ANALIZA MIJLOACE-OBIECTIV – pasii necesari in rezolvarea unei probleme

0
rezolvarea problemelor complexe , tehnica de rezolvare a problemelor , etape de rezolvare a problemelor

Problemele presupun setarea unor obiective sau a unui stadiu dorit pentru afacere si pot include evitarea unei situatii sau a unui eveniment. Rezolvarea eficienta a problemelor specifice unei afaceri presupune fixarea unui numar de pasi, primul fiind stabilirea obiectivelor. Concentrarea pe obiectivele fixate in timpul rezolvarii problemelor este o modalitate eficienta de a ramane pe directia necesara si de a indeplini rezultatul final dorit.

In situatia in care urmariti rezolvarea problemelor complexe sau sa va indepliniti obiectivele, utilizati etapele rezolvarii problemelor descrise in Analiza Mijloace-Obiectiv. Aceasta este o tehnica de rezolvare a problemelor ce permite evaluarea procesului in ambele sensuri – catre cauze si catre efecte. Metoda presupune utilizarea unor reguli (mijloace) pentru implementarea schimbarii, menita sa ajute organizatia sa parcurga distanta dintre starea curenta si cea dorita.

ORIGINEA SI DESCRIEREA CONCEPTULUI

Initial, Analiza Mijloace-Obiectiv a fost utilizata in inginerie, in prezent fiind folosita in matematica, inteligenta artificiala, management etc. A fost creata de cercetatorii Allen Newell si Herbert Simon in anii ’50 si publicata apoi in 1972 in cartea lor “Human Problem Solving”. Acestia au realizat un program eficient pentru rezolvarea problemelor complexe asociate unei generatii timpurii de computere si Analiza Mijloace-Obiectiv a fost un rezultat direct al acestor cercetari. Numele dat pentru acesta tehnica de rezolvare a problemelor sugereaza faptul ca utilizarea sa ajuta la definirea mijloacelor necesare pentru a ajunge la un final dorit.

Analiza Mijloace-Obiectiv este un instrument util in identificarea pasilor necesari in rezolvarea unei probleme sau in atingerea unei stari proiectate. Analiza Mijloace-Obiectiv este esentiala in stadiul initial al Analizei GAP.

Abordarea incepe cu identificarea unei stari dorite si elaborarea unei liste cuprinzatoare de diferente intre starea curenta si cea dorita, cu scopul eliminarii acestora. Analiza implica structurarea unei situatii problematice (starea curenta) in obiective si sub-obiective (eliminarea obstacolelor dintre starea curenta si cea dorita), in baza carora se poate elabora un lant de actiuni de atingere a starii dorite. Mijloacele sunt elemente sau activitati a caror valorificare conduce la atingerea unui Obiectiv, iar Analiza Mijloace-Obiectiv este abordarea care explica cum anumite Mijloace faciliteaza obtinerea starii dorite.

Folosirea eficienta a Analizei Mijloace-Obiectiv presupune implicarea si valorificarea unor metode de evaluare a progresului de la starea curenta la cea dorita si de evaluare a efectelor actiunilor de eliminare a diferentelor dintre cele doua.

Analiza Mijloace-Obiectiv este o versiune practica a principiului „divide si cucereste”. Diferenta dintre cele doua este ca implementarea abordarii „divide si cucereste” este de tip recursiv, problemele solutionate fiind mereu de aceeasi natura. Analiza Mijloace-Obiectiv implica o abordare mai flexibila a problemelor, care nu se incadreaza intotdeauna in aceeasi tipologie. Aceasta permite solutionarea elementelor majore ce stau la baza unei probleme si revenirea asupra acelor elemente care, in prima parte a procesului de eliminare a diferentelor, au fost considerate minore.

UTILIZAREA CONCEPTULUI CA TEHNICA DE REZOLVARE A PROBLEMELOR

Etapele rezolvarii problemelor prin Analiza Mijloace – Obiectiv sunt:

Pasul 1 – Definirea starii initiale (problema)

Incepeti prin a defini problema la care incercati sa gasiti o rezolvare. Ar putea sa va ajute enumerarea elementelor problemei pe o foaie de hartie sau transpunerea intr-o diagrama.

Este important sa va asigurati ca incercati sa rezolvati problema corect si nu doar un simptom al unei cauze mai profunde. Utilizati Analiza Cauzelor Fundamentale, Analiza Cauza-Efect sau metoda CATWOE pentru a defini problema si a fi sigur ca va adresati unei cauze reale.

Pasul 2 – Vizualizarea starii propuse

In aceasta etapa, proiectati starea in care doriti sa ajungeti, odata ce problema va fi rezolvata.

