Metode de rezolvare a problemelor – Analiza Cauzei Primare (RCA)

O serie de metode de rezolvare a problemelor sunt utilizate pentru a aborda numeroasele provocari care apar in cadrul unei organizatii. Provocarile complexe sunt, de obicei, rezolvate mai rapid prin utilizarea unei abordari comune, colaborative si sistematice a problemelor.

Una dintre cele mai eficiente metode de rezolvare a problemelor este Analiza Cauzei Primare.

analiza cauzei primare, root cause analysis, analiza rca, probleme organizationale, probleme organizatie, cauza problemelor organizationale, metoda kaisen, abordarea kaisen, metode de rezolvare a problemelor, rezolvarea problemelor

Pentru a nu va confrunta cu aceeasi problema in mod repetat si a solutiona nu doar simptomele problemei, ci chiar problema in sine, utilizati ca instrument de rezolvare a problemelor Analiza Cauzei Primare, ce va va ajuta sa identificati cauza fundamentala a problemei. Analiza Cauzei Primare este realizata sistematic de catre o echipa, stabilind secventa evenimentelor pentru a intelege relatia dintre evenimente.

RCA este un proces structurat de identificare a cauzelor primare pentru un element reprezentat printr-un livrabil necorespunzator, precum si dezvoltarea actiunilor corective.

Procesul RCA va furnizeaza un mod de a defalca procesele si sistemele care contribuie la un eveniment, oferindu-va elemente de care sa tineti cont in prevenirea celor viitoare. Scopul unei Analize RCA este de a identifica ce s-a intamplat, de ce s-a intamplat si a determina ce schimbari trebuie facute.

METODE DE REZOLVARE A PROBLEMEI

Rezolvarea problemelor combina adesea pragmatismul (rationamentul logic) si semantica (interpretarea semnificatiilor din spatele problemei) si, de asemenea, in multe cazuri, necesita o gandire abstracta si creativitate pentru a gasi solutii noi.

O strategie de rezolvare a unei probleme este un plan de actiune utilizat pentru a gasi o solutie. Acesta este utila pentru a depsii diverse provocari din cadrul organizatiei si implica adesea mai multe etape, o analiza atenta, colectarea de informatii si un rationament deductiv.

Printre cele mai utilizate metode de rezolvare a problemelor se numara:

  • Analogia – consta in utilizarea unei solutii care a rezolvat o problema similara.
  • Brainstorming – se refera la colectarea si analizarea unui număr mare de solutii generate de un grup de persoane, pentru a combina solutiile si a le dezvolta pana cand se stabileste o solutie optima.
  • Analiza Mijloace-Obiectiv – presupune alegerea si analizarea unei actiuni, prin descompunerea acesteia intr-o serie de sub-obiective.
  • Diagrama de Flux – consta in analizarea interactiunilor mai multor piese care impreuna alcatuiesc un intreg sistem.
  • Cercetarea – utilizarea cunostintelor existente sau a solutiilor folosite pentru probleme similare, pentru a rezolva problema.
  • Analiza Cauza-Efect – consta in identificarea cauzei care a generat problema si stabilirea efectelor pe care le poate avea.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Pe langa setul de tehnici expuse anterior, una dintre cele mai utilizate metode de rezolvare a problemelor de afaceri este Analiza Cauzei Primare, o abordare folosita pentru identificarea cauzelor care stau la baza unui incident.

CE PRESUPUNE ANALIZA CAUZEI PRIMARE?

Conceptul a fost dezvoltat in anii ’50, in urma unui studiu realizat de NASA, depasind limitarile Analizei Kepner-Tregoe.

Analiza Cauzei Primare, cunoscuta sub numele de Root Cause Analysis (RCA), este un instrument de rezolvare a problemelor des folosit, care ajuta utilizatorii sa raspunda in primul rand la intrebarea „de ce a aparut problema?”, respectiv sa identifice cauza fundamentala a problemei. Analiza se poate aplica aproape in orice situatie, iar judecata si buna intuitie determina cat de departe este necesar a se merge cu investigatiile, punand in balanta efortul alocat cu importanta problemei si gravitatea efectelor acesteia.

Analiza Cauzei Primare cauta originea problemei vizibile, utilizand un set specific de pasi si instrumente. Scopul utilizarii este sa:

  • determinati ceea ce s-a intamplat;
  • determinati de ce s-a intamplat acest lucru;
  • intelegeti ce trebuie facut pentru reducerea probabilitatii de reaparitie a problemei.

Analiza Cauzei Primare porneste de la presupunerea ca sistemele si evenimentele sunt interdependente, o actiune dintr-o arie, declansand o actiune dintr-o alta arie.

CAUZE CARE DUC LA APARITIA PROBLEMELOR ORGANIZATIONALE

Urmarind in sens invers traseul actiunilor se poate descoperi cauza fundamentala a problemei si cum s-a ajuns la situatia prezenta. Cauza fundamentala a problemei poate imbraca 3 forme:

Cauze de natura fizica – elemente materiale, tangibile, care au esuat intr-un anumit mod (ex.: franele unei masini nu mai functioneaza);

⭐ Cauze de natura umana – anumite persoane au facut ceva gresit sau nu au facut ceea ce era necesar, generand ulterior cauze fizice (ex.: nimeni nu a pus lichid de frana, ceea ce a dus la defectarea franelor);

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart