Luarea deciziilor – 4 pasi simpli in eficientizarea procesului decizional

Managementul deciziilor are ca scop obtinerea unei eficiente ridicate in luarea deciziilor, prin utilizarea tuturor informatiilor disponibile pentru cresterea preciziei, consistentei si agilitatii deciziilor, alaturi de efectuarea celor mai bune alegeri in asumarea riscurilor si luarea in considerare a constrangerilor de timp. Matricea analizei deciziilor are la baza evaluarea factorilor decizionali pentru a creste calitatea in controlul sistemului decizional.

Cand aveti de luat o decizie dificila, in care trebuie sa tineti cont de multi factori, dar doriti ca decizia luata sa fie rationala, obiectiva si determinata cantitativ. Matricea deciziilor va ajuta sa ierarhizati optiunile, identificand-o pe cea ideala pentru organizatia dumneavoastra. Instrumentul isi gaseste utilitatea in special in situatiile in care niciuna din variante nu se evidentiaza in mod clar ca fiind cea mai buna, astfel incat luarea deciziilor este mai dificila. 

managementul deciziilor, decizii, proces deicizional, decizii afacere, procesul decizional, matricea analizei deciziilor, luarea deciziilor, matricea deciziilor, ordonarea optiunilor, luarea deciziilor organizationale

UTILIZAREA MATRICEI IN LUAREA DECIZIILOR

Matricea deciziilor, cunoscuta si sub numele Analiza Grila, Matricea Analizei Gradate, Teoria Utilizarii Atributelor Multiple, Selectarea Conceptului lui Pugh sau Metoda lui Pugh, a fost dezvoltata de Stuart Pugh si publicata in „Concept Selection – A Method that Works” (1981), fiind testata cu succes de General Motors si multe alte organizatii.

Instrumentul denumit Matricea deciziilor are la baza evaluarea cantitativa, care permite ordonarea optiunilor prin aprecierea lor in functie de un set de factori, sau altfel spus, cat de bine raspunde fiecare optiune in raport cu factorii ce influenteaza decizia.

Se pot utiliza doua variante ale metodei, respectiv metoda simpla de calcul si cea de calcul prin ponderare.

⭐ Metoda simpla de calcul presupune ordonarea optiunilor in functie de scorul obtinut in urma evaluarii nivelului de satisfactie oferit de fiecare optiune in raport cu factorii de influenta ai deciziei. Se poate utiliza in situatii de urgenta, cand este necesara luarea deciziilor intr-un mod foarte rapid si care nu are implicatii majore.

⭐ Cea de-a doua varianta, cea recomandata, cel mai des utilizata si descrisa in materialul de fata, presupune, in plus fata de metoda simpla, evaluarea importantei fiecarui factor in raport cu ceilalti si ajustarea evaluarii combinatiei optiune-factor din prima metoda cu gradul de importanta alocat factorilor.

In practica se intalnesc situatii in care evaluarea importantei se arata dificila, metoda Analiza Importantei Relative fiind un instrument foarte util, care va poate scoate din impas.

Cand realizati Matricea deciziilor, dispuneti optiunile analizate pe linii, iar pe coloane distribuiti factorii de care trebuie sa se tina cont. La intersectia optiunilor cu fiecare din factori se va puncta combinatia optiune-factor. Punctajele obtinute de fiecare combinatie vor fi ponderate cu importanta relativa acordata fiecarui factor, iar noile valori rezultate se vor insuma intr-un scor general pentru fiecare optiune. Astfel, datele pe care le veti obtine prin intermediul matricei Pugh, va vor oferi o imagine de ansamblu asupra situatiei pentru luarea deciziilor potrivite.

4 PASI CHEIE IN LUAREA DECIZIILOR ORGANIZATIONALE

Pasul 1

Evidentiati optiunile pe care le aveti pe randurile coloanei 1 din tabel si dispuneti factorii de care trebuie sa tineti cont drept cap de coloane. De exemplu, pentru a va cumpara un laptop, factorii pe care trebuie sa-i analizati ar putea fi costul, dimensiunile si memoria hard-diskului.

Pasul 2

Atribuiti un punctaj optiunilor (de exemplu, folosind o scara de la 0 – foarte slab la 5 – foarte bun), in functie de cum le apreciati in relatia lor cu  fiecare factor in parte. Nu este necesar sa aveti punctaje diferite pentru fiecare optiune. Pot exista optiuni cu acelasi punctaj in relatia lor cu unul din factori.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Pasul 3

Adaugati un rand, la inceputul sau la sfarsitul tabelului, in care atribuiti o importanta relativa fiecarui factor de care trebuie sa tineti cont in luarea deciziei (de la 0 – total neimportant la 5 – foarte important). Este acceptabil sa aveti factori cu aceeasi importanta.

Pasul 4

Ajustati punctajul acordat la pasul 2, inmultindu-l cu gradul de importanta alocat la pasul 3. Insumati rezultatele astfel obtinute pe rand, in coloana total. Optiunea cu punctajul cel mai mare este cea care raspunde cel mai bine nevoilor organizatiei dumneavoastra.

Foarte important: unul din rolurile utilizarii metodei este acela de a elimina subiectivitatea ca element de influenta in luarea deciziilor. De aceea, daca intuitia va spune ca optiunea cu punctajul maxim nu este cea mai buna, reluati procesul de estimare a punctajelor acordate fiecarei combinatii optiune-factor, respectiv ponderilor acordate factorilor. Este posibil ca unii factori sa fie mai importanti decat ati considerat initial.

MODUL DE UTILIZARE A CONCEPTULUI

Modul de utilizare a conceptului este redat prin exemplul de mai jos.

O firma de catering trebuie sa gaseasca un nou furnizor pentru ingredientele de baza. Are 4 optiuni, iar factorii pe care trebuie sa-i ia in considerare sunt: cost, calitate, locatie, flexibilitate, optiuni de plata.

Intai construiti tabelul de mai jos si punctati fiecare optiune in functie de cat de bine satisface fiecare factor (fig.1).

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart