โPentru fiecare prezentare vei avea mereu trei versiuni: versiunea pe care ai repetat-o, versiunea pe care ai prezentat-o ศi versiunea pe care ศi-ai fi dorit sฤ o prezinศi!” – Dale Carnegie
Capacitatea de a susศine o bunฤ prezentare ศi abilitฤศile de vorbire รฎn public sunt elemente cheie รฎn dezvoltarea carierei รฎn mediul de afaceri curent. Aspectul pozitiv รฎn acest context este cฤ abilitฤศile menศionate pot fi รฎmbunฤtฤศite prin practicฤ. Vฤ invitฤm รฎn continuare la completarea unui scurt chestionar pentru a vฤ ajuta sฤ vฤ evaluaศi abilitฤศile de prezentare. Pentru autoevaluarea abilitฤศilor de prezentare pe care le deศineศi ศi identificarea zonelor pe care trebuie sฤ le รฎmbunฤtฤศiศi pentru a creศte impactul prezentฤrii, vฤ invitฤm sฤ parcurgeศi chestionarul de mai jos.
Orice persoanฤ este o fiinศฤ socialฤ prin natura sa, de aceea comunicarea are un rol fundamental, fie cฤ este sub forma limbajului verbal (comunicare oralฤ sau scrisฤ) ศi non-verbal (imagini, sunete, poziศia corpului).
Competenศele transversale sunt fundamentale pentru a relaศiona eficient cu persoanele din mediul de lucru: colegi, manageri, clienศi, furnizori etc. Ele depind, รฎn esenศฤ, de mediul socio-cultural al unei persoane, deoarece sunt rezultatul experienศei (profesionale ศi non-profesionale).
Competenศele de prezentare, utilizate รฎn contextul afacerilor, se referฤ la toate aspectele pe care trebuie sฤ le รฎncorporaศi pentru a crea ศi livra o prezentare oralฤ clarฤ ศi eficientฤ. รn calitate de manager sau de angajat va trebui sฤ transmiteศi informaศii ศi rapoarte colegilor, sฤ ศineศi sesiuni de formare, sฤ prezentaศi date clienศilor, inclusiv sฤ vorbiศi รฎn faศa unui public larg.
Prezentฤrile rฤmรขn una dintre cele mai importante modalitฤศi de comunicare. Fie cฤ este vorba de prezentarea cรขtorva slide-uri รฎn cadrul unei รฎntรขlniri, de un discurs formal la o conferinศฤ sau de discutarea strategiilor de afaceri top-managementului, liderii trebuie sฤ fie capabili sฤ profite de oportunitฤศile pe care le oferฤ prezentฤrile. Indiferent de funcศia pe care o deศineศi รฎn cadrul unei companii, se poate รฎntรขmpla sฤ fiศi nevoiศi sฤ faceศi o prezentare prin care sฤ vฤ promovaศi afacerea sau sฤ รฎi prezentaศi superiorului rezultatele unui proiect finalizat. Ocaziile pentru astfel de prezentฤri pot apฤrea oricรขnd รฎn activitatea dumneavoastrฤ ศi este important sฤ reuศiศi sฤ vฤ atingeศi scopul รฎn convingerea audienศei.
Prezentarea (รฎn diferite forme) este de obicei parte a mediului de afaceri. Fie cฤ vฤ aflaศi รฎn faศa unei audienศe formale sau cฤ vฤ faceศi auzit(ฤ) รฎntr-o รฎntรขlnire / ศedinศฤ, รฎn ambele cazuri vฤ utilizaศi abilitฤศile de prezentare. Mulศi cred cฤ prezentatorii buni au aceste abilitฤศi de comunicare รฎnnฤscute, fapt ce nu este รฎn totalitate adevฤrat. Unele persoane sunt mai relaxate ศi se simt mai confortabil vorbind รฎn faศa altora, dar oricine รฎศi poate dezvolta abilitฤศile de comunicare ศi poate รฎnvฤศa tehnicile necesare creศterii nivelului de รฎncredere necesar unui discurs / unei prezentฤri. Testarea abilitฤศilor de comunicare este esenศialฤ pentru a identifica punctele slabe care pot influenศa negativ prezentarea.
Capacitatea de a exprima o idee รฎn mod eficient รฎศi gฤseศte un โaliat strategicโ รฎn prezentฤrile PowerPoint, care, atunci cรขnd sunt bine pregฤtite, pot garanta transmiterea corectฤ a unui mesaj. O prezentare excelentฤ ศi uศor de รฎnศeles trebuie sฤ ศinฤ cont de o serie de criterii-cheie precum profilul receptorului (cine), contextul (unde) ศi modul รฎn care va fi transmis mesajul (cum), cu scopul de a livra informaศiile รฎntr-un mod coerent, evitรขnd riscul ca prezentarea sฤ devinฤ monotonฤ sau neinteresantฤ.
Realizarea unei prezentฤri de succes ศi captarea atenศiei publicului reprezintฤ o provocare, mai ales รฎn aceastฤ erฤ digitalฤ รฎn care suntem tot mai uศor distraศi de reศelele de socializare sau de notificฤrile primite. รnainte de a elabora discursul prezentฤrii, trebuie sฤ cunoaศteศi interesele ศi motivaศiile publicului-tintฤ, sฤ alegeศi mesajul principal ศi aspectele pe care le veศi sublinia ศi sฤ stabiliศi materialele suport necesare pentru a capta atenศia audienศei.
Pentru a avea o prezentare de succes รฎn faศa echipei, clienศilor sau publicului larg, trebuie sฤ acordaศi atenศie urmฤtoarelor aspecte-cheie care pot รฎmbunฤtฤศi abilitฤศile de prezentare actuale:
Limbajul non-verbal
Limbajul non-verbal transmite o informaศie รฎn proporศie de 65%. Acesta include gesturile, volumul, intonaศia, ritmul ศi pronunศia. Se recomandฤ stabilirea contactului vizual cu publicul, fฤrฤ a exagera ศi fฤrฤ a vฤ fixa privirea pe o singurฤ persoanฤ. Zรขmbetul indicฤ cฤldurฤ ศi amabilitate, dar evitaศi sฤ staศi cu spatele la public.
Limbajul verbal
O prezentare care are o structurฤ clarฤ va putea fi uศor de urmฤrit ศi de reศinut de cฤtre publicul cฤruia vฤ adresaศi. Prin urmare, vocabularul trebuie sฤ fie adecvat subiectului, contextului ศi scopului comunicฤrii.
Suportul media
Imaginile ศi chart-urile pot ajuta publicul sฤ reศinฤ mai uศor informaศia pe care รฎncercaศi sฤ o transmiteศi. Cercetฤrile aratฤ cฤ, รฎn medie, creierul uman รฎศi aminteศte doar 10% dintr-o prezentare la trei zile dupฤ intrarea รฎn contact cu aceasta. La polul opus, creierul รฎศi poate aminti o informaศie รฎn proporศie de 65% dacฤ aceasta era รฎnsoศitฤ de o imagine. Slide-urile prezentฤrii ar trebui sฤ includฤ fotografii, videoclipuri ศi รฎnregistrฤri audio, deoarece acestea ajutฤ la exemplificarea ศi รฎnศelegerea unor idei complexe.
Interacศiunea cu publicul
Glumele sau poveศtile vor fi รฎntotdeauna de mare ajutor pentru a distrage atenศia, detensiona atmosfera ศi pentru a implica publicul. รncepeศi sau รฎncheiaศi prezentarea povestind o experienศฤ proprie sau oferind un exemplu concret.