MODELUL FELDER-SILVERMAN – intelegerea preferintelor de invatare

0
stiluri de invatare; metode de invatare; capacitatea de invatare

Oamenii au stiluri diferite de invatare si intelegand modul in care se acumuleaza cunostinte si abilitati, veti putea valorifica la maxim potentialul dumneavoastra de invatare si al subalternilor dumneavoastra. In plus, comunicarea va fi mai eficienta, utilizand instrumente specifice fiecarui stil de invatare. Daca intelege stilurile de invatare si aplica metode de invatare, orice individ isi poate optimiza capacitatea de invatare. Fara a lua in considerare conditiile de mediu, Modelul Felder-Silverman diferentiaza intre patru tipuri de procesare a informatiei (activ sau reflexiv, concret sau intuitiv) si patru tipuri de suport de invatare (vizual sau verbal, secvential sau global).

ORIGINEA CONCEPTULUI

Unul dintre cele mai utilizate modele de invatare este Indexul stilurilor de invatare, dezvoltat de Dr. Richard Felder si Barbara Soloman la sfarsitul anilor 1980, care se bazeaza pe modelul stilurilor de invatare realizat de Dr. Felder si Linda Silverman. Felder recomanda o abordare polivalenta a procesului de instruire care sa includa invatarea activa, experientiala, colaborativa si centrata pe cel instruit, astfel incat sa acopere o gama vasta de preferinte de invatare.

DESCRIEREA CONCEPTULUI

Potrivit modelului (revizuit de Dr. Felder in 2002), exista patru dimensiuni ale stilurilor de invatare: perceptie (concret vs. intuitiv), input (vizual vs. verbal), procesare (activ vs. reflexiv) si intelegere (secvential vs. global). Ganditi-va la aceste perechi de stiluri de invatare ca la un proces continuu, in care angajatii dobandesc, manipuleaza, utilizeaza si stocheaza informatia, cu o preferinta de invatare fie pe extrema stanga, fie pe extrema dreapta (Figura 1).

stiluri de invatare; metode de invatare; capacitatea de invatare

Figura 1. Indexul stilurilor de invatare, dupa Dr. Richard Feldman si Barbara Soloman

MOD DE ABORDARE IN APLICAREA CONCEPTULUI

Indexul stilurilor de invatare, dupa Feldman si Silverman, poate fi folosit pentru a va dezvolta abilitatile de invatare si pentru a crea experienta completa a invatarii pentru alte persoane din organizatie. In aplicarea modelului se recomanda parcurgerea urmatorilor pasi:

Pasul 1. Identificarea stilurilor de invatare specifice fiecarei persoane din echipa se poate realiza printr-un chestionar asemanator celui de mai jos:

  1. Activ vs. Reflexiv:
    • Ma consider o persoana deschisa/rezervata.
    • Cel mai bine inteleg atunci cand incerc/reflectez.
    • Prefer sa studiez in grup/singur.
  2. Concret vs. Intuitiv:
    • As prefera un curs care sa trateze fapte reale/idei si teorii.
    • Prefer ideea de certitudine/probabilitati.
    • Invat mai usor fapte/concepte.
    • Prefer sa fiu realist/inovator.
  3. Vizual vs. Verbal:
    • Cel mai bine invat cand cineva imi povesteste/cand analizez tabele si grafice.
    • Cand citesc, ma concentrez pe textul scris/tabele si grafice.
    • Retin mai bine ceea ce aud/vad.
  4. Secvential vs. Global:
    • Cand invat ceva nou, aprofundez subiectul/fac conexiuni cu alte subiecte.
    • Imi place sa mi se prezinte pasii ce trebuie parcursi/imaginea de ansamblu.
    • Inteleg mai bine ansamblul/detaliile unei probleme.

Pasul 2. Identificarea acelor dimensiuni care sunt in afara preferintelor obisnuite, fie ca sunt apreciate, fie ca sunt displacute total. La nivel individual, se va urmari dezvoltarea personala in directiile neagreate. La nivelul echipei, se vor urmari dimensiunile preferate, pentru identificarea stilului de prezentare si predare potrivit, dar si diferentele dintre membrii echipei, pentru asigurarea existentei tuturor stilurilor in procesele decizionale.

Pasul 3. La nivel individual, se urmareste imbunatatirea abilitatilor specifice stilurilor din afara preferintelor personale:

