Leadership – Drumul cel mai scurt in atingerea obiectivelor
Cuprins
Doriti sa deveniti un lider mai bun pentru echipa pe care o conduceti? Doriti ca echipa dumneavoastra sa devina mai eficienta, atingandu-si potentialul? Abilitatea alegerii unui stil de leadership participativ sau de leadership situational este data de experienta adaugata la insusirea unor teorii de leadership. Teoria Rutei spre Obiectiv este un proces simplu, care va ajuta sa deveniti liderul de care organizatia dumneavoastra are nevoie.
Teoria Rutei spre Obiectiv considera ca, prin adaptarea stilului de leadership si a comportamentului liderului, in functie de nevoile subordonatilor si de mediul de lucru, se va indeplini obiectivul de a avea angajati satisfacuti, motivati si productivi.
Sustinandu-va subordonatii in indeplinirea obiectivelor si sarcinilor lor, echipa dumneavoastra si intreaga organizatie vor deveni mai eficiente.
ORIGINEA SI INTELEGEREA CONCEPTULUI
Psihologul Robert House a dezvoltat Teoria Rutei spre Obiectiv in 1971, pornind de la observatia lui Martin Evans (1970), conform careia comportamentul liderului si perceptia angajatilor care ii urmeaza comportamentul conduc la un anumit rezultat, deci, o ruta aleasa de lider conduce la indeplinirea unui obiectiv. Teoria a fost influentata si de Teoria Asteptarilor (Vroom, 1964) si a fost actualizata de House in 1996.
Intrucat satisfactia angajatilor determina performanta, liderii isi pot adapta comportamentul si stilul de leadership in functie de asteptarile acestora (ex.: nevoia de structura, de afiliere, de control, de autonomie, de recunoastere, de recompensare etc.).
De asemenea, liderul are rolul de a sustine depasirea obstacolelor provenite din mediul de lucru care nu pot fi solutionate de catre subordonati (ex.: definirea sau redefinirea sarcinilor, stabilirea obiectivelor, stabilirea nivelului de autonomie al angajatilor etc.).
Potrivit lui Robert House, pentru ca angajatii sa isi atinga obiectivele, liderul trebuie sa ii sustina in identificarea obiectivelor si a modalitatilor de indeplinire a acestora, prin inlaturarea obstacolelor ce tin de mediu si prin recompensarea adecvata a activitatii.
Spre exemplu, imaginati-va ca sunteti responsabil HR intr-o echipa care nu are cunostinte foarte vaste despre procesele si practicile de resurse umane si nu este increzatoare in capacitatea ei de a realiza sarcinile (aratand ca este loc pentru controlul extern). Astfel, echipa are abilitati reduse pentru realizarea sarcinilor si necesita instructiuni clare. Cu toate acestea, intre membrii echipei exista o relatie buna, astfel incat acestia sunt capabili de a se sprijini unul pe altul in activitatea lor. Folosind teoria drum-obiectiv, veti putea determina ca cei mai multi membri din echipa au nevoie de un stil de conducere directiv.
Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%
Intr-o alta situatie, imaginati-va ca sunteti manager in departamentul IT al unei companii. Departamentul de marketing are nevoie de un program simplu pentru a-l ajuta sa urmareasca solicitarile clientilor. Echipa dumneavoastra de experti este mai mult decat capabila sa realizeze acest proiect, astfel incat trebuie sa fie stabilite obiective provocatoare; de asemenea, aveti autoritate clara asupra lor si incredere mare in abilitatile lor. Cel mai bun stil de conducere in acest caz este stilul „orientare pe realizari” (in acest caz, nu conteaza ca echipa este sau nu este un grup de lucru bun).
APLICAREA CONCEPTULUI
🔵 Pasul 1. Identificarea caracteristicilor (experienta, abilitati etc.), nevoilor si asteptarilor angajatilor prin observare si discutii informale sau prin focus grupuri, chestionare anonime etc. Intrebarile care va vor ajuta sa adunati informatiile necesare acestui pas sunt: Cat de bine raspund membrii echipei autoritatii directe? Cum reactioneaza cand li se spune cum sa faca o anumita sarcina? Ce experienta au persoanele pe care le coordonati? Cat de multe stiu despre sarcina pe care o au de indeplinit? Cum ii motivati?.
🔵 Pasul 2. Analiza caracteristicilor mediului si a obstacolelor aferente:
- Definirea sau redefinirea sarcinilor;
- Construirea si comunicarea unui sistem formal de autoritate;
- Dezvoltarea coordonatelor lucrului in echipa si furnizarea de factori motivationali.
Problema principala a Teoriei Rutei spre Obiectiv este ca factorii situationali pot fi dificil de evaluat. Daca acestia nu sunt evaluati precis, puteti alege stilul de conducere gresit. Utilizati urmatoarele intrebari pentru a caracteriza mediul de lucru: Sarcina este complexa sau repetitiva? Sarcina este structurata sau nestructurata? Cat de puternica este autoritatea dumneavoastra in cadrul echipei? Cat de bine lucreaza membrii echipei impreuna?
Ceea ce tinde sa se piarda in timpul fazei de implementare a acestei teorii pentru lideri este componenta finala a celui de-al doilea treilea pas. Liderii trebuie sa fie capabili sa ofere sprijin pentru subordonatii lor directi, chiar daca folosesc un stil de conducere directiv. Membrii care simt ca nu sunt sprijiniti sunt acele persoane care nu vor cauta sa-si eficientizeze activitatea .
🔵 Pasul 3. Selectarea stilului de leadership (a se vedea Tabelul 1):
🔷 Leadership -ul de suport presupune concentrarea pe relatii, empatizarea cu nevoile individuale ale membrilor echipei si luarea in considerare a intereselor acestora. Acest stil de conducere este cel mai potrivit atunci cand sarcinile sunt repetitive sau stresante;
Conținut rezervat membrilor
Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!
Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.