Metoda Delphi – Luarea unei decizii bazate pe expertiza din domeniu

Metoda Delphi reprezinta o abordare extrem de utila in adoptarea deciziilor importante care afecteaza organizatia (decizii strategice). Asa cum realitatea ne-o demonstreaza, luarea unor astfel de decizii ridica de cele mai multe ori multe dificultati, fiind vorba de masuri cu implicatii adanci in cadrul companiei si care pot genera divergente de opinie intre participantii la luarea deciziei.

Pentru un manager de proiect este esential sa identifice evenimentele viitoare care ar putea avea un impact asupra proiectelor sale. Aceste evenimente pot fi pozitive sau negative, asa ca analizarea lor va permite sa va pregatiti si sa planificati corect.

metoda delphi, oracle of delphi, structura metodei delphi, proces decizional, procesul decizional, luarea deciziilor, decizii eficiente

De asemenea, tratarea situatiei in cadrul a nenumarate si interminabile sedinte, capacitatea unor participanti de a influenta mai putin constructiv atmosfera de lucru si multe alte elemente negative duc in unele cazuri la decizii proaste sau la abandonarea proiectului.

O modalitate de evitare a situatiilor de acest gen este aplicarea Metodei Delphi, care asigura obtinerea consensului intr-o maniera eficienta si controlata, generand decizii informate.

CE ESTE METODA DELPHI?

La inceputul Razboiului Rece (’40), a fost dezvoltata metoda Delphi, initial numita Oracle of Delphi, pentru a preconiza impactul tehnologiei asupra bunastarii sociale. Asadar, metoda a avut initial aplicabilitate in domeniul public, iar ulterior ea a fost implementata cu succes si in mediul privat. Mai mult, in timp, metoda a cunoscut dezvoltari care au permis depasirea neajunsurilor initiale.

Metoda Delphi este o abordare structurata a procesului de analiza a problemelor, care creeaza garantia ca problemele si solutiile propuse sunt explorate si examinate complet din toate perspectivele. In mediul de afaceri, metoda se recomanda in situatia definirii de noi proceduri si politici sau in cazul deciziilor strategice.

Metoda Delphi presupune construirea unui grup de experti, atat din interiorul cat si din exteriorul organizatiei, care sunt invitati sa faca o serie de aprecieri in legatura cu impactul si utilitatea unor schimbari importante in organizatii.

Definitorie pentru metoda este pastrarea anonimatului expertilor in fata celorlalti membri ai echipei. Pentru acest lucru, se desemneaza o persoana cu rol de mediator ce are rolul de a forma echipa de experti, fiind cel care gestioneaza procesul, coordoneaza fluxul informatiilor si consolideaza variantele previzionate, in timp ce incearca sa imprime un ritm sustinut procesului.

Metoda Delphi a fost conceputa pentru a incuraja o dezbatere obiectiva, lipsita de propagarea intereselor proprii si de presiunea majoritatii. Unicitatea metodei este conferita de caracterul anonim al ideilor generate, tocmai pentru a se evita efectul de halo.

In prima etapa, un chestionar initial este conceput si transmis catre toti expertii, acestia fiind rugati sa emita opinii in legatura cu situatia ce face subiectul cercetarii. Opiniile exprimate sunt filtrate si prelucrate de mediator, iar apoi se initiaza mai multe sesiuni de comentarii ale expertilor asupra opiniilor initiale.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Fiecare membru este rugat sa comenteze opiniile celorlalti membri sau propriile opinii anterioare. Pot exista 2 sau mai multe astfel de runde, scopul fiind de atingere a consensului de opinii. Este posibil ca, in unele situatii, o parte din experti sa isi retraga participarea, dar acest lucru nu trebuie sa afecteze derularea in continuare a procesului.

Timpul alocat pentru fiecare runda ar trebui sa fie de aproximativ o saptamana, iar durata de desfasurare a metodei se intinde de obicei pe 45 de zile. Intreg procesul se desfasoara de la distanta (online, de exemplu) si sub protectia anonimatului.

Metoda prezinta un nivel relativ mare de dificultate, insa ofera beneficiul fundamentarii deciziei finale pe opinii avizate si al redefinirii si testarii argumentelor pana cand ele devin solide.

Foarte importante in aplicarea metodei Delphi sunt doua aspecte:

  • Mediatorul trebuie sa fie o persoana integra, care sa nu altereze opiniile emise de experi in vederea influentarii rezultatului final si cu foarte bune abilitati de comunicare si mediere.
  • Echipa de experti trebuie sa fie formata din persoane cu buna pregatire si intelegere a problemei dezbatute, suficient de numeroasa si care sa asigure tratarea problemei din cat mai multe perspective.

STRUCTURA METODEI DELPHI

In utilizarea tehnicii se urmeaza pasii de mai jos:

🔵 Definirea clara a problemei.

🔵 Numirea unui mediator cu abilitatile si integritatea necesare gestionarii procesului in mod corespunzator si impartial.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart