CELE 10 TIPURI DE INOVATIE DOBLIN – identificarea de noi oportunitati de inovare

0
inovare, inovarea, concept, conceputlui, abordare, abordarea, implementare, implementarea, modelului, creativitate, creativitatii, echipa, avantajele, avantaj, punctele, punctelor, puncte, forte, cunoastem, cunoaserea, dezvoltarea, abilitati, strenghtsfinder, testul,abilitatile, angajatului, angajatilor, trasaturi, persoana, personale, caracter, metoda, metodologie, metodologiei, identificarea, gestionarea, descoperirea, competitiv, competitive, practici, incurajarea, creativ, creative, doblin, originea, origine, descriere

Pe masura ce schimbarea este tot mai necesara in mediul actual de afaceri, inovatia este vitala pentru companii. Insa exista multi manageri care cred inca in faptul ca inovatia se refera doar la produse si tehnologii noi. Crearea de noi produse reprezinta doar unul dintre modurile de a inova, o cale care prin caracteristicile acestora furnizeaza cel mai redus profit si avantajul competitiv cel mai scazut.

Practica companiilor a dovedit ca procesele de inovare nu esueaza de obicei din cauza lipsei de creativitate, ci de cele mai multe ori din cauza lipsei disciplinei. Calea cea mai sigura catre esec in inovare este concentrarea organizatiei exclusiv pe produse. De aceea, companiile inovatoare de succes utilizeaza mai multe tipuri de a inova si analizeaza tiparele de inovare caracteristice industriei in care activeaza.

Daca procesul de inovare este defalcat si analizat, se pot trage invataminte asupra motivelor pentru care majoritatea organizatiilor esueaza si doar unele reusesc in aceasta directie. Construind procesul de inovare in mod sistematic, sansele de succes pot creste exponential.

Cadrul celor 10 Tipuri de Inovatie este un instrument care ofera o modalitate de a identifica noi oportunitati legate de produse si ajuta la dezvoltarea unor inovatii viabile.

ORIGINEA SI DESCRIEREA CONCEPTULUI

Inovatiile simple utilizeaza unul sau doua tipuri de inovare si fiecare companie trebuie sa le includa permanent in propria strategie. Insa trebuie luat in considerare principiul care afirma ca a imbunatati continuu ceva existent este una dintre cele mai sigure cai catre esec. Din pacate, exista un numar foarte mare de organizatii care folosesc inovarea simpla. In contextul actual, doar inovarea simpla nu este suficienta pentru succesul firmei pe termen lung.

  • In momentul in care un sector se dezvolta si devine complex, necesita inovatii mai sofisticate, care presupun utilizarea mai multor tipuri de inovare, combinate si corelate, care implica echipe multidisciplinare cu abilitati si cunostinte complexe.

Compania Doblin Development LLC (pioniera in disciplina inovarii din 1981) a dezvoltat un model – 10 Tipuri de Inovare – care evidentiaza diverse metode de inovare care pot fi utilizate. Dupa ani de cercetare, compania Doblin a afirmat ca orice organizatie poate atinge succesul daca se concentreaza pe cel putin 4 din cele 10 tipuri de inovare descrise de model.

Cadrul celor 10 Tipuri de Inovare este un instrument simplu si intuitiv, care poate fi utilizat atat in diagnosticarea si optimizarea unui proces de inovare in derulare, cat si in analiza competitiei existente. Totodata, acest model furnizeaza tehnica prin care se identifica elementele care nu au fost luate in considerare in procesul de inovare.

Modelul celor 10 Tipuri de Inovare clasifica oportunitatile de inovare in 3 sectiuni: Configurare, Oferta, Experienta oferita. Fiecare din aceste categorii include tipurile aferente de Inovare, ca in Figura 1:

Figura 1. Tipuri de inovare

  • Aceasta configuratie este considerata scheletul procesului de inovatie si este corelat cu procesele de baza ale afacerii, avand urmatoarele semnificatii ale categoriilor:

Configurarea

Aceasta categorie se refera la configurarea organizatiilor din punct de vedere al modelului utilizat pentru generarea profitului si a structurii afacerii si proceselor. Aceasta categorie este considerata baza procesului de inovare si este in stransa legatura cu procesele de baza ale afacerii. Modelele incluse in aceasta categorie sunt:

Modelul de generare profit – implica modul in care produsele/serviciile companiei creeaza profitul. Explorarea modelelor inovative de generare a profitului poate imbunatati pozitia competitiva a companiei. Modelul sustine ca dezvoltarea noilor produse si servicii trebuie sa aiba la baza analiza pietei-tinta.
Retea de relationare – implica conectarea in scopul de a castiga mai multe idei de solutii inovative. Companiile construiesc parteneriate pentru a dezvolta produse/servicii.
Structura – se concentreaza pe activele si resursele interne ale companiei, incluzand resursele umane, in scopul de a crea valoare. De exemplu, acest model poate implica crearea de noi unitati de business care sa se concentreze pe actiuni specifice, cum ar fi cercetarea sau analiza.
Proces – se refera la concentrarea pe toti factorii inovativi legati de procesul de inovare din cadrul companiei si pe modul in care acesta poate fi optimizat in scopul crearii unei valori pe piata. Acesta include implementarea proceselor aferente lantului de aprovizionare si a celor logistice.

Oferta

Aceasta categorie se concentreaza pe performanta produselor si sistemelor, in forma prezentata mai jos:

Performanta produsului – se refera la designul produsului/ofertei si include caracteristicile de baza ale produsului, functiunile acestuia si modul in care un produs/serviciu inovativ poate avea succes pe o piata competitiva. Acest tip de inovare este in stransa legatura cu proiectarea proceselor ca si activitate de baza in dezvoltarea ideilor de inovare si transformarea acestor idei intr-un produs final performant.Box Content
Sistem de produse – ca o extindere a performantei legata de produs, acest tip de inovare implica elemente legate de ecosistemul produsului, cum ar fi produsele si serviciile complementare.

Experienta

Aceasta categorie este strans legata de client, referindu-se la elementele de brand ale produsului final si la experienta pe care acesta il ofera clientilor. Exista 4 tipuri de inovare implicate in aceasta categorie:

Service – inovarea in service se concentreaza pe modul in care se poate furniza valoare pentru client prin intermediul serviciilor asociate ofertei de produse.
Canal – se refera la calea prin care produsul/serviciul va fi livrat la clientul final. Poate include noi abordari de a livra produsul.
Brand – face referire la reputatia si perceptia produsului/serviciului final de catre clienti. Construirea unui brand puternic contribuie la consolidarea pozitiei competitive, dezvoltand o mai buna relationare cu clientul prin intelegerea preferintelor acestuia.
Loializarea clientilor – se centreaza pe modul in care se poate crea si imbunatati experienta oferita clientilor prin produsul livrat. Acest tip de inovare are la baza cercetarea metodelor si ideilor creative care sa duca la cresterea si extinderea experientei oferita clientilor.

MOD DE ABORDARE IN IMPLEMENTAREA MODELULUI DOBLIN

Pentru implementarea eficienta a modelului Doblin, este recomandat a se tine cont de urmatoarele 6 principii:

  • Intelegerea tuturor tipurilor de inovare: orice proiect poate fi imbunatatit prin cunoasterea si intelegerea aprofundata a valorii si subtilitatilor aferente fiecarui tip de inovare.
  • Consolidarea increderii in produsele oferite si in tehnologiile aferente: sunt abilitatile cel mai usor de imitat de catre competitori.
  • Atentia continua pe toate categoriile de inovare: existenta unui proces continuu de a gandi/imagina/proiecta noi modalitati de configurare a activelor, resurselor, platformelor si improspatarea experientelor oferite clientilor.
  • Utilizarea tipurilor de inovare cele mai relevante: utilizarea diagnosticarilor cu scopul de a intelege pentru care tipuri de inovare exista tendinta de a fi trecute cu vederea, atat de catre organizatia dumneavoastra, cat si de catre alte companii din industria in care activati.
  • Intelegerea nevoilor si dorintelor clientilor: este esential a se cunoaste ce este relevant pentru clienti.
  • Utilizati suficiente categorii de inovare pentru a face diferenta: utilizand si integrand cel putin 5 tipuri de inovare este de obicei suficient pentru a reinventa o categorie de produse/servicii si a deveni un inovator care da tonul in domeniul dumneavoastra de activitate.

CONCLUZII

Organizatiile au tendinta de a se axa in inovare pe performanta produsului – produse noi, produse imbunatatite, caracteristici noi. Insa exista numeroase alte directii de inovare aferente produsului. Metoda Doblin ajuta companiile sa-si extinda perceptia asupra procesului de inovare dincolo de produs si tehnologie.

Prin implementarea tipurilor de inovare, o organizatie isi poate creste sansele de succes in construirea de produse/servicii inovative. In timp ce multe companii esueaza in inovare din cauza concentrarii pe unul din tipurile de inovare in detrimentul altora, modelele de succes includ tipurile de inovare in modelele lor de afaceri.

Astfel, branduri precum iPod, iTunes sau Apple Music Store se ghideaza pe un singur model de afaceri care include implementarea a 8 tipuri de inovare: model de generare profit, retea de relationare, performanta produs, sistem produse, canal, brand si experienta oferita clientilor.

BIBLIOGRAFIE

  1. Nicholas D. Evans, Business Innovation and Disruptive Technology: Harnessing the Power of Breakthrough Technology for Competitive Advantage, FT Press, 2003
  2. Gifford Pinchot, Ron Pellman, Intrapreneuring in Action: A Handbook for Business Innovation, Berrett-Koehler Publishers, 1999
  3. Claudio U. Ciborra, Teams, Markets and Systems: Business Innovation and Information Technology, Cambridge University Press, 1996
  4. Saul Kaplan, The Business Model Innovation Factory: How to Stay Relevant When The World is Changing, John Wiley & Sons, 2012
  5. Yogesh Malhotra, Knowledge Management and Business Model Innovation, Idea Group Inc (IGI) 2001
  6. Nicolai J. Foss, Tina Saebi, Business Model Innovation: The Organizational Dimension, Oxford University Press, 2015
  7. Allan Afuah, Business Model Innovation: Concepts, Analysis, and Cases, Routledge, 2014
  8. Harvard Business School Press, Harvard Business Review on Business Model Innovation, Harvard Business School Pub., 2010[/ihc-hide-content]

error: Content is protected !!
Register New Account
Reset Password
Shopping cart