Loading
Într-o economie globalizată, companiilor le este tot mai greu să se diferențieze în industrie, deoarece resursele tehnologice și financiare stau la dispoziția tuturor afacerilor, prin urmare, în ochii consumatorilor organizațiile devin identice. Principala oportunitate pentru a genera un avantaj competitiv este reprezentată de cunoștințele, abilitățile, competențele, aptitudinile, abilitățile și experiența forței de muncă. O atenție deosebită trebuie acordată managerilor organizației.
Managerul deține o poziție permanentă și este împuternicit să ia decizii privind activitățile specifice ale unei companii. Sarcina principală a acestuia este de a coordona și organiza activitățile echipelor, utilizându-și setul de competențe manageriale în vederea atingerii obiectivelor stabilite.
Adesea, în afaceri, unii manageri par să se concentreze mai puțin pe un management organizat și mai mult pe acțiuni specifice leadership-ului. Managerul trebuie să se asigure, în primul rând, că sarcinile sunt îndeplinite corespunzător, iar activitatea se desfășoară în mod adecvat. Deși liderii definesc o viziune, inspiră și propun provocări, aceste elemente sunt lipsite de importanță în absența unei implementări eficiente, asigurată printr-un bun management.
Activitatea oricărui manager depinde de mai mulți factori: structura organizatorică, suportul IT, mijloacele tehnice, abilitățile profesionale și organizatorice ale subalternilor etc. Managerul își asumă simultan mai multe roluri:
- Lider: este capabil să conducă echipa;
- Mentor: deține o serie de calități (perseverență, empatie, motivație, autodisciplină etc.) prin intermediul căror poate să-și inspire echipa;
- Diplomat: poate comunica în mod eficient cu furnizorii, conducerea, partenerii și personalul;
- Inovator: înțelege rolul și importanța progresului, fiind capabil să pună în aplicare o idee inovatoare;
- Antreprenor: caută în mod constant oportunități de creștere.
Pe de altă parte, efectuarea de către manager a unor funcții care nu îi sunt tipice (în afacerea acelor competențe manageriale de care dispune) afectează negativ calitatea managementului și a deciziilor manageriale, capacitatea de muncă și sănătatea sa, reducând prestigiul și autoritatea rolului său.
Un manager trebuie să fie un antreprenor prin gândire. El ar trebui să caute în mod activ noi oportunități și să își asume riscuri deliberate pentru a implementa schimbări și îmbunătățiri. Un manager trebuie să fie capabil și dispus să lucreze într-un mediu în schimbare, fără a-și pierde eficiența și productivitatea. El ar trebui să fie capabil să se adapteze la schimbările rapide din industrie, dar chiar și din viața privată. În plus, managerilor li se cere, de asemenea, să aibă un nivel ridicat de profesionalism, cunoștințe despre industria în care își desfășoară activitatea, cunoștințe despre managementul companiei, cunoștințe despre procesul și standardele de producție și cunoștințe generale despre mediul economic și politic, pentru a lua cele mai bune decizii.
Pe baza experienței practice și a cunoștințelor, managerii pot analiza situația economică de pe principalele piețe sau segmente ale acestora (pe care deja operează sau intenționează să opereze), având totodată capacitatea de a analiza activitățile organizațiilor concurente, capacitatea de a anticipa tendințele economice și caracteristicile cererii.
Trebuie remarcat faptul că și trăsăturile de personalitate sunt importante. Managerul trebuie să fie rezistent la stres, pentru a putea lua decizii adecvate în orice situație. Prin alte calități-cheie ale unui bun manager se numără:
- spiritul energic;
- abordarea și rezolvarea creativă a sarcinilor;
- capacitatea și dorința de a aborda sarcini complexe;
- dorința de a avansa;
- deschiderea pentru schimbări și inovații;
- capacitatea de a învăța.
O cerință importantă pentru un manager este capacitatea de a gestiona forța de muncă, ceea ce presupune cunoașterea deplină a subordonaților săi direcți, a capacităților acestora și a aptitudinilor lor de a efectua sarcinile delegate. Pentru a îndeplini această cerință, managerul trebuie să fie un „lider informal” în cadrul organizației, adică nu doar să se impună ca autoritate, ci să inspire încredere și respect atât din partea colegilor, cât și a subordonaților.
Un manager trebuie să aibă o influență pozitivă asupra subalternilor săi. Deciziile unui manager autoritar și ale unui manager neautoritar sunt percepute complet diferit de către subordonați, influențându-le modul în care se raportează la activitatea pe care o desfășoară la locul de muncă.
Prin alte competențe manageriale se numără capacitatea de a comunica cu furnizorii, clienții, angajații, supervizorii, precum și capacitatea de a lucra în echipă. Managerul trebuie să înțeleagă că, pentru a-și atinge obiectivele, nu poate lucra izolat atunci când intră în contact cu terțe părți. În plus, managerul trebuie să fie capabil să facă față tensiunilor și conflictelor din cadrul companiei. Pe lângă aceste competențe manageriale, acesta trebuie să dețină:
- Viziune: o viziune managerială clară, dorința de a atinge obiectivele economice și sociale ale organizației, capacitatea de a influența pozitiv subalternii prin exemplul personal.
- Competențe în afaceri: cunoștințe tehnologice, experiență profesională, spirit antreprenorial, dorința și capacitatea de a-și asuma riscuri, abilități de comunicare.
- Competențe administrative: disponibilitatea și capacitatea de a-și supraveghea subordonații, capacitatea de a-și folosi eficient timpul de lucru, de a evalua corect angajații, de a utiliza eficient resursele disponibile.
- Calități personale: înclinație spre leadership, empatie, sârguință, capacitatea de a stabili relații interpersonale, simțul umorului.