STRATEGIA DE SOCIAL MEDIA – construirea unei prezente online puternice

1
strategie de social media social media in afaceri promovarea in retele sociale

O prezenta puternica in social media este o abordare competitiva esentiala pe pietele curente, in care experientele impartasite in online devin din ce in ce mai relevante pentru consumatori. Crearea unui profil pe retelele sociale si postarea ocazionala a mesajelor nu sunt suficiente. Pentru a va asigura ca obtineti cele mai bune rezultate prin valorificarea mediilor sociale online este important sa stiti care va sunt obiectivele si cum intentionati sa le atingeti. Cu alte cuvinte, aveti nevoie de o strategie. O buna strategie de social media se va subordona obiectivelor organizatiei, va creste notorietatea marcii, va incuraja fidelizarea clientilor si va reduce costurile de marketing, constituind un avantaj competitiv important.

Strategia de social media trebuie sa includa: obiectivele de marketing, descrierea platformelor social media ce se intentioneaza a fi utilizate si parametrii pentru masurarea progresului.

Cateva repere pentru intelegerea conceptului:

  • In cazul in care prezenta in social media este limitata, realizati un sondaj in randul clientilor pentru a afla cum folosesc social media si folositi aceste informatii in structurarea strategiei.
  • Asigurati-va ca interactiunile sunt in ambele sensuri si nu doar compania in care activati furnizeaza informatii. Analizati modul in care puteti oferi clientilor un stimulent pentru a colabora cu dumneavoastra in activitatea social media si realizati teste in acest sens.
  • Analizati cat de repede raspunde compania atunci cand cineva posteaza un mesaj pe site. Stabiliti un timp rezonabil de raspuns pentru toate interactiunile si asigurati-va ca raspunsurile sunt personale, nu automate sau generice.
  • Evaluati comentariile clientilor postate pe site. Sunt pozitive sau negative? Identificati modalitati de stimulare a mesajelor pozitive. Luati in considerare, de asemenea, modul in care se poate transforma un mesaj negativ intr-o oportunitate pentru stimularea loialitatii de brand si pentru construirea unei reputatii pentru servicii excelente furnizate clientilor.

MOD DE ABORDARE IN UTILIZAREA CONCEPTULUI

Nu exista o abordare general valabila de utilizare cu succes a instrumentelor social media, dar unele principii de baza se aplica tuturor platformelor, marcilor si publicului. Acest plan in opt etape va va sprijini maximizarea randamentului investitiilor in social media:

Pasul 1. Stabilirea obiectivelor de social media. Primul pas in dezvoltarea strategiei de social media este acela de a identifica obiectivele (de ex.: imbunatatirea cunoasterii brand-ului sau a relatiei cu clientii, cresterea traficului pentru site-ul companiei, comercializarea produselor sau mediatizarea ofertelor speciale, etc). Box Content

Selectati doua sau trei obiective prioritare si concentrati-va pe modul in care intentionati sa utilizati social media pentru a le atinge.

Oricare ar fi obiectivele, acestea trebuie sa fie SMART: specifice, masurabile, realizabile, realiste si incadrate in timp. Decideti cum veti masura succesul (de ex.: daca doriti sa generati mai multe oportunitati de vanzare, stabiliti ca obiectiv o crestere de 25%; daca doriti cresterea gradului de constientizare a organizatiei sau brand-ului, stabiliti un numar de postari/zi sau saptamana si stabiliti cate aprecieri, distribuiri sau comentarii doriti sa primiti pentru fiecare).