  • Concret: daca va bazati pe fapte concrete si proceduri, atunci este posibil sa preferati ceea ce va este familiar in detrimentul unei atitudini inovative si a adaptarii la noi situatii. Identificati oportunitati de invatare de noi informatii teoretice si inovati in activitatea dumneavoastra.
  • Intuitiv: daca va bazati foarte mult pe intuitie, riscati sa pierdeti din vedere detalii importante, ceea ce va conduce la decizii si solutii gresite. Straduiti-va sa invatati sau sa memorati informatii fundamentate stiintific, utile in sustinerea sau criticarea teoriilor si a procedurilor cu care lucrati.
  • Vizual: daca va concentrati prea mult pe informatii grafice sau vizuale, va creati un mare dezavantaj, intrucat comunicarea presupune, in general, transmiterea informatiei in scris sau verbal. Invatati sa luati notite si valorificati oportunitatile de transmitere a informatiei pe cale verbala.
  • Verbal: informatiile sunt prezentate in diagrame, schite, diagrame flux s.a. pentru a fi intelese rapid. Incercati sa va dezvoltati abilitatile de invatare vizuala si veti reduce semnificativ timpul de invatare. Pentru a dezvolta abilitati de invatare vizuala, cautati oportunitati de a invata prin prezentari audio-vizuale; atunci cand luati notite, grupati informatiile in categorii si apoi creati legaturi vizuale cu ajutorul sagetilor.
  • Activ: daca actionati inainte de a gandi, exista riscul de a judeca pripit si de a lua decizii gresite. Trebuie sa va concentrati pe analiza si rezumarea informatiilor dobandite, ulterior discutati cu grupul noile informatii pentru a va facilita invatarea. Veti invata mai usor daca veti identifica modalitati practice de a utiliza cunostintele.
  • Reflexiv: daca ganditi prea mult inainte de a actiona, riscati sa nu mai reusiti sa faceti nimic. Implicati-va in deciziile de grup ori de cate ori este posibil si incercati sa transpuneti informatiile in practica.
  • Secvential: cand structurati pe parti componente o situatie, exista posibilitatea sa ajungeti rapid la solutionarea problemei, intelegand de ce se intampla un anumit lucru si modul in care acesta este conectat cu obiectivul general. Totusi, daca actiunile dumneavoastra nu sunt utile pe termen lung sau nu au aplicabilitate imediata, opriti-va si realizati o analiza aprofundata a imaginii de ansamblu.
  • Global: daca ilustrarea imaginii de ansamblu este un lucru usor pentru dumneavoastra, atunci nu uitati sa acordati timpul si rabdarea necesare implementarii schimbarilor pe care le considerati utile. Nu sariti peste documentarea si identificarea explicatiilor necesare si parcurgeti toti pasii procesului decizional.

Pasul 4. La nivelul echipei, intelegerea stilurilor de invatare si de abordare a problemelor este utila pentru:

  • Construirea unor mesaje eficiente – in functie de stilurile de invatare ale subalternilor dumneavoastra, veti cunoaste daca este mai bine sa puneti accentul pe imaginea de ansamblu sau pe pasii ce trebuie parcursi, pe fapte concrete sau pe intuitie, pe actiune sau pe motivatie si beneficii, sa transmiteti mesajul mai degraba verbal sau vizual.
  • Construirea unei echipe echilibrate in ceea ce priveste stilul de invatare si perceptia subiectiva – intrucat stilul de invatare arata modul in care angajatii percep mediul in care isi desfasoara activitate, este important ca intr-o echipa: sa existe persoane care sa aiba viziune, dar si persoane care sa gandeasca secvential; sa existe persoane care sa fie active, dar si persoane care sa gandeasca profund; sa existe si persoane intuitive, dar si persoane realiste; sa existe si persoane cu o intelegere verbala, dar si persoane cu o intelegere vizuala.

CONCLUZII

Stilurile si preferintele de invatare variaza de la persoana la persoana si de la situatie la situatie. Prin intelegerea acestui aspect si prin dezvoltarea abilitatilor necesare invatarii in stiluri variate, veti valorifica la maxim potentialul de invatare.

Avand o capacitate sporita de invatare si de culegere a informatiilor, puteti lua decizii mai bune si puteti alege directii de actiune eficiente. Totodata, intelegand faptul ca alte persoane pot avea moduri diferite de invatare, puteti invata sa comunicati eficient mesajele, intr-o maniera pe care mai multi o pot intelege. Acest aspect este fundamental atat pentru un manager, cat si pentru orice alt profesionist a carui activitate se bazeaza pe comunicare.

BIBLIOGRAFIE

  1. Graf, S., Viola, S., Leo & T., Kinshuk (2007). In Depth Analysis of the Felder-Silverman Learning Style Dimensions. Journal of Research on Technology in Education, 40(1).
  2. Carol M. Kensler, 2007, A Study of the Impact of Learning Styles in a Business Environment when Learning is conducted virtually/electronically, ProQuest LLC.
  3. Jyy-Ling Tserng, 2008, Analysis of Learning Style Leads to Study Behaviors on Performance in the Context of Non-Linear Hypertext-Learning Environment, ProQuest LLC.
  4. Linda B. Nilson,2010 ,Teaching at Its Best: A Research-Based Resource for College Instructors, Jon Wiley & Sons, San Francisco CA
  5. Kimberly M. McCarter, 2008,The Effect of Auditory Stimulation on Learners with Different Learning Styles, ProQuest LLC.
  6. www4.ncsu.edu
  7. www.mindtools.com
  8. www.nwlink.com

Register New Account
Reset Password
Shopping cart