Ce face un manager PR?
PR (Public Relations) se referă la modul în care un brand comunică cu publicul său țintă și la relațiile pe care le construiește cu mass-media pentru a ajuta potențialii clienți să se conecteze cu organizația. Relațiile publice presupun activități de analiză, cercetare, concepere și planificare a unor programe de interacționare și comunicare cu publicul target, precum și activități de evaluare a rezultatelor obținute, în vederea construirii unei imagini pozitive a brandului în rândul consumatorilor. Acest lucru se poate face prin intermediul mijloacelor tradiționale, cum ar fi conferințele de presă și articole în mass-media, dar și prin metode moderne, cum ar fi comunicarea prin social media sau influencer marketing.
PR-ul este o parte esențială a unei strategii de marketing, care ajută o companie să construiască relații pozitive cu publicul său și să își consolideze reputația în cadrul pieței țintă.
Există multe situații în care o strategie de PR bine elaborată a salvat compania de o potențială criză sau de o percepție negativă a imaginii brandului în rândul consumatorilor. Iată câteva exemple:
- Scandaluri legate de produse: În cazul în care un produs prezintă o serie de defecte (minore sau majore) nedorite sau chiar periculoase pentru consumatorii săi, o campanie de PR atent planificată contribui la îmbunătățirea percepției publice a companiei și la restabilirea încrederii.
- Greve și conflicte cu angajații: Companiile care se confruntă cu greve sau întâmpină frecvent situații conflictuale cu angajații pot beneficia de o strategie de PR eficientă pentru a ajuta la aplanarea tensiunilor și la repararea relațiilor cu angajații.
- Crize de reputație: În cazul unui scandal sau a unei crize care dăunează reputației unei companii, cum ar fi acuzațiile de corupție sau de încălcare a normelor de mediu, o strategie de PR bine formulată poate ajuta la gestionarea situației și la recâștigarea încrederii publicului.
- Inovare și lansare de produs: Atunci când o companie dezvoltă și lansează un nou produs o campanie de PR poate contribui la creșterea gradului de conștientizare a produsului de către consumatori și la obținerea recunoașterii din partea industriei.
- Concurență acerbă: Într-un mediu concurențial o strategie de PR poate ajuta o companie să obțină notorietate și avantaje competitive față de rivali.
O strategie eficientă de relații publice poate fi utilizată în multe situații de criză și poate contribui la salvarea unei companii de la un posibil eșec.
PR vs publicitate
Publicitatea si activitatea de PR sunt două domenii cheie ale comunicării de afaceri și ale unei strategii de marketing. Deși au unele elemente comune, acestea sunt două discipline diferite.
Publicitatea este una dintre cele mai vechi forme de promovare, în care se utilizează mijloace mediatice (TV, radio, presa scrisă, Internet) sau alte suporturi (afișe, panouri publicitare, cărți de vizită etc.) pentru îndemna consumatorii să cumpere sau să utilizeze produsele sau serviciile oferite de către companie.
Relațiile publice implică comunicarea organizației cu publicul prin mijloace cum ar fi evenimente speciale, apariții în presă, lobby-ul, relațiile cu publicul, strategii de management al crizelor etc. Obiectivul relațiilor publice este de a construi și de a menține un sentiment pozitiv fata de organizație, prin comunicarea proactivă și construirea de relații durabile.
Cele două activități nu sunt sinonime, ci complementare. Atunci când sunt combinate în cadrul unei planificări adecvate, ele pot spori rezultatele oricărei afaceri, indiferent de domeniul de activitate. Ambele activități sunt esențiale pentru o companie, deoarece au ca obiectiv comun consolidarea unor relații de încredere între companie și public.
Profilul unui manager de relații publice
Pentru a deveni manager PR sunt necesare cunoștințe aprofundate în domeniul relațiilor publice, precum și experiență în management și comunicare. Aceste cunoștințe pot fi acumulate fie prin intermediul unui program de învățământ formal (universități sau școli acreditate care oferă specializare în Științele Comunicării), fie prin participarea la diferite workshop-uri, webinarii sau prin activarea îndelungată în acest domeniu.
Un manager PR trebuie să aibă cunoștințe despre mediile online și offline de promovare precum print, radio, televiziune și rețele de social media. El trebuie să fie dispus să ia inițiativă, să găsească soluții creative și să lucreze sub presiune. De asemenea, un manager PR trebuie să aibă cunoștințe despre legislația și etica publicității și marketingului, pentru a nu pune în pericol reputația companiei.
