KPI – KRI: TRANSPORTURI

32.

Transporturi

KPI – Indicatori de performanță & KRI – Indicatori de rezultat
  • Care sunt indicatorii de performanță (KPI) È™i de rezultat (KRI) în sectorul Transporturi È™i cum se calculează aceÈ™tia?
  • Care sunt cei mai importanÈ›i KPI pentru firmele din sectorul Transporturi?
  • De ce au nevoie de KPI organizaÈ›iile din sectorul Transporturi?

Am consolidat în această pagină răspunsurile la toate aceste întrebări, axându-ne pe indicatorii de performanță și de rezultat (cu definiții și formule) aplicabili companiilor din sectorul Transporturi.

Performanța organizației reprezintă rațiunea de a fi a multor manageri și antreprenori. Deși țelul este înalt, el rămâne de cele mai multe ori la nivel declarativ. De ce? Întrucât elementul cheie în această direcție – stabilirea unor indicatori de performanță adecvați domeniului de activitate al firmei și specificului fiecărui departament – este uneori subestimat și de cele mai multe ori insuficient implementat. O astfel de reticență managerială este riscantă, deoarece un set de indicatori de performanță bine pus la punct poate fi piatra de temelie a dezvoltării unei organizații, iar lipsa KPI-ilor va pune în dificultate compania în situații de incertitudine/ instabilitate economică sau criză.

  • Indicatorii de Performanță (Key Performance Indicators) reflectă elemente operaÈ›ionale privitoare la modul în care se desfășoară activitatea unei companii, cât de bine realizează aceasta ceea ce este necesar pentru atingerea rezultatelor dorite. Prin urmare ei trebuie să analizeze zonele care conduc în mod direct afacerea spre obiectivele stabilite È™i nu se referă la a măsura obiective finale, ci la performanÈ›a acÈ›iunilor precise care conduc la atingerea acestora.
  • Indicatorii de Rezultat (Key Results Indicators) oferă o imagine de ansamblu asupra rezultatelor acÈ›iunilor, asupra progreselor realizate în atingerea obiectivelor companiei, indicând doar efectele măsurilor aplicate, nu È™i cauzele acestora.

Este importantă urmărirea obiectivelor finale, prin stabilirea Indicatorilor de Rezultat, însă nu se va putea ști ce anume a determinat/ împiedicat atingerea obiectivelor dacă nu sunt monitorizate activitățile necesare îndeplinirii lor; iar pentru aceasta este nevoie de stabilirea Indicatorilor de Performanță. Prin corelarea KRI cu KPI se poate obține o imagine a relaționărilor între diferite activități realizate zilnic și efectele lor.

Necesitatea utilizării de KPI în sectorul Transporturi

Indicatorii cheie de performanță (KPI) ajută companiile din sectorul Transporturi să își măsoare performanța, să identifice punctele forte și slabe ale operațiunilor actuale și să evalueze eficiența strategiilor implementate pentru a-și atinge obiectivele. De asemenea, pentru companiile de Transport, utilizarea unor indicatori de performanță generează o serie de beneficii, printre care:

  • îmbunătățirea procesului decizional: un set de KPI ajută companiile să ia decizii în cunoÈ™tință de cauză, bazate pe indicatori cuantificabili, a căror dinamică poate fi monitorizată în timp
  • stabilirea obiectivelor: indicatorii de performanță ajută la identificarea obiectivelor pe termen scurt È™i lung, precum È™i a paÈ™ilor necesari pentru a le îndeplini
  • optimizarea alocării resurselor: prin monitorizarea unui set de indicatori de performanÈ›a companiile pot identifica cum È™i unde (în cadrul căror funcÈ›iuni) sunt cel mai bine utilizate resursele È™i pot face ajustări în consecință
  • creÈ™terea satisfacÈ›iei clienÈ›ilor: indicatorii de performanță sunt utili în colectarea feedback-ului de la clienÈ›i È™i identificarea situaÈ›iilor în care compania È™i-ar putea îmbunătăți nivelul de asistență, È™i serviciile oferite clienÈ›ilor
  • îmbunătățirea coeziunii È™i lucrului în echipă: un set de KPI comun la nivelului unei echipe (departament) facilitează colaborarea în obÈ›inerea rezultatelor È™i atingerea obiectivelor

