MANAGEMENT SI LEADERSHIP – roluri, asemanari, particularitati

2
management, leadership, rolul managerilor, rolul liderilor, manager, lider, abilitatile managerilor, abilitatile liderilor

Termenii de leadership si management sunt priviti ca avand multe asemanari si deosebiri in acelasi timp. In unele abordari, sunt considerate concepte sinonime si sunt utilizate frecvent unul in locul altuia in expresii si fraze. Alte abordari considera ca sunt termeni total opusi, sustinand ca nu poti fi un bun manager si un bun lider in acelasi timp. Alte abordari se situeaza la mijloc si considera ca, desi exista o diferenta foarte mare intre management si leadership, o persoana care are cunostintele necesare poate fi atat un manager performant, cat si un lider de succes.

Pentru ghidarea si mentinerea pe piata a unei afaceri este nevoie atat de manageri, cat si de lideri eficienti. In timp ce unele asemanari sunt evidente intre cele doua concepte, exista si cateva diferente semnificative (de exemplu, managementul este orientat catre indeplinirea sarcinilor, iar leadershipul este considerat inspirational si vizionar).

„Management inseamna a face cat este necesar, leadership inseamna a face ceea ce este necesar” –  Peter F. Drucker

DIFERENTELE INTRE MANAGEMENT SI LEADERSHIP

  • A face management inseamna a conduce, a realiza, a face schimbari, a avea responsabilitatea pentru un anumit aspect. Managementul este procesul de a decide ce anume trebuie facut si, apoi, de a implementa deciziile cu o valorificare eficienta a resurselor.
Managementul se refera la ce anume fac managerii astfel incat lucrurile sa se intample: definirea obiectivelor, alocarea resurselor, planificarea activitatilor si implementarea acestora astfel incat sa se realizeze obiectivele.

Principalele functii ale managementului constau in generarea profitului si crearea valorii pentru toate partile interesate, producerea si livrarea produselor si seviciilor la calitatea corespunzatoare si la un pret rezonabil pentru clienti, furnizarea si recompensarea angajatilor si crearea oportunitatilor de dezvoltare pentru acestia.

Intregul proces de management este divizat in procese individuale, care constau in metode si operatiuni proiectate pentru a atinge obiectivele. Scopul proceselor este de a furniza sisteme, structurare, predictibilitate, logica si consistenta actiunilor de management, atat cat este posibil in mediul turbulent in care lucreaza managerii, aflat in continua schimbare.

  • A face leadership inseamna a inspira, a influenta, a ghida. Leadership-ul este procesul de a obtine ceea ce este mai bun din partea angajatilor, pentru atingerea rezultatelor dorite. Acesta presupune dezvoltarea si comunicarea unei viziuni pentru viitor, motivarea personalului si obtinerea angajamentului lor.
Leadership-ul este un concept dificil de definit. Exista o varietate de tipuri de situatii in care opereaza liderii, diverse tipologii de lideri si variate stiluri de leadership si, de aceea, o teorie atotcuprinzatoare este dificil de elaborat.

Teoriile variate existente pot explica doar diferitele dimensiuni ale leadership-ului, fara a face neaparat o corelare intre ele sau a genera o teorie completa asupra tuturor elementelor aferente conceptului de leadership.

Diferentele principale intre manageri si lideri sunt urmatoarele:

  • Managerii administreaza, liderii inoveaza;
  • Managerii intreaba „cum si cand”, liderii intreaba „cine si de ce”;
  • Managerii se axeaza pe sisteme, liderii se axeaza pe oameni;
  • Managerii fac lucrurile in mod potrivit, liderii fac lucrurile potrivite;
  • Managerii intretin, liderii dezvolta;
  • Managerii se bazeaza pe control, liderii inspira incredere;
  • Managerii au o perspectiva pe termen scurt, liderii au o perspectiva pe termen lung;
  • Managerii accepta starea existenta, liderii cauta provocari in starea curenta;
  • Managerii privesc spre nivelul de baza, liderii privesc spre viitor;
  • Managerii se axeaza pe a imita tipare, liderii pe originalitate si stil personal.
Managerii se intereseaza de sarcini, in timp ce liderii se preocupa de angajati. Liderii realizeaza ca sarcinile pot fi duse la indeplinire prin bunavointa, intelegere si suport acordate angajatilor, aspecte ce nu se regasesc si in abordarea managerilor. Liderii privesc angajatii drept factori umani, in timp ce managerii ii privesc ca pe una dintre resursele care trebuie organizate pentru obtinerea rezultatelor.

