Femeile antreprenor – Rolul femeilor în lumea afacerilor

Deși se presupune că genul nu ar trebui să aibă niciun efect asupra lumii afacerilor, din considerente istorice, politice și sociale antreprenoriatul feminin este astăzi o problemă des discutată și analizată. Cultura și valorile promovate într-o societate au o influență semnificativă în stabilirea standardelor și a caracteristicilor lumii afacerilor. Fiecare cultură promovează anumite diferențe dintre bărbați și femei, generând așteptări diferite în ceea ce privește comportamentele și activitățile adecvate pentru fiecare gen, precum și în ceea ce privește resursele, drepturile și influența pe care le au în societate. Femeile antreprenor au fost astfel nevoite să lupte împotriva unor stereotipuri și așteptări învechite pe care societatea le impunea în trecut.

De-a lungul istoriei predominanța companiilor conduse de bărbați a creat un mediu nefavorabil pentru femeile care doreau să ocupe anumite locuri de muncă sau funcții de conducere. Odată ce dezbaterile privind egalitatea de gen s-au intensificat, antreprenoriatul a devenit o opțiune tot mai abordată de către femei.

În prezent femeile antreprenor activează în toate industriile, creând afaceri de succes și susținând economia națională.

Ce este antreprenoriatul feminin?

Antreprenoriatul feminin poate fi definit ca fiind procesul de inițiere a unui business condus de una sau mai multe femei. În practică este o formă standard de antreprenoriat – caracterizată prin identificarea unei probleme și implementarea unei idei de afaceri pentru a o rezolva – cu specificul că femeile antreprenor preiau conducerea.

Stereotipurile și percepțiile generale au pus mult timp accentul pe lipsa de aptitudini a femeilor pentru inovare și lumea afacerilor. Acestea nu erau văzute ca un contribuitor la economia națională și nu erau agreate în funcțiile de conducere.

De-a lungul timpului, în ciuda prejudecăților și datorită evoluției umane și tehnologice care au redus mentalitatea învechită privind rolurile tradiționale și capacitățile femeilor privind gestionarea afacerilor, acestea au pus bazele propriilor afaceri.

În țara noastră femeile antreprenor reprezintă fenomenul cel mai vizibil în procesul de afirmare a femeilor în structura de ocupare a forței de muncă, dar este încă un pas timid în această direcție: conform unui studiu din 2020 realizat de Comisia Europeană, femeile antreprenor ocupă încă doar un procent de 34% din totalul companiilor românești.

Numărul acestora crește cu mare viteză. Din numeroase motive (precum dificultatea de a găsi un loc de muncă full-time sau part-time în special pentru femeile care au copii, lipsa echilibrului între viața profesională și cea personală, hărțuirea la locul de muncă sau dificultatea de a obține o poziție de conducere) femeile devin din ce în ce mai atrase de lumea antreprenoriatului, dorind să-ți deschidă propria afacere.

Care sunt provocările cu care se confruntă femeile antreprenor?

Deși numărul femeilor antreprenor a crescut în ultimii ani există încă obstacole care împiedică egalitatea dintre companiile conduse de bărbați și cele conduse de femei. Există numeroși factori care influențează în mod direct antreprenoriatul feminin și șansa acestora de a ocupa o funcție de conducere. Acești factori pot varia în funcție de țară, cultură și contextul socio-economic, dar cei mai frecvenți includ:

  • Factorii culturali: se referă la modul în care societatea percepe și interpretează rolul femeilor, adică parcursul profesional și pozițiile pe care acestea ar trebui să ocupe în societate
  • Discriminarea de gen: reflectă o inegalitate sub diverse forme, precum salarii mai mici, acces limitat la finanțare și resurse și percepții culturale privind rolul femeilor în afaceri
  • Responsabilitățile din cadrul familiei: presupune îngreunarea dezvoltării propriei afaceri din cauza responsabilităților familiale, precum îngrijirea copiilor sau a altor membri ai familiei
  • Accesul la finanțare și resurse: prezintă dificultăți în obținerea finanțărilor, din cauza preferinței unor instituții financiare de a acorda sprijin companiilor conduse de bărbați

Importanța femeilor antreprenor

Stimularea spiritului antreprenorial este esențială din mai multe motive, principalul fiind eliminarea discriminării pe criterii de gen și generarea de oportunități egale între bărbați și femei – ținând cont de faptul că aptitudinile și competențele de conducere nu depind de acest factor.

Încurajarea conducerii femeilor în domeniul antreprenoriatului este importantă din următoarele motive:

  • diversificarea mediului de afaceri prin dezvoltarea de noi forme de management, nișe și domenii de activitate
  • creșterea economiei naționale prin apariția de noi companii
  • valorificarea talentelor feminine și a competențelor acestora
  • extinderea mediului antreprenorial, generând noi oportunități de angajare și stimulând consumul
  • creșterea independenței financiare a femeilor

Dezvoltarea antreprenoriatului feminin susține atât industriile naționale, cât evoluția societății prin reducerea diferențelor de gen, construind o comunitate egalitară și pluralistă în idei, afaceri și oportunități.

Dezvoltarea propriului business în calitate de antreprenor

Intrarea în lumea antreprenoriatului nu este o sarcină ușoară, din toate motivele deja enumerate. Cu toate acestea prin implementarea unor strategii potrivite femeile antreprenor își poate urma visul și poate pune bazele propriei afaceri de succes. Iată câțiva pași cheie care pot fi urmați pentru a vă dezvolta ideea de afaceri:

Identificarea domeniul de activitate

Începutul unei drumului antreprenorial este marcat de o evaluare critică care va determina direcția cea mai bună pentru atingerea succesului. Identificarea unor piețe neexploatate sau a unor piețe cu un potențial mare de creștere reprezintă primul pas pentru a depăși dificultatea de a începe o nouă afacere. De asemenea, oferirea de soluții inovatoare pentru arii care sunt deja abordate, cum ar fi industria modei unde participarea femeilor este destul de activă, poate fi, de asemenea, o modalitate de a asigura succesul unei companii.

Pentru a eficientiza această etapă se poate utiliza Analiza TAM pentru a identifica piețele neprofitabile și nișele cu cele mai multe oportunități care pot genera profit. De asemenea, Analiza TAM este un punct de reper pentru viitori investitori, deoarece aceștia beneficiază de o imagine clară asupra șanselor de reușită ale unui start-up.

Dezvoltarea unui plan de afaceri

Organizarea este o abilitate cheie atât pentru antreprenori, cât și pentru afacerile lor. A avea un plan inițial care să fie reînnoit periodic reprezintă un efort critic pentru ca mica afacere să poată rezista pe o piață.

Un plan de afaceri trebuie să conțină detaliile privind structura afacerii, strategia de marketing, resursele necesare și estimările financiare. Planul de afaceri ar trebui să fie bine documentat și să prezinte toate etapele și procesele pentru ca afacerea să funcționeze.

Îmbunătățirea continuă

Preferințele consumatorilor vor fi întotdeauna în schimbare, astfel că pentru ca o afacere să poată rezista pe termen lung modul de operare și produsele / serviciile oferite trebuie să fie aliniate la tendințele pieței. Pentru a identifica toate schimbările financiare, manageriale și sociale este necesară realizarea periodică a unui studiu de piață care poate evidenția metodele adoptate de concurenți, modificările în comportamentul consumatorilor, tendințele industriei, estimările financiare etc.

Atragerea investitorilor

Investițiile în start-up-uri au crescut datorită inovațiilor și soluțiilor noi pe care le propun. În calitate de antreprenor la început de drum obstacolele financiare sunt prezente în orice etapă. După elaborarea strategiei de afaceri este necesară identificarea investitorilor care ar putea fi interesați de acea nișă sau piață țintă. Prezentarea afacerii trebuie sa fie clară, concisă și atractivă.

Ecosistemul antreprenorial este plin de oportunități de networking care pot ajuta la stabilirea unor parteneriate cu diferiți furnizori, prestatori de servicii, companii partenere etc.

Explorarea mediului online

Transformarea digitală este o realitate, iar prin intermediul ei este posibilă creșterea rezultatelor oricărei afaceri.

Promovarea online a unui start-up joacă un rol important în atragerea de clienți și creșterea afacerii. Orice afacere trebuie să dețină un website ușor de navigat, cu informații clare despre produsele și serviciile oferite. Un blog este, de asemenea, o metodă prin care potențialii clienți pot intra mai ușor în contact cu start-up-ul.

Social media poate fi o modalitate excelentă de a promova afacerea și de a pune bazele unei comunități online. Strategia de marketing trebuie să stabilească canalele de social media potrivite pentru noua afacere și trebuie includă o varietate de tipuri de conținut, cum ar fi imagini, videoclipuri și texte pentru a încuraja audiența să interacționeze.

