Matricea Kraljic – Alegerea furnizorului intr-o strategie de aprovizionare

Abordarea portofoliului de achizitii luand in considerare dimensiunile impactului strategic (intern) si a riscului de aprovizionare (extern) nu numai ca permite top-managementului sa aiba o mai buna perceptie asupra puterii de negociere si, in consecinta, sa aleaga o strategie adecvata de aprovizionare, ci si sa reduca expunerea companiei la riscuri.

O strategie de aprovizionare include costul materialelor si costurile totale, profilul valorii adăugate sau profilul rentabilitatii, in timp ce riscul de aprovizionare este indicat de factori precum numarul de furnizori disponibili pentru un anumit produs, conditiile de monopol sau oligopol, ritmul progresului tehnologic, barierele la intrare, costurile logistice, complexitatea etc. Fiecare organizatie trebuie sa isi selecteze elementele critice specifice.

strategie aprovizionare, strategii de aprovizionare, analiza furnizorilor, identificarea unui furnizor, alegere, furnizor, analiza strategica, alegerea furnizorilor, matricea krajilic, evaluarea portofoliului, portofoliul furnizor, evaluare furnizor, evaluarea furnizorilor, relatie cumparator furnizor, cumparator, client, furnizor

Achizitia, ca functiune intr-o companie, presupune mai mult decat a cumpara la pretul corect si a primi produsele comandate la timp. Multe companii si-au dat seama ca au nevoie de o analiza strategica a furnizorilor și de sprijinul lor in a elabora si aplica solutii mai inteligente din punct de vedere al intrarilor sau proceselor, pentru ca activitatea lor sa genereze profit.

Astfel, intrebarea: „Ar trebui furnizorii tratati ca prieteni sau parteneri?” a devenit esentiala si, in acest sens, s-au dezvoltat instrumente pentru a diferentia strategiile cu furnizorii, pozitionarea produselor din portofoliu si furnizorii acestora.

ELEMENTE CHEIE INTR-O STRATEGIE DE APROVIZIONARE

Matricea Kraljic este un instrument elaborat de Peter Kraljic in 1983, care imparte portofoliul furnizorilor unei companii in 4 tipuri, ce corespund unui numar de 4 cadrane.

Punctul forte al acestui model este faptul ca permite cumparatorului diferentierea intre relatiile cu furnizorii si stategiile diferite aplicate fata de acestia, adecvate pentru fiecare categorie in care sunt incadrati.

Folosind drept criteriu complexitatea pietei furnizorului (riscul in aprovizionare, tehnologia si produsele substituente, barierele de intrare, costurile logistice, complexitatea lantului logistic, conditiile de monopol sau oligopol) si relevanta financiara (importanta strategica a aprovizionarii in termeni de valoare adaugata produselor, procentul costului materiilor prime in costurile totale si impactul acestora in profitabilitate), produsele si furnizorii acestora pot fi clasificati in:

⭐ Elemente parghie:

  • greu de negociat; necesita acordarea de servicii suplimentare;
  • sunt produse care reprezinta un procent ridicat din profitul cumparatorului si pentru care exista un numar apreciabil de furnizori;
  • calitatea este standardizata.

🔷 raportul de forte cumparator – vanzator: cumparatorul domina, nivel moderat de interdependenta.

🔷 strategie de aprovizionare recomandata: selectia furnizorilor, stabilirea preturilor, acord cu furnizorul preferat, dupa care urmeaza plasarea comenzilor ca o formalitate administrativa.

Elemente de rutina (non-critice):

  • presupun reducerea manipularii si costurilor globale si este recomandat sa se incerce inglobarea in contractele cu elementele parghie, pentru a controla eficienta proceselor;
  • sunt produsele usor de cumparat si cu un impact relativ scazut asupra rezultatelor financiare;
  • calitatea este standardizata.

🔷 raportul de forte cumparator – vanzator: putere echilibrata, nivel scazut de interdependenta.

🔷 strategie de aprovizionare recomandata: reducerea timpului si a banilor cheltuiti pe aceste produse prin cresterea standardizarii produsului si a eficientei de prelucrare.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

⭐ Elemente strategice:

  • necesita crearea de parteneriate pentru a creste diversitatea si a asigura prezenta acestora in portofoliu;
  • sunt produse de o importanta cruciala pentru procesul sau productia cumparatorului;
  • sunt caracterizate de un risc ridicat de aprovizionare, cauzat de deficitul sau dificultatea de livrare.

🔷 raportul de forte cumparator – vanzator: putere echilibrata, nivel ridicat de interdependenta.

🔷 strategie de aprovizionare recomandata: alianta strategica, mentinerea relatiilor stranse cu furnizorul, implicarea de la inceput a furnizorulul in strategiile legate de lantul de aprovizionare, proces creativ din ambele parti, luarea in considerare a integrarii pe verticala, concentrarea pe termen lung asupra valorii.

Elemente de gatuire:

  • asigura volum;
  • sunt produse care pot fi achizitionate numai de la un furnizor si au un impact relativ scazut asupra rezultatelor financiare ale firmei cumparatoare.

🔷 raportul de forte cumparator – vanzator: furnizorul domina, nivel moderat de interdependenta.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart