • Antreprenorii pun bazele unor locuri de muncă: fără inițiativele lor, oportunitățile de angajare nu ar exista. Antreprenorii sunt dispuși să își asume riscul de a pierde bani. Dorința de a-și dezvolta afacerea duce la crearea de noi oportunități de angajare. Pe măsură ce afacerea se dezvoltă, se creează și mai multe oportunități de angajare, ducând la o rată a șomajului mai mică și la susținerea economiei naționale.
  • Antreprenorii inovează: unele dintre cele mai importante tehnologii din societatea modernă au fost puse de micii antreprenori. Progresele tehnologice sunt determinate de nevoia de a rezolva o problemă, de a ușura munca sau de a îmbunătăți anumite procese.
  • Antreprenorii susțin schimbarea: dorința de a obține un succes major îi împing spre dezvoltarea unor idei care să revoluționeze societatea. Aceștia pot crea un nou produs care să rezolve o problemă sau își asumă provocarea de a explora ceva ce nu a mai fost explorat până acum.
  • Antreprenorii sprijină societatea: în ciuda percepției conform cărora antreprenorii doresc doar să se îmbogățească, aceștia se preocupă de comunitatea în care trăiesc. În urma câștigurilor încasate companiile lor plătesc mai multe taxe care susțin economia națională. Adesea orice antrenor va susține o cauză, va avea un parteneriat cu un ONG pentru a lupta împotriva unei probleme sociale sau va investi în cercetare și dezvoltare.

Abilitățile unui antreprenor de succes

Fără îndoială, pasiunea este cea mai importantă calitate pe care trebuie să o aibă un antreprenor. În realitate, fără pasiune pentru propria afacere, niciun antreprenor nu ar avea capacitatea de a dezvolta continuu idei și de a îmbunătăți eficiența afacerii pe care o conduc. Majoritatea antreprenorilor de succes au pornit de la zero, dintr-un mic birou sau chiar dintr-un garaj, având pasiunea drept principal impuls.

Stabilirea obiectivelor pe termen scurt sau mediu presupune să știți unde doriți să ajungeți pe termen lung și cum veți ajunge acolo. Acest concept se aplică tuturor afacerilor. Un antreprenor de succes trebuie să aibă o înțelegere clară a modului de a face afaceri, precum și un plan concret despre cum să îl pună în aplicare pentru a atinge obiectivele intermediare. O companie fără o viziune este ca o casă fără fundație.

Un antreprenor de succes trebuie să dețină următoarele abilități-cheie:

  • Gândire strategică – presupune capabilitatea de a gândi în perspectivă și de a dezvolta o viziune clară asupra afacerii, în vederea elaborării unor strategii de creștere eficiente și adaptării rapide la schimbările din piață.
  • Creativitate – reflectă abilitatea de a gândi în mod creativ și de a dezvolta idei noi, permițând elaborarea unor idei inovative prin care compania unui antreprenor se poate diferenția de concurență.
  • Abilități de leadership – constau în capacitatea de a inspira și motiva o echipă.
  • Cunoștințe financiare – reflectă competența de a gestiona corect resursele financiare, întrucât un antreprenor trebuie să fie capabil să facă bugete, să gestioneze fluxurile de numerar și să ia decizii financiare adecvate.
  • Abilități de comunicare – presupune capacitatea de a transmite în mod eficient un mesaj (pe care verbală sau scrisă) către angajați, parteneri de afaceri, clienți sau investitori.
  • Capacitatea de a lua decizii rapide – constă în abilitatea de analiza rapid și eficient o anumită situație și de a opta pentru cea mai bună soluție,  pe baza experienței și cunoștințelor pe care le deține un antreprenor.
  • Încredere și perseverență – reflectă puterea unui antreprenor de a accepta și de a se adapta la noile schimbări din piață, pentru a gestiona cu ușurință riscurile la care compania sa poate fi expusă.
  • Gestionarea timpului – presupune abilitatea unui antreprenor de a valorifica timpul de care dispune și de a prioritiza în mod eficient sarcinile pe care le are.

Acestea sunt câteva dintre abilitățile cheie pe care un antreprenor de succes trebuie să le dețină pentru a avea o afacere profitabilă și durabilă.

Dezvoltarea unei afaceri

Opțiunile disponibile astăzi pentru antreprenori sunt numeroase. Barierele care stăteau în calea inițierii propriei afaceri au fost eliminate datorită unor instrumente pentru gestionarea și creșterea companiilor precum Microsoft Teams, Wix, WordPress, Google Ads, Facebook Ads sau Instagram Ads.

Inițierea unei afaceri începe prin dezvoltarea unei idei de afaceri. Un antreprenor poate folosi analiza ideilor de afaceri pentru a prioritiza și a reduce numărul de propuneri privind lansarea unui nou produs sau serviciu. Aceasta evaluează ideea pe baza unor criterii care indică șansele de reușită ale acesteia, având potențialul de a avea succes pe piață și de a fi achiziționate de către consumatorii țintă. Analiza ideilor de business ajută la eliminarea ideilor care nu generează valoare, identificarea unei direcții clare și testarea și analiza diferitelor ipoteze privind un produs.

