Evaluati-va abilitatile de prezentare
„Pentru fiecare prezentare vei avea mereu trei versiuni: versiunea pe care ai repetat-o, versiunea pe care ai prezentat-o si versiunea pe care ti-ai fi dorit sa o prezinti!” – Dale Carnegie
Capacitatea de a sustine o buna prezentare si abilitatile de vorbire in public sunt elemente cheie in dezvoltarea carierei in mediul de afaceri curent. Aspectul pozitiv in acest contex este ca abilitatile mentionate pot fi imbunatatite prin practica. Va invitam in continuare la completarea unui scurt chestionar pentru a va ajuta sa va evaluati abilitatile de prezentare. Pentru autoevaluarea abilitatilor de prezentare pe care le detineti si identificarea zonelor pe care trebuie sa le imbunanatiti pentru a creste impactul prezentarii, va invitam sa parcurgeti chestionarul de mai jos.
Orice persoana este o fiinta sociala prin natura sa, de aceea comunicarea are un rol fundamental, fie ca este sub forma limbajului verbal (comunicare orala sau scrisa) si non-verbal (imagini, sunete, pozitia corpului).
Competentele transversale sunt fundamentale pentru a relationa eficient cu persoanele din mediul de lucru: colegi, manageri, clienti, furnizori etc. Ele depind, in esenta, de mediul socio-cultural al unei persoane, deoarece sunt rezultatul experientei (profesionale si non-profesionale).
Competentele de prezentare, utilizate in contextul afacerilor, se refera la toate aspectele pe care trebuie sa le incorporati pentru a crea si livra o prezentare orala clara si eficienta. In calitate de manager sau de angajat va trebuie sa transmiteti informatii si rapoarte colegilor, sa tineti sesiuni de formare, sa prezentati date clientilor, inclusiv sa vorbiti in fata unui public larg.
Prezentarile raman una dintre cele mai importante modalitati de comunicare. Fie ca este vorba de prezentarea catorva slide-uri in cadrul unei intalniri, de un discurs formal la o conferinta sau de discutarea strategiilor de afaceri top-managementului, liderii trebuie sa fie capabili sa profite de oportunitatile pe care le ofera prezentarile. Indiferent de functia pe care o detineti in cadrul unei companii se poate intampla sa fiti nevoiti sa faceti o prezentare prin care sa va promovati afacerea sau sa ii prezentati superiorului rezultatele unui proiect finalizat. Ocaziile pentru astfel de prezentari pot aparea oricand in activitatea dumneavoastra si este important sa reusiti sa va atingeti scopul in convingerea audientei.
Prezentarea (in diferite forme) este de obicei parte a mediului de afaceri. Fie ca va aflati in fata unei audiente formale sau ca va faceti auzit(a) intr-o intalnire / sedinta, in ambele cazuri va utilizati abilitatile de prezentare. Multi cred ca prezentatorii buni au aceste abilitati de comunicare innascute, fapt ce nu este in totalitate adevarat. Unele persoane sunt mai relaxate si se simt mai confortabil vorbind in fata altora, dar oricine isi poate dezvolta abilitatile de comunicare si poate invata tehnicile necesare cresterii nivelului de incredere necesar unui discurs / unei prezentari. Testarea abilitatilor de comunicare este esentiala pentru a identifica punctele slabe care pot influenta negativ prezentarea.
Capacitatea de a exprima o idee in mod eficient isi gaseste un „aliat strategic” in prezentarile PowerPoint, care, atunci cand sunt bine pregatite, pot garanta transmiterea corecta a unui mesaj. O prezentare excelenta si usor de inteles trebuie sa tina cont o serie de criterii-cheie precum profilul receptorului (cine), contextul (unde) si modul in care va fi transmis mesajul (cum), cu scopul de a livra informatiile intr-un mod coerent, evitand riscul ca prezentarea sa devine monotona sau neinteresanta.
Realizarea unei prezentari de succes si captarea atentiei publicului reprezinta o provocare, mai ales in aceasta era digitala in care suntem tot mai usor distrasi de retelele de socializare sau de notificarile primite. Inainte de a elabora discursul prezentarii trebuie sa cunoasteti interesele si motivatiile publicului-tinta, sa alegeti mesajul principal si aspectele pe care le veti sublinia si sa stabiliti materialele suport necesare pentru a capta atentia audientei.
Pentru a avea o prezentare de succes in fata echipei, clientilor sau publicului larg trebuie sa acordati atentie urmatoarelor aspecte-cheie care pot imbunatati abilitatile de prezentare actuale:
1. Limbajul non-verbal
Limbajul non-verbal transmite o informatie in proportie de 65%. Acesta include gesturile, volumul, intonatia, ritmul si pronuntia. Se recomanda stabilirea contactului vizual cu publicul, fara a exagera si fara a va fixa privirea pe o singura persoana. Zambetul indica caldura si amabilitate, dar evitati sa stati cu spatele la public.
2. Limbajul verbal
O prezentare care are o structura clara va putea fi usor de urmarit si de retinut de catre publicul caruia va adresati. Prin urmare, vocabularul trebuie sa fie adecvat subiectului, contextului si scopului comunicarii.
3. Suportul media
Imaginile si chart-urile pot ajuta publicul sa retina mai usor informatia pe care incercati sa o transmiteti. Cercetarile arata ca, in medie, creierul uman isi aminteste doar 10% dintr-o prezentare la trei zile dupa intrarea in contact cu aceasta. La polul opus, creierul isi poate aminti o informatie in proportie de 65% daca aceasta era insotita de o imagine. Slide-urile prezentarii ar trebui sa includa fotografii, videoclipuri si inregistrari audio, deoarece acestea ajuta la exemplificarea si intelegerea unor idei complexe.
4. Interactiunea cu publicul
Glumele sau povestile vor fi intotdeauna de mare ajutor pentru a distrage atentia, detensiona atmosfera si pentru a implica publicul . Incepeti sau incheiati prezentarea povestind o experienta proprie sau oferind un exemplu concret.