Prin urmărirea indicatorilor de performanță transportatorii își pot îmbunătăți procesele, pot crește satisfacția clienților și își pot stimula profitabilitatea. Printre exemplele de KPI pe care companiile de profil ar trebui să le urmărească se numără timpul de livrare, reclamațiile clienților, acuratețea livrării sau costul de transport. Urmărirea acestor indicatori cheie de performanță poate ajuta companiile să își înțeleagă mai bine operațiunile și să descopere noi oportunități.

Top 10 criterii de performanță pentru sectorul Transporturi

  1. Utilizarea flotei – măsoară frecvenÈ›a cu care sunt utilizate vehiculele operatorului de transport. O rată ridicată de utilizare a flotei este esenÈ›ială pentru optimizarea veniturilor È™i minimizarea costurilor.
  2. Siguranță – reprezintă frecvenÈ›a cu care vehiculele operatorului sunt implicate în accidente sau incidente rutiere; siguranÈ›a pasagerilor È™i a mărfurilor este esenÈ›ială pentru a menÈ›ine o bună reputaÈ›ie È™i pentru a câștiga încrederea clienÈ›ilor.
  3. Punctualitate – măsoară frecvenÈ›a cu care operatorul de transport respectă orele de plecare È™i de sosire programate. O performanță ridicată în materie de punctualitate este esenÈ›ială pentru a consolida încrederea clienÈ›ilor.
  4. Utilizarea capacității de transport – redă cât de mult este utilizată capacitatea disponibilă a operatorului de transport. Este important să se optimizeze utilizarea capacității pentru a maximiza veniturile È™i reduce costurile.
  5. EficienÈ›a de livrare – indică procentul de comenzi livrate clienÈ›ilor la data convenită sau înainte de aceasta È™i reflectă eficienÈ›a timpului de execuÈ›ie È™i a serviciilor pentru clienÈ›i.
  6. Costul pe kilometru – măsoară costul de livrare a bunurilor dintr-o locaÈ›ie în alta È™i se calculează prin împărÈ›irea costului total al transportului la numărul de kilometri parcurÈ™i.
  7. Timpul mediu de execuÈ›ie – reprezintă timpul mediu de care are nevoie o companie pentru a primi o comandă, a o procesa È™i a livra bunurile către client.
  8. AcurateÈ›ea livrărilor – contabilizează frecvenÈ›a erorilor sau a comenzilor corecte (expedierea articolelor în cantitățile specificate de client) È™i reflectă gradul de mulÈ›umire a clienÈ›ilor în raport cu serviciile companiei.
  9. Combustibilul utilizat – măsoară cantitatea de combustibil consumată pe kilometru parcurs.
  10. Rata de rotație a șoferilor – indică gradul de fluctuație a șoferilor din cadrul companiei și identifică gradul de satisfacție a personalului în raport cu stimulentele financiare sau managementul intern

Un set de KPI ajută companiile de transport să își măsoare și să își îmbunătățească performanța în ceea ce privește eficiența livrării, din perspectiva timpului de livrare, consumul de combustibil, întreținerea vehiculelor, performanța șoferilor și satisfacția clienților. Prin urmărirea indicatorilor cheie de performanță companiile pot identifica ariile funcționale care necesită îmbunătățiri și pot lua măsuri corective pentru a-și crește performanța generală.

KPI & KRI: TRANSPORTURI

Vreți un set de adaptat organizației dumneavoastră?

Având o soluție KPI personalizată puteți obține o imagine mai precisă a performanței și a progreselor înregistrate, în vederea atingerii obiectivelor.

Loading
Register New Account
Shopping cart