Diferentele intre management si leadership, conform lui Kotter, sunt ilustrate in tabelul de mai jos.

In practica, un manager eficient trebuie sa detina abilitati de lider si invers, un lider eficient trebuie sa demonstreze abilitati de manager.

ROLUL MANAGERILOR VS ROLUL LIDERILOR

Managerii au rolul de a produce rezultate, asigurandu-se ca aria functionala/divizia/departamentul pe care il conduc functioneaza eficient. Ei gestioneaza angajatii si restul resurselor – financiare, expertiza, informatii, timp. Managerii sunt responsabili pentru atingerea tintelor, avand autoritate asupra tuturor celor care lucreaza in departamentul lor. Responsabilitatea inseamna ca iau in considerare ceea ce fac si ceea ce obtin. Autoritatea este obtinuta prin leadership si influenta personala, elemente care decurg din pozitia, personalitatea si expertiza pe care le detin.

Managerii sunt executanti, ei fac lucrurile sa se intample. Insa, trebuie sa fie totodata preocupati de directia in care se indreapta compania si acest lucru necesita o gandire vizionara si strategica, in special la nivel de top management.

Rolurile unui manager pot fi definite din perspectiva a ceea ce se asteapta sa realizeze in cadrul unei organizatii:

Furnizeaza o directie
  • dezvolta o viziune pentru viitor;
  • castiga implicare si furnizeaza leadership;
  • furnizeaza autoritate, conformandu-se cu valorile si cadrele etice si legale, gestionand riscurile in conformitate cu obiectivele.
Faciliteaza schimbarea
  • conduce inovatiile;
  • gestioneaza schimbarile.
Atinge rezultatele
  • conduce afacerea pentru atingerea telurilor si obiectivelor;
  • conduce procesele pentru atingerea rezultatelor specifice;
  • conduce proiectele pentru obtinerea livrabilelor aferente.
Satisface nevoile clientilor
  • promoveaza produsele/serviciile catre clienti;
  • obtine contracte de achizitie produse/servicii;
  • livreaza produse/servicii catre clienti;
  • rezolva problemele clientilor;
  • asigura calitatea produselor/serviciilor.
Lucreaza cu oamenii
  • construieste relationarea;
  • dezvolta retele si parteneriate;
  • conduce angajatii.
Utilizeaza resursele
  • gestioneaza resursele financiare;
  • gestioneaza resursele materiale si tehnologice;
  • gestioneaza informatiile si expertiza.
Gestioneaza abilitatile personale si profesionale
  • manageriaza contributiile la nivel individual;
  • isi dezvolta expertiza, abilitatile si competentele proprii.

Printre principalele caracteristici ale managerilor eficienti se inscriu:

  • obtine rezultatele care se asteapta sa fie atinse;
  • exercita un leadership vizionar;
  • intelege afacerea si factorii cheie de succes specifici;
  • planifica utilizarea eficienta a resurselor care le sunt alocate;
  • stabileste directia si se asigura ca toti angajatii stiu ce se asteapta de la ei;
  • initiaza si gestioneaza schimbarea proiectata, astfel incat sa imbunatateasca performanta;
  • se adapteaza si reactioneaza rapid la cerintele si circumstantele impuse de schimbare;
  • anticipeaza problemele, dar rezolva cu promptitudine evenimentele neasteptate;
  • monitorizeaza performanta si actiunile corective care trebuie luate cand este necesar.

ABILITATILE MANAGERILOR SI LIDERILOR

Managerii trebuie sa aiba abilitatea de a:

dezvolta punctele forte ale angajatilor – inteleg si aplica procesul de livrare a rezultatelor, valorificand cele mai potrivite abilitati ale angajatilor;
gestioneaza angajatii si performanta – cresterea performantei, mentinand conduita etica;
lucra in perimetrul definit de functie, implicand angajatii;
aborda diferit problemele si solutiile aferente;
dezvolta relationarea cu clientii, mentinand concentrarea pe nevoile acestora, construind parteneriate cu clientii interni si externi;
echilibra abilitatile care tin de aspectele tehnice si cele care tin de managementul resurselor umane.
Exista un numar de tipuri de lideri care adopta diferite stiluri. Abordarile de leadership vor varia in functie de situatie, personalitatea liderului si caracteristicile celor directionati de catre acesta.

