INCURAJAREA CREATIVITATII ECHIPEI – principii si practici de sporire a creativitatii

0
creativitate, creativitatii, echipa, avantajele, avantaj, punctele, punctelor, puncte, forte, cunoastem, cunoaserea, dezvoltarea, abilitati, strenghtsfinder, testul,abilitatile, angajatului, angajatilor, trasaturi, persoana, personale, caracter, metoda, metodologie, metodologiei, identificarea, gestionarea, descoperirea, competitiv, competitive, practici, incurajarea, creativ, creative

Traim intr-un mediu de afaceri global care se axeaza pe contributia echipelor la generarea de profit, castigarea cotei de piata, deservirea clientilor, crearea si consolidarea avantajului competitiv si a altor elemente care creeaza succesul unei organizatii. Echipele furnizeaza liantul social in cadrul companiilor, coreland resursele umane, procesele si tehnologiile pentru realizarea produselor sau serviciilor. Companiile nu pot functiona fara echipe, de aceea este esential ca echipele sa fie proiectate astfel incat sa existe corelatii intre acestea si cultura organizationala a companiilor din care fac parte.

Creativitatea organizationala trebuie mentinuta la 3 niveluri: cultura organizationala, creativitatea individuala si dinamica echipei.

Indiferent daca sunteti o persoana introvertita sau extrovertita, apartenenta la o echipa va creste creativitatea proprie, insa doar daca exista potrivire intre toti membrii echipei si  productivitatea acesteia este pe un trend ascendent.

PRINCIPII SI PRACTICI PENTRU INCURAJAREA CREATIVITATII IN ECHIPA

Talentul. Este esential ca o echipa sa includa membrii potriviti, care sa-i confere capacitatea de a-si adauga contributia si valoarea in cadrul proiectelor desfasurate de organizatie. Colaborarea intre membrii echipei functioneaza cel mai bine cand acestia detin un set de abilitati complementare. Pentru a crea inovarea asteptata de clienti, prin echipa trebuie sa se inteleaga colaborarea inclusiv cu acestia, in aceeasi masura in care se colaboareaza si cu expertii interni ai departamentelor functionale din companie. Astfel, se poate accesa inteligenta colectiva si se pot lua cele mai informate decizii.
Relationarea. Aprecierea colaboratorilor, angajarea in conversatii care au un scop practic si consecvent, precum si abilitatea de a rezolva conflictele sunt ingredientele esentiale ale unei bune relationari. Ca manageri de echipa, trebuie sa identificati modalitatea prin care membrii echipei sa interactioneze eficient si informal, sa gasiti ocazii in care acestia sa–si consolideze increderea reciproca, sa se cunoasca si personal nu doar profesional.
O viziune calauzitoare si claritatea scopului sunt cheia colaborarii. Utilizati povestirile si imaginile pentru a crea angajarea si implicarea la nivel mental si emotional a echipei.
Furnizati o misiune si obiective clare. Facilitati procesul prin care membrii echipei sa pregateasca un angajament scris al colaborarii dintre ei, definind impreuna regulile care sa includa obiectivele, rolurile, responsabilitatile si livrabilele. Comunicati-le in mod permanent deciziile care au fost luate si le influenteaza activitatea de echipa.
Conectati la obiectivele companiei proiectul in care este angajata echipa. Dati o semnificatie si o valoare proiectului, atat pentru organizatie, cat si pentru clientii sai.
Creati o atmosferta de siguranta, incredere si respect. Incurajati perspectivele multiple de abordare in firma, punctele de vedere diferite, creativitatea. Pastrati membrii echipei plini de energie prin stimularea lor si organizarea de discutii constructive in jurul problemelor de actualitate.
Faceti ca ideile dumneavoastra sa fie vizibile si tangibile. Contruiti prototipuri sau proiectati diagrame pe intelesul tuturor.
Asigurati infrastructura si resursele care sa faciliteze invatarea, comunicarea si colaborarea. Abordati problemele culturii organizationale care pot crea bariere in colaborare.
Practicati un leadership performant. Alimentati excelenta echipei dumneavoastra si faceti tot ce puteti pentru a inlatura barierele catre performanta. Evitati sa fiti autocrat si alocati timp echipei, pentru a cantari deciziile. Sprijiniti construirea conexiunilor intre echipa si restul organizatie. Recunoasteti performanta la nivel de echipa, cat si la nivel individual.
Fiti un bun antrenor pentru a intari cultura colaborativa. Acordati sprijin si indrumari pentru imbunatatirea echipei, a inteligentei emotionale si a performantei profesionale. Folositi intrebari deschise in discutia cu membrii echipei dumneavoastra pentru a deschide dialogul si calea spre creativitate: De ce? Dar daca? Ce altceva? Cum ar trebui sa?
Adaugati ingrediente. Creati o atmosfera destinsa si celebrati realizarile din fiecare etapa a proiectului, inainte sa treceti la etapele urmatoare.
Colectati bunele practici si greselile din care echipa sa poata invata. Elaborati documente cu aceste lectii la care oricine poate avea acces.

BENEFICIILE UNEI ECHIPE CREATIVE

In orice organizatie care furnizeaza servicii catre clienti este vitala existenta creativitatii pentru imbunatatirea continua a acestora, depasind problemele si obstacolele intampinate.

  • Uneori, aceste probleme pot fi rezolvate prin aplicarea unei formule standard sau a unui set standard de actiuni: analiza riguroasa a circumstantelor sau motoarelor de crestere, rationamentul pentru a determina cursul unei actiuni sau aplicarea practicilor care au dat rezultate anterior. In alte cazuri, mai ales cand o organizatie se loveste de aspecte cu care nu s-a mai confruntat anterior, inovarea este necesara pentru a rezolva problemele si a satisface beneficiarii.

In multe organizatii, exista asteptari de la lideri din punct de vedere al gandirii creative si al identificarii de solutii la problemele specifice activitatii. Insa promovarea si valorificarea abilitatilor creative ale unei intregi echipe poate produce o colectie mai bogata de solutii creative legate de sarcinile si problemele cu care membrii echipei se confrunta in mod direct.

Motivul este ca diversitatea membrilor unui grup confera o varietate de cunostinte si de perspective de abordare care nu se pot gasi la o singura persoana. Beneficiile existentei unei echipe creative intr-o companie includ:

  • Cresterea calitatii echipei;
  • Cresterea angajamentului si interactiunii atat intre membri, cat si intre echipa si restul companiei;
  • Imbunatatirea abilitatilor de a atrage si retine angajati performanti;
  • Imbunatatirea capacitatii de rezolvare a problemelor si a productivitatii.

CONCLUZII

Cu cat o organizatie dispune de mai multi angajati implicati in gandirea creativa, cu atat livrabilele catre clientii acesteia vor deveni mai performante. Insa inspiratia este doar o mica parte din gandirea creativa. Angajamentul si implementarea ideilor sunt de asemenea elemente importante.

In plus, pentru a fi eficienta, o idee creativa trebuie totodata sa fie adecvata scopului, sa fie utila si sa poata fi pusa in aplicare. Ea trebuie sa influenteze sau sa imbunatateasca modul in care se realizeaza lucrurile in organizatie.

Din perspectiva organizationala, managerii incurajeaza inovarea datorita valorii pe care o poate genera. Existenta angajatilor inovativi creste productivitatea in organizatie prin contributia acestora la crearea si implementarea noilor procese, care pot mari avantajul competitiv si pot furniza diferentierea fata de competitori. Organizatiile inovative sunt indiscutabil mai adaptabile mediului extern, fiind capabile sa reactioneze mai rapid si mai eficient in evitarea riscurilor si captarea oportunitatilor.

Din perspectiva manageriala, angajatii inovativi sunt mai motivati si implicati in activitatile organizatiei. Incurajarea angajatilor in inovare pentru a-si imbunatati procesele in care sunt implicati le produce sentimentul de autonomie si, prin urmare, le creste satisfactia profesionala.

Incurajarea inovarii creeaza un puternic sentiment de echipa si dovedeste ca angajatii sunt implicati in mod activ in obiectivele si strategia companiei. Managerii care promoveaza un mediu de lucru propice inovarii pot vedea efectele manifestate prin cresterea motivatiei angajatilor, a creativitatii si autonomiei acestora, intarirea echipelor, precum si printr-un feedback valoros din partea membrilor echipei pe care o coordoneaza.

BIBLIOGRAFIE

  1. John Adair, Leadership for Innovation: How to Organize Team Creativity and Harvest Ideas, Kogan Page Publishers, 2009
  2. Peter Ling, Be the Innovators: How to Accelerate Team Creativity, Oxford University Press Australia & New Zealand, 2016
  3. Christina E. Shalley, Michael A. Hitt, Jing Zhou, The Oxford Handbook of Creativity, Innovation, and Entrepreneurship, Oxford University Press, 2015
  4. Michael D. Mumford, Handbook of Organizational Creativity, Academic Press, 2011
  5. Michael D. Mumford, Samuel T. Hunter, Katrina E Bedell-Avers, Multi Level Issues in Creativity and Innovation, Emerald Group Publishing, 2008
  6. Ralph C. M. Hanke, Team Creativity: A Process Model, The Pennsylvania State University, 2006
  7. Ai-Girl Tan, Christoph Perleth, Creativity, Culture, and Development, Springer, 2015
  8. Kimberly Douglas, The Firefly Effect: Build Teams That Capture Creativity and Catapult Results, John Wiley & Sons, 2009

error: Content is protected !!
Register New Account
Reset Password
Shopping cart