Abordarea mediului concurential (Competitive Intelligence)
Cuprins
Fie ca doriti sa imitati strategiile de succes ale concurentilor, fie ca doriti sa va diferentiati de acestia dezvoltand avantaje competitive semnificative, dezvoltarea modului de analiza a concurentei (competitive intelligence) este esentiala in proiectarea de strategii de piata ce asigura cresterea competitivitatii.
O companie poate concura impotriva competitorilor prin pret, caracteristici ale produsului, promotii sau calitatea serviciilor auxiliare.
Pentru aceasta este nevoie sa se initieze analiza informatiilor despre produse, consumatori, concurenti si alte aspecte ale mediului, in vederea sustinerii deciziilor manageriale. Acest tip de analiza furnizeaza informatii care permit organizatiei sa fie proactiva si sa nu fie surprinsa de actiuni ale concurentilor, precum lansarea de noi produse, schimbarea strategiei de pret etc.
ORIGINEA SI DESCRIEREA CONCEPTULUI
Desi era utilizat cu cateva decenii mai inainte, se considera ca lucrarea lui Porter – Competitive-Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors – constituie fundamentul tehnicilor moderne de „competitive intelligence”. Instrumentul a fost dezvoltat in timp de Fuld (1985), Fleisher & Bensoussan (2003, 2007) s.a. S-au organizat asociatii si jurnale stiintifice pentru promovarea conceptului, care a devenit tot mai utilizat in practica internationala de afaceri.
Metoda de analiza a concurentei (competitive intelligence) ofera o intelegere a dinamicii mediului de afaceri. Exista cinci categorii de informatii competitive: informatii despre piata, informatii despre concurenti, informatii despre parteneri, informatii despre clienti si potentiali clienti si informatii despre tehnologii.
CRESTEREA COMPETITIVITATII PRIN METODA DE ANALIZA A CONCURENTEI (COMPETITIVE INTELLIGENCE)
Monitorizarea sistematica a actiunilor concurentilor este utila pentru a determina situatia lor curenta si a anticipa actiunile lor viitoare. Analiza concurentei presupune evaluarea a cinci categorii de informatii:
⭐ Evaluarea strategiei concurentilor: Care sunt strategiile concurentilor?
⭐ Operatiunile curente ale concurentilor: Care este pozitia curenta a concurentilor?
⭐ Imaginea concurentilor: Cum ii percep clientii pe concurenti?
⭐ Capacitatile concurentilor: Ce avantaje pot exploata concurentii, in prezent si in viitor?
⭐ Perspectivele pietei: Care este evolutia pietei si cat de bine sunt pozitionati concurentii pentru se adapta la aceasta?
Analiza concurentilor permite companiei sa obtina informatiile necesare imbunatatirii propriilor decizii strategice si tactice si o mai buna intelegere a propriei pozitii concurentiale. Astfel, compania isi va putea planifica strategiile de piata eficient, contracarand actiunile concurentei.
Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%
Intelegerea pozitiei competitive a companiei. Pentru o companie, este vital sa stie cu exactitate unde si cum se pozitioneaza pe piata. Exista mai multe instrumente de strategie utile pentru o intelegere mai profunda a pozitiei competitive. Acestea includ:
🔵 Analiza perceptiei valorii de utilizare sau a satisfactiei consumatorilor – sprijina definirea avantajului competitiv si diferentierea fata de competitori.
🔵 Analiza competentelor de baza – ajuta la identificarea factorilor esentiali pe care o companie ii combina pentru a oferi valoare suplimentara si care sunt dificil de copiat de catre competitorii.
🔵 Analiza celor cinci forte (Porter) – evalueaza intensitatea concurentei, in scopul identificarii surselor de putere din mediul de afaceri. Modelul Porter identifica 5 categorii de surse de presiune: concurentii directi, concurentii potentiali, concurenta produselor de substitutie, presiunea furnizorilor si influenta clientilor.
🔵 Strategia de diferentiere (Porter) – analizeaza trei modalitati prin care se poate obtine un avantaj competitiv in sectorul de activitate: prin costuri, prin oferirea unui serviciu de nisa pe o piata de specialitate sau prin furnizarea de produse diferite si mai atractive decat cele ale concurentilor.
🔵 Modelul strategic Bowman – analizeaza diferite combinatii de pret si valoare, fiind util in selectarea strategiei de obtinere a unui avantaj competitiv potrivit competentelor companiei.
🔵 Analiza VRIO – sprijina evaluarea modului prin care resursele companiei (angajati, procese, active) contribuie la asigurarea pozitiei pe piata.
Matricea competitorilorTemplate de lucru
In identificarea informatiilor despre competitie trebuie respectata conduita etica si juridica. Contraspionajul economic, de exemplu, este o practica ilegala, care poate fi gestionata prin consultarea un avocat specializat; pe de alta parte, firmele trebuie sa isi protejeze propriile informatii confidentiale (acorduri de confidentialitate semnate la angajare, desemnarea unei persoane pentru gestionarea comunicarilor publice ale companiei etc.).
Colectarea informatiilor suplimentare dintr-o varietate de surse:
Conținut rezervat membrilor
Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!
Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.