Pasul 3 – Evidentiati diferentele intre cele 2 stari

Analizati diferentele intre starea initiala in care va aflati si cea pe care v-ati propus-o, apoi analizati obstacolele care va impiedica sa o atingeti. Daca obstacolele se dovedesc a fi foarte mari, folositi Analiza “Drill Down” pentru a le imparti in elemente mai usor de inteles.

Pasul 4  – Crearea sub-obiectivelor

Dupa ce aveti o lista cu diferentele intre starea existenta si cea proiectata, precum si cu obstacolele care trebuie depasite in tranzitia intre cele 2 stari, este necesar sa va creati sub-obiective care sa va ajute in abordarea fiecaruia dintre obstacole.

Ganditi fiecare din aceste obiective specifice ca pasi intermediari spre atingerea obiectivului final si elaborati planuri de actiune.

 Pasul 5 – Trecerea la actiune

Daca va confruntati cu o problema simpla, trebuie sa fiti capabil sa identificati toate actiunile necesare pentru o rezolvare rapida (utile in acest caz sunt planurile de actiune).

Cand aveti de rezolvat o problema dificila sau de planificat un nou proiect, va trebui sa faceti analize si planificari. Tehnica Proces SIMPLEX este utila pentru rezolvarea problemelor complexe.

Scopul realizarii unei Analize Mijloace-Obiectiv este de a identifica o modalitate de tranzitie de la starea curenta la o stare viitoare, dorita, sau cel putin la o stare intermediara, apropiata de cea dorita.

CONCLUZII

Intelegerea celor 5 pasi in rezolvarea problemelor genereaza posibilitatea construirii si perfectionarii abilitatilor care sunt necesare in fiecare din acele stadii. Astfel, unii manageri sunt experti in generarea ideilor, dar depun foarte mare efort in implementarea lor. Altii au abilitati de executie foarte bune, dar nu pot lua decizii in selectia solutiilor optime de urmat. De aceea, cunoasterea diferentelor intre pasii necesari rezolvarii problemelor va permite sa lucrati la zonele in care aveti deficiente sau sa va completati echipa cu persoane ce detin puncte forte care le completeaza pe ale dumneavoastra.

In procesul de rezolvare a problemelor, lucrul in echipa creeaza avantaje semnificative. Desi gandirea individuala este eficienta in rezolvarea problemelor, lucrul in grup pentru generarea ideilor si solutiilor poate fi foarte benefic, atat din perspectiva diversitatii ideilor generate, cat mai ales din punct de vedere al cresterii capacitatii de a pastra informatia de catre cei implicati.

Lucrul in echipa poate facilita intelegerea scopului si obiectivelor legate de problema in cauza, care devin astfel mai usor de targetat atunci cand toti ochii sunt focusati pe aspectele aferente problemelor si pe selectia celor pe care este necesara cea mai mare concentrare.

Eficienta unui grup in rezolvarea problemelor semnifica implicarea in gandirea critica. Cu toti membrii echipei implicati in proces, expertiza individuala poate fi colectata in avantajul obiectivelor grupului. In acelasi timp, raspunderea asupra rezultatelor este impartita intre toti membrii grupului.

De asemenea, atunci cand toata echipa este antrenata in a oferi un feedback pentru restul grupului, va creste productivitatea si calitatea gandirii creative la nivel individual. Astfel, un grup poate fi un instrument eficient in procesul gandirii critice si poate determina progresul si productivitatea organizatiei.

BIBLIOGRAFIE

  1. Robert J. Sternberg, Thinking and Problem Solving, Academic Press, San Diego, 1994
  2. Simon, H. A., The sciences of the artificial, Cambridge, Mass: MIT Press, 1981
  3. Ian Robertson, Problem Solving, Psycology Press, East Sussex, 2001
  4. Tânia Modesto Veludo-de-Oliveira, Ana Akemi Ikeda, Marcos Cortez Campomar, 2006, Discussing Laddering Application by the Means-End Chain Theory, The Qualitative Report Volume 11 Number 4 December, 2006
  5. William K. Estes, Handbook of Learning and Cognitive Processes, Psychology Press, New York, 2014
  6. Victor Newman, Made-to-measure Problem-solving, Gower Publishing, Ltd., 1998
  7. Rob van Haastrecht, Martin Scheepbouwer, Thinking Backwards: The Art of Good Problem Solving in Business, Marshall Cavendish, 2011
  8. Thomas Lockwood, Thomas Walton, Building Design Strategy: Using Design to Achieve Key Business Objectives, Skyhorse Publishing, Inc., 2013

Register New Account
Reset Password
Shopping cart