Cuprins
„Daca as avea o ora sa salvez planeta, as aloca 59 de minute pentru identificarea pericolului si un minut pentru rezolvarea problemei” – Albert Einstein
Organizatiile trebuie sa aiba in permanenta un avantaj competitiv pentru a supravietui si a se dezvolta intr-un mediu in continua schimbare si plin de provocari. Capacitatea lor de a tine pasul cu concurenta este direct proportionala cu flexibilitatea, eficacitatea managementului, puterea de gestionare si rezolvarea problemei de afaceri si deschiderea catre schimbare si inovare.
In timpul proiectelor de inovare pe care le desfasoara (dezvoltarea de noi produse, servicii, procese), multe organizatii nu abordeaza cu suficienta rigurozitate definirea problemelor pe care isi propun sa le rezolve si nici argumentarea motivului pentru care acestea sunt importante. Fara aceasta rigurozitate, companiile rateaza oportunitatile, isi consuma resursele si ajung sa desfasoare initiative de inovare care nu sunt aliniate cu strategiile lor.

Companiile trebuie sa isi dezvolte abilitatea de a-si pune intrebarile potrivite, astfel incat sa abordeze problemele corecte. In acest context, este recomandat a se utiliza procesul rezolvarii problemelor care consta in identificarea unor intrebari si utilizarea raspunsurilor aferente pentru a crea documentarea problemei si elaborarea solutiilor corecte.
Importanta acestui aspect este data de 2 motive:
⭐ Reuneste expertii companiei in jurul unei intelegeri comune a problemei si a motivului pentru care aceasta trebuie abordata, precum si a nivelului resurselor care ar trebui alocate;
⭐ Ajuta organizatia sa defineasca in mod clar solutiile potentiale, oferind expertilor interni si externi pe diferite domenii informatiile de care au nevoie pentru rezolvarea problemei.
IN CE CONSTA REZOLVAREA PROBLEMEI DE AFACERI?
Schimbarea si incertitudinea sunt componente nelipsite din procesele unei companii. Mediul de afaceri este tot mai „turbulent”, fiind susceptibil la schimbari rapide si adesea imprevizibile.
O problema se refera la un anumit tip de eveniment care necesita un raspuns pentru a evita o consecinta negativa. In afaceri, majoritatea problemelor nu sunt atat de usoare. Acestea sunt produse adesea de diferite aspecte economice, tehnice sau umane si pot fi destul de complexe sau nestructurate. Nicio problema nu are o solutie corecta sau unica. Aceeasi solutie implementata intr-un moment diferit sau intr-un loc diferit poate produce un rezultat nesatisfacator.
Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%
Desi in trecut poate ati apelat la diferite metode ad-hoc si, uneori, ati avut succes cu ele, acest lucru nu inseamna ca problema a fost rezolvata intr-un mod eficient. Metodele sistematice de rezolvare a problemelor sunt utile pentru ca, prin intelegerea procesului de aplicare a acestora, puteti sa identificati mai bine avantajele si dezavantajele potentiale.
Mediul de afaceri modern (punand accentul pe concurenta, planificarea strategica, lucrul in echipa, evaluarea performantelor etc.) a creat nevoia unei serii de noi strategii de rezolvare a problemelor si de luare a deciziilor. Aceste strategii trebuie sa fie sistematice si suficient de flexibile pentru a permite angajatilor sa le adapteze la diferitele situatii in care ar putea sa apara noi probleme.
PASII RECOMANDATI PENTRU REZOLVAREA PROBLEMEI
Rezolvarea corecta a problemei de afaceri se poate face doar prin respectarea unui set de pasi:
Pasul 1: Stabilirea necesitatii existentei unei solutii
Presupune enuntarea problemei in cel mai simplu mod posibil, ca o declaratie sau slogan. Scopul acestui pas este de a defini problema intr-un mod cat mai simplu si clar: „Cautam X pentru a realiza Z, masurat prin Y”. In acest pas se clarifica importanta problemei si se definesc resursele pentru a o rezolva.
Intrebarile la care trebuie raspuns in aceasta etapa sunt:
🔵 Care este nevoia de baza? Aceasta reprezinta problema esentiala, definita clar si concis. Este importanta concentrarea pe miezul problemei, in loc sa se treaca direct la solutie. Totodata, definirea perimetrului de impact a problemei este esentiala.
🔵 Care este rezultatul dorit? Raspunsul necesita intelegerea perspectivelor clientilor si ale altor beneficiari, precum si evitarea tentatiei de a prefera o anumita solutie sau abordare favorita. Aceasta intrebare ar trebui sa vizeze un raspuns calitativ si cantitativ in acelasi timp. In acest stadiu poate fi utila si fixarea unui obiectiv specific cu un prag ridicat.
Conținut rezervat membrilor
Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!
Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.