ORAPAPA – o lista de verificare pentru luarea celor mai bune decizii

0
Imbunatatirea deciziilor; Luarea deciziilor in echipa; Modele decizionale

Cu totii ne dorim decizii de succes. Unul din lucrurile ce trebuie facute pentru a realiza acest lucru este sa va asigurati ca nu ati uitat nimic – nici aspectele financiare, nici emotiile celor implicati, nici potentialele riscuri, dar si ca ati evidentiat toate oportunitatile asociate deciziei. Este posibil ca factorii financiari sa fi fost analizati, insa analiza din perspectiva resurselor umane sa lipseasca. Totodata, oportunitatile unei idei grozave pot duce la ignorarea riscurilor asociate acesteia. Pentru ca luarea deciziilor in echipa sa duca la imbunatatirea acestora, este necesara aplicarea modelelor decizionale care sa elimine riscurile omiterii factorilor esentiali care trebuie urmariti. Tehnica ORAPAPA este de mare ajutor in astfel de cazuri, fiind foarte usor de implementat si constand intr-o lista de verificare ce nu va lasa sa uitati niciun aspect important din procesul decizional.

Ea poate fi utilizata in aproape toate situatiile in care trebuie luata o hotarare, de la decizii importante pana la unele de complexitate medie. O decizie complexa necesita o analiza detaliata in fiecare din etape, iar pentru aplicarea eficienta si fundamentata a acestei tehnici puteti folosi o serie de alte instrumente ce va stau la dispozitie pentru fiecare din etape.

INTELEGEREA CONCEPTULUI

Metoda ORAPAPA presupune ca inainte de luarea deciziei sa priviti lucrurile din cat mai multe perspective pentru a va asigura de calitatea ei, respectiv de limitarea sau chiar eliminarea aspectelor negative ce pot aparea in urma implementarii deciziei.

ORAPAPA este acronimul englezesc al metodei (Opportunities, Risks, Alternatives and improvements, Past experience, Analysis, People and Alignment and ethics), care evidentiaza 7 aspecte cheie ce trebuie luate in considerare intr-un proces decizional:

  1. Oportunitati
  2. Riscuri
  3. Alternative si imbunatatiri
  4. Experienta trecuta
  5. Analiza
  6. Personal, angajati
  7. Aliniere si etica

ORAPAPA va permite sa iesiti din tiparele gandirii dumneavoastra si sa evitati distorsiunile in luarea deciziilor, astfel incat sa nu treceti cu vederea elemente importante. Totodata, aceasta tehnica permite implicarea membrilor echipei in luarea unei decizii de grup.

UTILIZAREA CONCEPTULUI

Ganditi-va la decizia dumneavoastra in relatie cu fiecare element.

Oportunitati. Pe parcursul acestui prim pas, veti analiza propunerea discutata doar din perspectiva pozitiva, ignorand in mod deliberat riscurile atasate acesteia: ce oportunitati se vor deschide daca veti lua aceasta decizie?; ce beneficii va avea organizatia dumneavoastra? In aceasta faza, optimistii din echipa vor avea ocazia sa se manifeste si sa evidentieze cat mai multe puncte.

Riscuri. Este timpul sa treceti la analiza riscurilor: care sunt punctele slabe si dezavantajele deciziei dumneavoastra?; care sunt consecintele nefavorabile?; exista un numar mare de riscuri?; cu ce frecventa se preconizeaza sa apara?; cum le putem gestiona?; ar fi mai bine sa renuntam la aceasta decizie? In aceasta etapa, persoanele precaute vor fi cele care vor avea ocazia sa fie mai active. De mentionat ca este posibil ca riscurile identificate sa fie atat de mari, incat implementarea propunerii sa fie abandonata inca din aceasta etapa. Analiza riscurilor si analiza de impact sunt 2 instrumente ce se pot utiliza in aceasta faza.

Alternative si imbunatatiri. Considerand ca oportunitatile existente sunt peste riscurile ce decurg, se trece la etapa analizarii eventualelor alternative si a imbunatatirilor ce pot fi aduse noii propuneri.  Se vor utiliza tehnici de gandire creativa precum Brainstrorming si Do It pentru a genera noi idei in vederea imbunatatirii ideii initiale: ce alte alternative sunt disponibile?; cum se pot maximiza oportunitatile si minimiza riscurile?; cum poate fi imbunatatita solutia?

Experienta trecuta. Daca cineva cunoscut, din organizatie sau din afara, a mai fost implicat in ceva asemanator, experienta acestora este foarte utila. Este bine de stiut: a functionat?; daca nu, ce este de invatat?; ma poate ajuta expertiza persoanei respective in decizia finala?

Analiza. Examinarea datelor utilizate pentru luarea deciziei este esentiala pentru ca raspunde la urmatoarele intrebari: pe ce informatii se sprijina decizia?; ce argumente exista impotriva deciziei?; exista tendinte care ar putea avea impact asupra acesteia?; ati colectat toate informatiile necesare?; ipotezele sunt corecte?; eventualele diferente dintre cunostintele si expertiza dumneavoastra si a echipei pot avea efecte negative asupra deciziei?; concluziile sunt bine fundamentate? Utilizati in aceasta etapa instrumente de analiza a impactului financiar asociat deciziei (valoarea neta actualizata, rata interna de rentabilitate), instrumente de analiza a punctelor oarbe sau a tiparelor psihologice.

Personalul, angajatii. Luati in considerare punctele de vedere si simtamintele altor persoane, intrebandu-va ce vor spune partile interesate despre decizie. Utilizati tehnica Rolestorming si cea a Pozitiilor Perceptuale pentru a privi decizia din perspectiva acestora.

Aliniere si etica. In aceasta ultima etapa, trebuie sa raspundeti urmatoarelor intrebari: cat de bine se incadreaza decizia in strategia si cultura organizatiei?; se aliniaza cu misiunea declarata, cu valorile companiei si cu abilitatile generale?; decizia este etica?; decizia se potriveste cu valorile dumneavoastra personale?

CONCLUZII

In conditiile in care managerii se confrunta zilnic cu probleme, abateri de la planificarile facute sau situatii neprevazute, gestionarea acestora presupune acuratetea si justetea deciziei care trebuie adoptata dupa un proces de analiza corespunzator. Pentru a lua deciziile potrivite, managerii trebuie sa acumuleze toate informatiile necesare care caracterizeaza problema si obiectivele propuse. Cu toate acestea, in realitate decizia pastreaza un caracter de incertitudine, care provine din faptul ca o serie de informatii raman necunoscute, incomplete, iar probabilitatea de aparitie a unor evenimente este variabila. Importanta deosebita a proceselor decizionale presupune o permanenta preocupare pentru imbunatatire, pentru intarirea capacitatii organizatiei de a elabora decizii de calitate, care sa genereze o crestere a eficientei si competitivitatii.

BIBLIOGRAFIE

  1. Sam Kaner, Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making, John Wiley & Sons, 2011
  2. Denis Bouyssou, Thierry Marchant, Marc Pirlot, Patrice Perny, Alexis Tsoukias, P. Vincke, Evaluation and Decision Models: A Critical Perspective, Springer Science & Business Media, 2012
  3. Marvin C. Alkin, A Guide for Evaluation Decision Makers, SAGE Publications, 1985
  4. Daniel Glaser, Evaluation Research and Decision Guidance, Transaction Publishers, 1988
  5. Robert Stine, Dean Foster, Statistics for Business: Decision Making and Analysis, Pearson College Division, 2013

Register New Account
Reset Password
Shopping cart