Liderii au 3 roluri esentiale:

  • definesc sarcinile – trebuie sa fie clare pentru grupul care va trebui sa le execute;
  • realizeaza sarcinile – trebuie sa se asigure ca scopul echipei este indeplinit; in caz contrar, rezultatele vor genera frustrare, dezechilibrarea armoniei, criticile si, posibil, dezmembrarea grupului;
  • mentin relatiile eficiente – intre ei si membrii echipei si in cadrul echipei. Relatiile sunt eficiente daca contribuie la realizarea sarcinii.

Liderii de succes sunt capabili sa-si schimbe stilul de leadership, adaptandu-se la cerintele situatiilor si contextelor. Astfel, liderii democratici sau participativi isi pot schimba stilul intr-unul mai autoritar atunci cand se confrunta cu o criza, dar vor mentine claritatea asupra a ceea ce vor face si de ce. Liderii cu performante scazute isi schimba stilul in mod arbitrar si angajatii lor devin confuzi, nestiind la ce sa se astepte in pasii urmatori.

Asadar, competenta cheie este capacitatea de adaptare si abilitatea de a implica angajatii in partajarea deciziilor intr-un mod convingator si cu integritate. Astfel, unul dintre cei mai semnificativi indicatori ai leadership-ului in adevaratul sens al cuvantului este abilitatea individuala de a cauta explicatii pentru situatiile negative si de a invata din lectiile parcurse.

CONCLUZII

Sintetizand similitudinile si diferentele intre rolul managementului si leadership-ului, putem concluziona ca:

Managementul produce ordine si coerenta prin:

  • Planificare si stabilire de bugete;
  • Stabilirea ordinii de zi;
  • Stabilirea orarelor;
  • Alocarea de resurse;
  • Organizarea personalului;
  • Furnizarea structurii necesare;
  • Plasarea locurilor de munca;
  • Stabilirea normelor si procedurilor;
  • Controlul si rezolvarea de probleme;
  • Stimularea dezvoltarii;
  • Generarea de solutii creative;
  • Adoptarea de masuri corective.

Leadership-ul produce schimbare si progres prin:

  • Stabilirea directiei;
  • Crearea unei viziuni;
  • Clarificarea imaginii de ansamblu;
  • Stabilirea strategiilor;
  • Alinierea oamenilor la viziune;
  • Comunicarea viziunii;
  • Amplificarea angajamentului fata de viziune;
  • Construirea de echipe si coalitii;
  • Motivarea si inspirarea angajatilor;
  • Transmiterea unei energii pozitive;
  • Imputernicirea angajatilor.
Leadership-ul apare de fiecare data cand este necesara influentarea comportamentului la nivel individual si la nivel de grup, intr-un anumit scop. Managementul este un tip de leadership care se manifesta in situatia in care realizarea obiectivelor organizationale este scopul final.

BIBLIOGRAFIE

  1. William A. Howatt, Leadership Vs Management, Way with Words Editorial Services, A, 2008,
  2. Hayes Drumwright, Management vs. Employees: How Leaders Can Bridge the Power Gaps That Hurt Corporate Performance, Apress, 2016
  3. Ichak Adizes, Leading the Leaders: How to Enrich Your Style of Management and Handle People Whose Style is Different from Yours, The Adizes Institute Publishing, 2004
  4. David I. Bertocci, Leadership in Organizations: There is a Difference Between Leaders and Managers, University Press of America, 2009
  5. Abi O’Neill, Manager to Leader: Skills and Insights for a Successful Transition, CCH Australia Limited, 2011
  6. Marlene Caroselli, Leadership Skills for Managers, McGraw Hill Professional, 2000
  7. David Rees, Christine Porter, Skills of Management and Leadership: Managing People in Organisations, Palgrave Macmillan, 2015
  8. Eileen M. Sullivan-Marx, PhD, RNC, FAAN, Deanna Gray-Micel, Leadership and Management Skills for Long-Term Care, Springer Publishing Company, 2008

error: Content is protected !!
Register New Account
Reset Password
Shopping cart