Publicitatea online poate fi costisitoare, dar este o metodă eficientă prin care afacerea poate deveni cunoscută. Strategia de marketing pentru o afacere la început de drum ar trebuie să exploreze toate instrumentele online disponibile. Ulterior pe baza datelor acumulate este necesară utilizare unor instrumente de management pentru Google Ads, Facebook Ads sau Instagram Ads.

Evenimentele online, cum ar fi webinariile sau conferințele, pot fi o modalitate excelentă de a promova afacerea și de a dezvolta relații cu potențialii clienți și cu alte afaceri din domeniul de activitate.

Strategia companiei White Paper

Avantajul tău competitiv într-o piață în continuă schimbare

Completează formularul și îți vom trimite ghidul pe email.

Femeile antreprenor în România

Potrivit unui raport realizat de Fondul Monetar Internațional (FMI) în 2020, femeile antreprenor în România se confruntă cu unele obstacole, cum ar fi discriminarea și accesul limitat la finanțare și la oportunități de afaceri.

Conform unui studiu realizat de Institutul Național de Statistică în 2020, femeile antreprenor din România reprezentau 35,4% din totalul antreprenorilor, în timp ce bărbații ocupau procentaj de 64,6%. Deși acest lucru arată o diferență semnificativă în numărul de femei și bărbați antreprenori, procentajul de femei antreprenor a crescut de la 33,6% în 2019.

În ceea ce privește sectorul de activitate femeile antreprenor activează preponderent în sectoarele de servicii și comerț, în timp ce bărbații antreprenori sunt mai frecvent prezenți în sectoarele de construcții, producție și transport.

Femeile antreprenor activează într-o mulțime de sectoare de activitate, de la sectorul alimentar sau industria textilă până la IT și servicii profesionale. În funcție de interesele și abilitățile personale femeile antreprenor pot alege să își dezvolte afaceri în următoarele domenii:

  • Publicitate: strategii de marketing, copywriting, design web etc. Printre companiile care activează în această sferă și care au fost înființate de antreprenoare din România se regăsesc CAM Media (fondat de Camelia Sucu) și Women on Web (fondat de Carmen Sebe).
  • Sectorul alimentar: catering, brutărie, cofetărie, fabricarea produselor alimentare etc. Foodpanda a fost un lider de top al acestei industrii, fiind înființat de antreprenoarea Oana Petrescu.
  • Sectorul modei: design vestimentar, producția de îmbrăcăminte și accesorii, comerțul online cu haine și accesorii etc. În această nișă s-a remarca Alexandra Dumitru care a pus bazele platformei FashionUP, unde sunt comercializate haine și accesorii de la branduri internaționale.
  • Sectorul beauty și wellness: saloane de înfrumusețare, servicii de manichiură-pedichiură, clinici și centre de înfrumusețare, produse cosmetice etc. Reprezentant pentru această industrie este brandul District32, fondat de Andreea Vasile.
  • Domeniul farmaceutic: distribuție, producție sau comercializare de produse farmaceutice, medicamente. În acest sector se remarcă Anca Vlad, fondatoarea Farmexim, companie specializată în distribuția de medicamente și produse farmaceutice din România.
Mai rapid, mai simplu, mai eficient

Alege programele de consultanță VirtualBoard, cu implementare asistată

Growth Accelerator
Business Freedom

Finanțări pentru femeile antreprenor

Există încă numeroase obstacole și provocări cu care se confruntă femeile antreprenor din România, inclusiv accesul la finanțare și la resursele necesare pentru a-și înființa și dezvolta afacerile.

În România există diferite organizații și programe care oferă împrumuturi pentru femeile antreprenor, cu scopul de a le sprijini ideile de afaceri și de a promova egalitatea de gen în lumea afacerilor.

Printre cele mai cunoscute inițiative de finanțare se numără Programul Start-Up Nation, prin care femeile antreprenor pot accesa împrumuturi nerambursabile pentru dezvoltarea afacerilor. De asemenea, există și programe specifice (precum Femei Antreprenor), dezvoltate de unele instituții financiare sau organizații neguvernamentale, care oferă împrumuturi nerambursabile sau alte forme de sprijin pentru viitoarele antreprenoare.

Pe lângă împrumuturile nerambursabile femeile antreprenor pot apela și la alte surse de finanțare. Acestea pot solicita credite bancare pentru a obține suma de bani necesară inițierii unui business. Unele bănci pun la dispoziție chiar și programe de creditare speciale pentru femeile antreprenor. De asemenea, femeile antreprenor pot obține finanțare prin intermediul investitorilor privați, care investesc în afaceri cu potențial de creștere și profitabilitate.

VirtualBoard
Logo
Register New Account
Shopping cart