În multe companii, în special cele mici sau mijlocii, viitorul nu este luat în calcul. Antreprenorii și managerii sunt preocupați de operațiunile zilnice și există tendința de a subestima construirea unei strategii pe termen lung.

Definirea unor obiective SMART pentru următorii ani are un impact pozitiv asupra companiei, oferind o direcție clară și eficientizând deciziile luate. Pe de altă parte, sprijină dezvoltarea unui sistem de control al performanțelor companiei mult mai atent, îmbunătățind, de asemenea, procesul de stabilire a bugetelor și a obiectivelor financiare.

Obiective SMARTTemplate de lucru

STRATEGIE

Obiective SMART

+ Stimulează creșterea productivității
+ Identifică puncte forte & slabe
+ Îmbunătățește performanța
+ Exemple de completare
+ Dashboard de raportare și analiză a indicatorilor
AVANTAJE+
9.9
expert
RON 7741.190
35% discount utilizând codul în pagina de comandă

Elaborarea anumitor strategii este primul pas pentru dezvoltarea unei companii. De multe ori, mai ales în start-up-uri, deciziile sunt luate din instinct, fără a avea toate informațiile necesare pentru a face o alegere sau fără a avea un plan de acțiune clar.

Antreprenorul trebuie să abordeze proiectele cu o mare atenție și trebuie să aibă în vedere cât de mult se investește în acestea. Un alt reper esențial pentru antreprenor trebuie să fie rata de rentabilitate a investiției. Acest indicator este important, deoarece oferă o perspectivă asupra profitului pe care îl obține companie.

De asemenea, în calitate de antreprenor atenția trebuie să fie concentrată și pe resursele umane, fiind cele mai valoroase active pentru orice companie. Cu atât mai mult cu cât într-un start-up există puțini angajați-cheie, aceștia trebuie să fie plasați într-o poziție în care să își poată desfășura activitatea într-un mod eficient. Un instrument pentru managementul performanței angajaților poate evidenția randamentul personalului în raport cu sarcinile primite.

Prin urmare, o strategie bine construită constă atât într-o analiză internă, cât și în una externă. Oricât de neobișinut ar părea mulți antreprenori nu sunt pe deplin conștienți de cele mai valoroase active ale companiei lor și, prin urmare, întâmpină probleme în stabilirea obiectivelor de performanță, luarea deciziilor și alocarea bugetului.

Exemple de antreprenori de succes

Există o mulțime de antreprenori și antreprenoare de succes care și-au construit afacerile de la zero și au reușit să le dezvolte în companii de milioane sau chiar miliarde de dolari. Iată câțiva dintre ei:

Walt Disney – a pus bazele Walt Disney Company, unul dintre cele mai renumite studiouri de film din lume. Pe cont propriu, Disney a produs unele dintre cele mai mari francize de divertisment din lume, inclusiv parcurile Disney, Star Wars, Marvel, Pixar și multe altele. Compania a produs, de asemenea, unele dintre cele mai cunoscute filme din toate timpurile, inclusiv „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, „Regele Leu”, „Frumoasa și Bestia” și multe alte animații. Disney a fost, de asemenea, un pionier în industria cinematografică, dezvoltând noi tehnologii, cum ar fi filmele de animație în 2 culori. Disney a decedat în 1966, dar compania sa continuă să prospere.
Mark Zuckerberg – înainte de a înființa Facebook, Zuckerberg a produs un număr mare de bunuri. El a dezvoltat un sistem de mesagerie instantanee pe care tatăl său îl folosea în cabinetul său stomatologic pentru a comunica cu recepționera. Pe când era încă adolescent, Zuckerberg a creat un software muzical pe care Microsoft și AOL erau interesate să îl achiziționeze. În 2004, anul în care a fost fondat Facebook, platforma sa număra peste un milion de utilizatori datorită inovației pe care o aducea în domeniul digital.
Sara Blakely – a pus bazele brandului Spanx în 1998. Ea a fost una dintre primele creatoare de jambiere pentru femei. Brandul ei este specializat în îmbrăcăminte modelatoare și include, de asemenea, lenjerie intimă, ciorapi și alte articole vestimentare. În 2012 Blakely a fost numită cea mai tânără femeie miliardară.
Oprah Winfrey – a început să găzduiască propriul său talk show, „The Oprah Winfrey Show”, care a devenit rapid unul dintre cele mai vizionate programe de televiziune din SUA. Winfrey și-a lansat propria rețea de televiziune, Oprah Winfrey Network (OWN), care difuzează o gamă largă de programe axate pe dezvoltare personală, sănătate și bunăstare.

Register New Account
Shopping cart