Editor choice

Testați-vă abilitatea de luare a deciziilor

Pentru a vă autoevalua abilitatea de luare a deciziilor și a identifica zonele pe care ar trebui să le îmbunătățiți în scopul creșterii eficacității procesului decizional, vă invităm să parcurgeți chestionarul de mai jos. Vă veți testa nivelul actual al abilităților decizionale prin examinarea structurii propriului proces decizional, care ar trebui să cuprindă șase pași esențiali: (1) stabilirea unui mediu pozitiv de lucru pentru luarea deciziilor; (2) generarea soluțiilor potențiale; (3) evaluarea soluțiilor generate; (4) luarea deciziei; (5) verificarea deciziei; (6) comunicarea și implementarea deciziei. În final vor fi evidențiate instrumentele și resursele concrete care pot fi folosite pentru dezvoltarea abilităților decizionale.

Loading

Managementul este indisolubil legat de procesul decizional. Rolul unui manager este de a lua decizii de business și de a încerca să le implementeze într-un mod cât mai eficient prin intermediul echipei sale. A fi un bun manager înseamnă a lua decizii eficiente. Managementul urmărește să îmbunătățească eficiența organizațiilor prin creșterea capacității liderilor, indiferent de nivelul managerial, de a lua decizii în cunoștință de cauză, în situații de complexitate extremă. Prin urmare, înțelegerea naturii procesului decizional este esențială pentru un bun management.

Fie că decideți pe cine să angajați, serviciile cărui furnizor să le folosiți sau ce strategie să urmați, abilitatea de a lua decizii bune folosindu-vă de informațiile disponibile este de maximă importanță și se poate perfecționa odată cu acumularea de cunoștințe și experiență. Fiecare decizie implică un set de provocări specifice și există modalități diferite de abordare a problemelor.

Procesul decizional, ca o componentă nelipsită din viața noastră, joacă un rol esențial în bunăstarea umană. Există o multitudine de decizii pe care o persoană trebuie să le ia în fiecare zi, fie că este vorba de alegerea unei ținute sau de o decizie importantă la locul de muncă. Dintr-o perspectivă psihologică, luarea deciziilor este un fenomen care poate fi definit ca un proces intelectual complex (rațional sau irațional) guvernat de sferele valorice, semantice și de motivațiile personale ale unui individ, într-un anumit context.

Nevoia de luare a deciziilor este cauzată de faptul că o companie este expusă la mediul socio-economic și trebuie să se adapteze la acesta prin intermediul feedback-urilor obținute. Prin urmare, o decizie de management este rezultatul procesării de către manager a feedback-ului, a informațiilor din mediul extern și a datelor interne, cu scopul de a identifica abaterile de la normă (obiectiv), valorifica oportunitățile și elimina riscurile. Un obiectiv este o anticipare ideală, mentală, a rezultatului unei activități. Prin luarea unei decizii, managementul are rolul de a elimina decalajul între starea actuală și starea dorită cu privire la performanța companiei, departamentului sau echipei sale.

Pe scurt, o decizie managerială reprezintă o alegere (dintr-o varietate de alternative) făcută de un manager în limitele autorității și competenței sale, în vederea atingerii obiectivelor organizației. Capacitatea unui manager de a lua decizii manageriale bune este o dovadă a performanței sale. Deoarece managerii sunt responsabili de patru funcții critice ale organizației (planificare, organizare, motivare și control), ei trebuie să ia decizii care să coordoneze fiecare dintre aceste seturi de activități. Luarea deciziilor este un proces care implică mai multe etape:

  • formularea și stabilirea obiectivelor
  • investigarea problemei
  • alegerea și justificarea criteriilor de eficacitate
  • analizarea posibilelor consecințe ale deciziilor luate
  • luarea în considerare a opțiunilor disponibile de soluționare a problemei
  • alegerea și formularea unei soluții
  • luarea unei decizii manageriale
  • informarea celor responsabili cu privire la decizia luată
  • gestionarea și monitorizarea procesului de implementare a deciziei

Abilitatea de a lua decizii depinde de patru factori cheie:

  • gradul de familiaritate a decidentului cu situația
  • complexitatea problemei care trebuie rezolvată
  • numărul de soluții alternative disponibile
  • calitățile profesionale și personale ale managerului

Deciziile manageriale se iau la toate nivelurile de conducere, în conformitate cu responsabilitățile managerilor. Atunci când ia decizii, managerul stabilește mijloacele de execuție, cine este responsabil și termenele limită până la care trebuie să fie atinse obiectivele. Aproape toate activitățile manageriale se rezumă la luarea de decizii și la planificarea modului în care acestea vor fi implementate. Necesitatea de a ajusta planurile ca răspuns la schimbările de pe piață, la creșterea cerințelor de calitate a produselor, la înlocuirea echipamentelor etc. – toate aceste aspecte ridică probleme pe care managerul trebuie să le abordeze cu promptitudine pentru a asigura desfășurarea normală a producției și pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Rapiditatea și calitatea soluționării problemelor depind în mare măsură de experiența și cunoștințele managerului într-un anumit domeniu de activitate. Un manager care cunoaște bine procesul de producție și angajații se poate orienta mai repede și poate lua deciziile necesare în cazul apariției unor obstacole.

Capacitatea unui manager de a gândi creativ este, de asemenea, utilă în luarea deciziilor corecte, deoarece adesea trebuie să aleagă cele mai importante date dintr-o multitudine de informații disparate și uneori contradictorii, să le organizeze și să tragă concluziile corespunzătoare. Rapiditatea, corectitudinea și claritatea deciziilor depind, de asemenea, de calitățile personale ale managerului, de determinarea, inițiativa, curajul, dorința de a-și îndeplini sarcinile și de capacitatea de a-și organiza și gestiona timpul. De multe ori trebuie să își asume anumite riscuri în luarea deciziilor, dar acestea trebuie să fie mereu justificate.

Managerii trebuie să fie conștienți de factorii care influențează procesul decizional. Aceștia pot fi împărțiți în patru grupe:

  • factori informaționali – cantitatea de informații disponibile privind problema, responsabilii și despre condițiile în care se va implementa soluția
  • factorii motivaționali – motivele, interesele, atitudinile și pozițiile decidentului în raport cu situația curentă sau viitoare
  • factori de personalitate – trăsăturile de caracter ale decidentului sau, în cazul unei decizii la nivel de echipă, natura relațiilor din cadrul grupului care ia decizia
  • factori tehnologici – procedurile și sistemele tehnologice disponibile

Procesul decizional are numeroase implicații și presupune parcurgerea unei serii de etape. Pe baza calificărilor sale, a situației specifice, a stilului de conducere și a culturii organizației, managerul decide ce va implica fiecare etapă din procesul decizional. Managerul trebuie să cunoască punctele forte și punctele slabe ale fiecărei etape și să fie capabil să selecteze cea mai bună opțiune, în funcție de contextul în care se află și de stilul de management specific.

VirtualBoard
Logo
Register New Account
Shopping cart