Pe lângă cunoștințele specifice domeniului managerul PR trebuie să dețină și o serie de abilități cheie, precum:
- Abilități de comunicare: managerul PR trebuie să posede abilitați verbale, de prezentare și de scriere excelente pentru a fi capabil să transmită mesajele sale într-un mod eficient și convingător.
- Abilități de relaționare: managerul PR trebuie să fie capabil să construiască și să mențină relații profesionale puternice cu persoanele interne și externe organizației (ex.: jurnaliști, colaboratori, influenceri etc.).
- Abilități de negociere: managerul PR trebuie să fie capabil să negocieze cu partenerii externi pentru a obține cele mai bune rezultate pentru organizație.
- Abilități de cercetare: managerul PR trebuie să identifice și să analizeze informații relevante despre publicul țintă pentru a dezvolta strategii eficiente.
- Abilități de gestionare a timpului: managerul PR are nevoie de abilități de management al timpului pentru a-și organiza eficient sarcinile și pentru a se asigura că respectă termenele limită.
- Abilități de organizare: managerul PR trebuie să organizeze evenimente, conferințe și alte activități pentru a crea și susține imaginea unei organizații.
- Abilități de leadership: managerul PR trebuie să inspire echipa, să lucreze cu colegii din alte departamente ale companiei și să colaboreze cu partenerii externi
- Empatie: managerul PR trebuie să fie capabil să identifice nevoile și preocupările publicului și să le răspundă în mod corespunzător.
Procesul de autoevaluareTemplate de lucru
Care sunt responsabilitățile unui manager PR?
Managerul PR nu se ocupă exclusiv de redactarea și evaluarea conținutului comunicării dintre compania în care activează și mediul extern, ci și de momentul, modul și tonul mesajului, pentru a susține în mod favorabil reputația organizației. Pe scurt, el gestionează toate activitățile de comunicare externă – în limita unui buget alocat.
El elaborează și pune în aplicare strategii de comunicare menite să asigure o acoperire mediatică potrivită, în funcție de obiectivele stabilite de organizație (creșterea vizibilității brandului, îmbunătățirea reputației, atragerea de noi clienți, fidelizarea clienților existenți etc.).
Printre responsabilitățile cheie ale managerului PR se numără:
- Crearea și menținerea relațiilor cu reprezentanții din mass-media: Managerii de relații publice sunt responsabili de gestionarea interacțiunilor cu jurnaliștii din mass-media, în vederea unei colaborări prin care organizația poate să-și prezinte activitatea.
- Elaborarea comunicatelor de presă: Managerii PR trebuie să răspundă la solicitările presei, atât pentru a-și promova compania și a capta atenția publicului, cât și pentru a exprima un punct de vedere în cazul unei situații nefavorabile pentru reputația organizației.
- Dezvoltarea strategiilor: Managerii PR trebuie să dezvolte strategii pentru a ține publicul informat cu privire la activitățile organizației, utilizând diferite canale prin care mesajul poate să fie transmis către publicul țintă.
- Monitorizarea acoperirii mediatice: Managerii de relații publice sunt responsabili de observarea și evaluarea modului în care au fost percepute articolele și comunicatele de presă care au fost lansate în presă.
- Gestionarea situațiilor de criză: Managerii PR trebuie să fie pregătiți să managerieze orice criză care poate apărea, în cazul unei expuneri negative sau a unui scandal în care compania este implicată.
- Organizarea evenimentelor: Managerii de PR trebuie să organizeze evenimente precum conferințe de presă, interviuri, convenții sau alte apariții publice, în colaborare cu alte departamente pentru a asigura o bună desfășurare a acestora.
Cine caută consultanți PR?
Managerii în relații publice sunt necesari în aproape orice companie, indiferent de domeniu (farma, marketing, HoReCa, IT etc.). Companiile și agențiile media, în special, sunt susceptibile de a avea o cerere crescută de consultanți în PR, dar acest lucru este valabil și pentru start-up-uri.
Munca managerilor în relații publice se desfășoară atât la birou, cât și în afara acestuia, pentru a participa la evenimente media, conferințe de presă, lansări de produse, întâlniri cu clienții, întâlniri cu investitorii și orice alte evenimente de networking.