Pasul 2. Evaluarea situatiei curente. Daca firma dumneavoastra foloseste deja social media, evaluati modul in care se indeplinesc obiectivele in prezent. Analizati ce platforme se utilizeaza si care sunt cele cu cel mai mare impact asupra publicului tinta. Nu trebuie sa le utilizati pe toate, mai ales daca aveti un buget sau un timp limitat pentru social media. Analizati daca mesajele transmise pana in prezent au fost in concordanta cu obiectivele.
Sunteti conectati cu publicul tinta sau acesta ignora mesajele dumneavoastra? Utilizati Google Analytics pentru a revizui traficul de postari si ierarhizati postarile in functie de rezultate.
Pasul 3: Cunoasterea publicului tinta. Pentru a stabili o conexiune cu persoanele din publicul tinta, trebuie sa le cunoasteti varsta, interesele, ocupatiile, veniturile, pasiunile, motivatiile etc. Aceste informatii cu caracter social, demografic si psihografic va pot ajuta sa identificati cele mai potrivite platforme de social media si sa creati mesaje atractive pentru publicul tinta.
Pasul 4: Alegerea canalelor media potrivite cu profilul publicului tinta si cu imaginea pe care doriti sa o creati: Facebook ofera cea mai mare varietate de utilizatori potentiali; LinkedIn este util daca oferiti servicii pentru profesionistii din domeniul afacerilor; Pinterest sau Instagram sunt utile in domenii ca design interior, moda etc.
Pasul 5. Realizarea continutului trebuie sa reflecte imaginea companiei si a pietei si trebuie sa fie adaptata la platforma de social media utilizata si la particularitatile publicului tinta. Asigurati-va ca prin continutul publicat furnizati valoare publicului tinta, rasplatindu-l pentru timpul alocat. Pentru a identifica tipul de mesaj care ofera cele mai bune rezultate, puteti analiza si politica promovata de branduri renumite (Taco Bell, Starbucks, KLM Airlines), care au un numar mare de adepti in retelele sociale, insa retineti ca produsele lor nu sunt similare cu ale dumneavoastra. Ceea ce functioneaza pentru ei s-ar putea sa nu functioneze atat de bine pentru compania in care va desfasurati activitatea. Cheia succesului este experimentarea unor diferite tipuri de continut si analizarea statisticilor.
Pasul 6. Stabilirea frecventei postarilor. Analizati si respectati obiceiurile online ale publicului tinta, identificati cand este cel mai activ si cand ar putea fi interesat de mesajul dvs. Daca publicul tinta nu este diferentiat (va adresati tuturor, nediferentiat), programati postarile pe tot parcursul zilei pentru a va adapta la diferitele fusuri orare. O frecventa prea ridicata a postarilor va face ca publicul tinta sa se simta hartuit, insa o frecventa redusa poate duce la pierderea interesului in favoarea concurentilor. Important este sa fiti consecventi, postarea aleatorie putand crea impresia de dezorganizare sau nesiguranta.
Cea mai buna modalitate de a organiza mesajele este de a crea un calendar editorial pe care il puteti utiliza pentru a programa postarile si detaliile (termene, retea, tip de continut, cuvinte cheie, titluri si statut). Cu cat calendarul este mai detaliat, cu atat mai eficienta va fi prezenta companiei in social media.
Pasul 7. Planificarea corespunzatoare presupune acordarea de timp si resurse umane. Luati in considerare angajarea unui specialist in domeniu, a unui consultant, in situatia in care nu dispuneti de astfel de resurse.
Pasul 8. Evaluarea progresului si adaptarea strategiei este foarte importanta intr-un mediu cu o evolutie atat de rapida:
  • Utilizati Google Analytics, Facebook Insights etc. pentru a identifica nivelul la care postarile si-au indeplinit obiectivele: numar vizualizari, numar click-uri pe site etc.
  • Stabiliti modul de masurare a randamentului investitiilor in social media, pentru a face mai tangibile rezultatele.
  • Adaptati-va strategia frecvent la tendintele si evolutiile din mediul online sau la feedback-ul audientei.

BENEFICIILE INSTRUMENTELOR DE SOCIAL MEDIA PENTRU COMPANII

Cateva dintre modalitatile prin care instrumentele de social media pot contribui la imbunatatirea unei afaceri sunt descrise mai jos:

Cresterea recunoasterii brandului si a loialitatii fata de brand. Fiecare oportunitate de promovare contribuie la cresterea vizibilitatii brandului. Retelele social media determina ca produsele/serviciile dumneavoastra sa devina mai accesibile pentru clientii potentiali, facandu-le in acelasi timp sa devina mai familiare pentru clientii dumneavoastra actuali.
Cresterea numarului de oportunitati. Fiecare postare pe care o faceti pe o platforma de social media reprezinta o oportunitate pentru a converti consumatorii in clienti ai companiei dumneavoastra. Nu toate interactiunile cu informatii despre brandul dumneavoastra se vor converti in clienti, dar fiecare interactiune si reactie pozitiva creste probabilitatea de a va atrage noi clienti. Chiar si daca pretul per click este scazut, numarul oportunitatilor pe care le aveti este semnificativ.
Ridicarea ratei de conversie. Social media este un loc unde brandurilor li se asociaza factorul uman, ceea ce devine important prin prisma faptului ca, in general, consumatorii agreeaza sa interactioneze nu cu simbolurile abstracte ale companiilor, ci cu reprezentantii directi ai acestora.

CONCLUZII

Succesul in social media nu poate fi obtinut doar prin postarea de continut, acesta implica o strategie bine gandita ce leaga activitatile online de obiectivele afacerii.

Conceperea strategiei incepe cu definirea obiectivelor si evaluarea modului in care eforturile curente de promovare in mediul online conduc catre atingerea acestor obiective. De asemenea, este important sa aveti in vedere prioritatile si interesele clientilor tinta, ce formeaza publicul in mediul online. De aceea, continutul postarilor trebuie sa fie dezvoltat cu simt de raspundere si actualizat in functie de feedback-ul audientei.

Este esential ca o strategie de social media sa fie flexibila. Revizuirea periodica a acesteia este de asemenea importanta pentru o prezenta activa in mediul online.

BIBLIOGRAFIE

  1. Dan Zarrella, The Social Media Marketing Book, “O’Reilly Media, Inc.”, 2009
  2. Eric Anderson, Social Media Marketing: Game Theory and the Emergence of Collaboration, Springer Science & Business Media, 2010
  3. Mike Barlow, David B. Thomas, John Wiley & Sons, 2010, The Executive’s Guide to Enterprise Social Media Strategy: How Social Networks Are Radically Transforming Your Business
  4. Kamales Lardi, Rainer Fuchs, Social Media Strategy: A Step-by-Step Guide to Building Your Social Business, vdf Hochschulverlag AG, 2013
  5. Christer Holloman, The Social Media MBA: Your Competitive Edge in Social Media Strategy Development and Delivery, John Wiley & Sons, 2011
  6. Keith A. Quesenberry, Social Media Strategy: Marketing and Advertising in the Consumer Revolution, Rowman & Littlefield, 2015
  7. Ozuem, Wilson, Competitive Social Media Marketing Strategies, IGI Global, 2 feb. 2016
  8. Neal Schaffer, Maximize Your Social: A One-Stop Guide to Building a Social Media Strategy for Marketing and Business Success, John Wiley & Sons, 2013

error: Content is protected !!
Register New Account
Reset Password
Shopping cart