Se acceseaza informatia dorita. Va rugam asteptati!
VirtualBoard - Data and expert knowledge for top management

MOTIVARE – stimularea echipei pentru a obtine rezultate bune

stimularea performantei angajatilor tehnici de motivare echipa motivata

Angajatii motivati au o viziune pozitiva, sunt incantati de ceea ce fac si sunt constienti de faptul ca investesc timp in ceva ce merita. Pe scurt, persoanele ce fac parte dintr-o echipa motivata se bucura de activitatea profesionala si au o performanta ridicata. Orice lider eficient isi doreste o organizatie in care personalul sa afiseze aceasta atitudine. De aceea, este vital pentru un lider sau un manager sa foloseasca tehnici de motivare astfel incat sa isi mentina echipa inspirata si sa asigure stimularea performantei angajatilor.

Exista doua tipuri de motivare:

  • Motivarea extrinseca – determinata de factori externi (pozitivi sau negativi) precum cresterile salariale, timpul liber, bonusurile, riscul pierderii postului etc.
  • Motivarea intrinseca – determinata de dorinta personala de a depasi o anumita provocare, de a realiza activitati de calitate sau de a interactiona cu persoane de incredere. Persoanele motivate intrinsec au nivel sporit de satisfactie cu privire la ceea ce fac.

Fiecare membru al unei echipe este diferit si, prin urmare, raspunde diferit la anumiti factori motivationali. De aceea, este important ca managerul sa-si cunoasca echipa, sa descopere ce ii motiveaza pe membrii acesteia si sa gaseasca combinatia optima de factori intrinseci si extrinseci de motivare a angajatilor.

TEHNICI DE MOTIVARE PENTRU STIMULAREA PERFORMANTEI ANGAJATILOR

Persoanele motivate se adapteaza usor la schimbare si afiseaza o atitudine pozitiva in desfasurarea activitatii. Acestea ajuta la raspandirea bunei reputatii a unei organizatii, reduc ratele de absenteism si imbunatatesc performanta si profitul. De asemenea, ele depun un efort considerabil in desfasurarea activitatii pentru a-si atinge obiectivele si lucreaza cu un sentiment mai mare de urgenta decat persoanele nemotivate.

Pentru a crea un mediu motivant, se pot avea in vedere urmatorii pasi :

Pasul 1: Verificarea ipotezelor

La baza conceptului motivational exista doua teorii ce tin de modul in care managerii isi percep angajatii:

  • Teoria X – managerii sunt autoritari si presupun ca trebuie sa supravegheze permanent echipa. Acestia considera ca membrii echipei nu vor si nu au nevoie de responsabilitate, fiind necesar sa ii motiveze extrinsec pentru a genera rezultatele dorite.
  • Teoria Y – managerii considera ca membrii echipei isi asuma responsabilitatea si contribuie la luarea deciziilor. Acestia considera ca fiecare persoana are ceva valoros de oferit.

Cu alte cuvinte, modul in care percepeti motivarea membrilor echipei va afecteaza comportamentul fata de acestia. De aceea, este important sa va ganditi cu atentie la cum va percepeti angajatii si sa identificati ce ii motiveaza cu adevarat.

Pasul 2: Eliminarea neplacerilor si crearea de satisfactii

Psihologul Frederick Herzberg afirma ca angajatii pot fi motivati prin eliminarea neplacerilor specifice activitatii profesionale si crearea unui mediu satisfacator. In „Teoria factorilor motivationali”, acesta evidentiaza printre principalele cauze ale neplacerilor in activitatea profesionala: politici iritante ale companiei, supravegherea invaziva sau lipsa securitatii. Daca aceste aspecte nu sunt solutionate, angajatii nu vor avea satisfactia activitatii desfasurate, iar motivarea lor va fi dificila sau poate chiar imposibila. Odata eliminate aceste elemente generatoare de neplaceri, se pot cauta surse de satisfactie, facand referire la: oportunitati de avansare/promovare, un simt sporit al responsabilitatii, programe continue de training si dezvoltare sau simplul sentiment de a-ti desfasura activitatea cu folos.

Pasul 3: Personalizarea abordarii motivationale

Nu uitati ca fiecare echipa este alcatuita din indivizi cu experienta si cu o istorie personala. In consecinta, fiecare persoana poate fi stimulata de diferiti factori motivationali si poate fi mai mult sau mai putin adaptata la motivarea intrinseca. Exista diferite instrumente si strategii recomandate pentru a personaliza abordarea motivationala:

  • Teoria celor trei factori ai lui Sirota – sustine ca principalii factori motivationali sunt: Egalitatea/Corectitudinea, Realizarile si Camaraderia;
  • Teoria motivationala a lui McClelland – sustine ca fiecare avem trei centre diferite de motivare (Realizari, Afiliere si Putere), una dintre acestea fiind dominanta;
  • Piramida lui Maslow – identifica cinci categorii de nevoi: fizice, de securitate, de apartenenta, stima de sine si imbunatatire de sine;
  • Teoria progresului a lui Amabile si Kramer – evidentiaza modul prin care progresul si obtinerea de mici victorii poate motiva. Aceasta sugereaza sase elemente ce asigura recunoasterea si intelegerea progresului: obiective clare, autonomie, resurse, timp, sustinere si posibilitatea de a invata din greseli;
  • Teoria asteptarilor – clarifica relatia dintre efort si rezultat, putand fi folosita pentru a construi recompense personalizate si a crea un mediu de lucru puternic motivant;
  • Efectul pygmalion – intareste ideea ca angajatii pot fi motivati prin comunicarea unor asteptari ridicate in raport cu rezultatele pe care le vor obtine;
  • Compensarea strategica – se refera la structurarea recompensarii extrinsece a membrilor echipei.

Pasul 4: Utilizarea leadership-ului transformational

Odata utilizate abordarile motivationale prezentate la punctul anterior, managerul trebuie sa parcurga urmatorii pasi pentru a deveni un lider motivant si transformational. Cand se adopta acest stil de leadership, membrii echipei pot fi motivati la un alt nivel. Liderii transformationali au asteptari mari de la membrii echipei lor, acordandu-le in schimb loialitate si incredere. Pentru a deveni un lider care asigura transformarea continua, trebuie sa creati o viziune atractiva despre viitor, incurajand angajatii sa creada in aceasta viziune si sa gestioneze atingerea ei, consolidand simultan relatiile de incredere cu membrii echipei. Acordati-va timp sa va dezvoltati propriile abilitati de lider si concentrati-va pe dezvoltarea personala pentru a deveni un model de urmat.

CONCLUZII

Ca manager, scopul dumneavoastra este sa va asigurati ca aveti sub coordonare o echipa motivata, in care membrii sunt entuziasmati de sarcinile pe care le au. Este de asemenea important sa mentineti un echilibru intre motivarea extrinseca si cea intrinseca.

Fiecare persoana este diferita, asadar este important sa realizati o abordare motivationala personalizata pentru fiecare membru al echipei. Exista numeroase strategii si instrumente pe care le puteti utiliza in acest sens, iar cu cat veti intelege mai bine fiecare individ, cu atat eforturile depuse vor fi mai eficiente.

In cele din urma, tineti cont de importanta leadership-ului in motivarea membrilor echipei si incurajati-i sa isi depaseasca asteptarile. Devenind un lider transformational, puteti stimula loialitatea si increderea celorlalti. Mai mult, ii puteti incuraja sa obtina rezultate extraordinare.

BIBLIOGRAFIE

  1. Marylene Gagne, The Oxford Handbook of Work Engagement, Motivation, and Self-determination Theory, Oxford University Press, 2014
  2. James Sale, Mapping Motivation: Unlocking the Key to Employee Energy and Engagement, Gower Publishing, Ltd., 2015
  3. Jason E Jones Ph D, Jason Jones, 28 Days to a Motivated Team: A Step-By-Step Guide to Accelerating Motivation and Engagement, LeaderPath LLC, 2012
  4. Ruth Kanfer, Gilad Chen, Robert D. Pritchard, Work Motivation: Past, Present and Future, Routledge, 2012
  5. Michael Armstrong, Employee Reward, CIPD Publishing, 2002
  6. Nicky Hayes, Managing Teams: A Strategy for Success, Cengage Learning EMEA, 2002

CONTACT

Va rugam sa ne trimiteti mesajul dumneavoastra si va vom raspunde in cel mai scurt timp posibil!

Se trimit datele

©2020 VirtualBoard - Data and expert knowledge for top management & business owners

Introduceti datele dumneavoastra de logare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account