Cu ce se ocupă un marketing manager?

Marketingul este un domeniu în continuă schimbare, cu noi tehnici și strategii care apar pe măsură ce se perfecționează și se adaptează pentru a răspunde cerințelor și nevoilor publicului. În prezent toate companiile apelează la un marketing manager  care se ocupă de elaborarea unor studii de piață și strategii de promovare și vânzare.

Managerul de marketing este un specialist (top manager) cu nenumărate abilități și cunoștințe în domeniu, care a devenit acum esențial pentru companiile mici, mijlocii și mari. Pe scurt, un marketing manager a devenit „asul din mânecă” al companiilor pentru a putea adopta o strategie eficientă de promovare și pentru a-și crește vânzările.

Responsabilitățile unui marketing manager

Rolul unui manager de marketing este de a coordona activitățile care duc la lansarea și vânzarea finală a unui produs (sau a unei linii de produse). Aceste activități presupun cercetarea pieței, dezvoltarea produsului și testarea acestuia pentru a garanta o lansare ideală din punctul de vedere al clientului. Aceste activități sunt urmate de revizuiri periodice ale produsului pentru ca acesta să rămână de interes pentru publicul căruia i se adresează.

Managerul de marketing este un expert în planificarea pieței, ceea ce înseamnă că printre sarcinile sale se numără organizarea și implementarea strategiilor de vânzări, analiza rezultatelor unui produs sau serviciu pe piață și coordonarea activităților legate de distribuția și comercializarea produselor.

Un marketing manager trebuie să îndeplinească mai multe sarcini, printre care:

  • dezvoltarea strategiilor de marketing
  • promovarea produselor sau serviciilor
  • managementul rețelei de vânzări
  • planificarea campaniilor publicitare
  • analiza publicului țintă și targetarea de noi clienți potențiali
  • coordonarea eforturilor de marketing
  • cercetarea pieței și a concurenților
  • gestionarea lansării unui produs sau serviciu
  • gestionarea bugetului de marketing
  • interpretarea datelor în vederea realizării de previziuni bugetare

Ca urmare a numeroaselor îndatoriri care trebuie îndeplinite, printre care se numără dezvoltarea și punerea în aplicare a strategiilor de vânzări, managerii de marketing lucrează rareori singuri. În multe organizații aceștia coordonează eforturile unei întregi echipe, fiecare dintre membrii acesteia fiind responsabil de supravegherea unui anumit domeniu de activitate.

Date fiind toate aceste responsabilități complexe este aproape imposibilă gruparea tuturor specialiștilor în marketing în aceeași categorie. Acest lucru se datorează faptului că, în funcție de specializarea unei persoane, pot exista diferite profiluri manageriale în marketing, fiecare cu propriul set de competențe și responsabilități.

Managerul de produs (product manager)

Un manager de produs este responsabil de organizarea și planificarea sarcinilor necesare pentru succesul unui produs. El va contura atât obiectivele comerciale în ceea ce privește vânzările, cota de piață și strategiile de marketing pentru a le pune în practică. Managerul de produs creează și stimulează cererea pentru produsul de care se ocupă. El stabilește prețul, design-ul, strategia media și tehnicile pentru stimularea vânzărilor.

Pentru a defini strategia de poziționare a unui produs pe piață un bun manager de produs:

  • creează buyer personas – profiluri care reprezintă cumpărătorii tipici ai produsului și care definesc problemele și nevoile acestora
  • definește funcționalitățile produsului care prezintă cel mai mare interes pentru consumator
  • stabilește canalele de promovare potrivite pentru educarea consumatorilor și lansarea produselor

Dacă un manager de produs nu înțelege și nu cunoaște pe deplin factorii cheie ai unei strategii de marketing (piața, concurenții și clienții săi) nu va putea niciodată să gestioneze cu succes o lansare de produs, nu va putea crea o poveste pentru bunurile oferite și nu își va putea stabili cu exactitate poziția în industrie. În această fază se efectuează mai multe tipuri de cercetare, inclusiv cercetări de piață pentru a identifica tendințele și a depăși concurența, precum și cercetări privind clienții pentru a-i cunoaște mai bine, pentru a le identifica nevoile și pentru a fi la curent cu evenimentele locale.

O altă responsabilitate a unui product manager este aceea de a crea conținut specific pentru a eficientiza procesul de vânzare. Această activitate este aproape exclusiv realizată de echipele de marketing de produs în companiile B2B, atunci când există un contact indirect cu clientul sau utilizatorul prin intermediul unui reprezentant de vânzări. Acest proces implică educarea agentului de vânzări cu privire la produs, dar și elaborarea unor materiale care pot ajuta la înțelegerea tuturor facilităților și beneficiilor pe care produs îl oferă clientului – broșuri, prezentări, videoclipuri, informații despre concurenți etc..

Managerul de brand (brand manager)

Managerul de brand este responsabil de gestionarea imaginii unui brand pe piață, promovând acțiunile care comunică cel mai bine misiunea, viziunea și valorile brandului către publicul țintă. Sarcina unui brand manager este de a elabora, proiecta, prezenta și promova o linie de produse.

Un manager de brand trebuie să înțeleagă valorile companiei, să aibă capacitatea de a analiza și de a răspunde rapid la crize și să aibă o înțelegere a nevoilor consumatorilor.

Un manager de brand coordonează, în general, un grup de manageri de produs. O altă responsabilitate este aceea de a asigura coerența între strategiile adoptate de companie și numeroasele asocieri cu brandurile pe care le gestionează sau persoanele care influențează imaginea de brand.

Printre alte responsabilități-cheie ale unui brand manager se numără și următoarele activități:

  • cercetarea pieței, a preferințelor și obiceiurilor de cumpărare ale consumatorilor în raport cu produse similare ale concurenței
  • elaborarea unei strategii de dezvoltare a brandului pe termen lung
  • elaborarea planului de marketing (obiective, priorități, mix de marketing) pentru brand
  • stabilirea unei imagini a brandului – prezentare, logo, ambalaj
  • gestionarea activităților de comunicare și promovare planificate – campanii de comunicare, branding digital, PR, promovarea brandului în anumite punctele de vânzare etc.

Mixul de marketingTemplate de lucru

MARKETING

Mixul de marketing

+ Adaptare la nevoile pieței
+ Orientare către clienți
+ Creșterea vânzărilor
+ Gestionarea eficientă a resurselor
+ Avantaj competitiv
+ Analize generate automat
+ Dashboard interactiv
AVANTAJE+
9.7
EXPERT
RON 7741.190
35% discount utilizând codul în pagina de comandă

Web marketing manager

Un web marketing manager coordonează și gestionează o varietate de resurse digitale pentru a dezvolta un plan de marketing și de comunicare pentru companie. Deoarece operează în principal în zona online, ocupându-se de optimizarea website-urilor și landing page-urilor, majoritatea acțiunilor care duc la vânzări depind de el. Un web marketing manager are următoarele responsabilități:

  • cunoașterea și aplicarea tehnicilor SEO și SEM pentru a îmbunătăți poziția website-ului în rezultatele motoarelor de căutare
  • utilizarea tuturor instrumentelor de analiză online disponibile și transformarea datelor colectate în informații utile pentru actualizarea strategiilor actuale
  • implementarea strategiilor de web marketing care au ca scop creșterea notorietății brandului
  • definirea strategiilor de atragere a traficului online către website
  • monitorizarea ratelor de conversie a campaniilor
  • îmbunătățirea performanțelor website-ului

Affiliate marketing manager

Managerul de marketing afiliat este un specialist care se ocupă de gestionarea și coordonarea afiliaților, a website-urilor și bazelor de date ale acestora, de planificarea diferitelor tipuri de reclame: facebook ads, instagram ads, e-mail marketing etc. Prin urmare, obiectivul unui affiliate manager este de a acționa ca un intermediar între aceștia și companie, asigurându-se că ambele părți respectă obligațiile contractuale și liniile directoare ale companiei.

Activitățile unui affliate marketing manager pot include:

  • elaborarea de strategii de creștere a notorietății brandului, prin campanii publicitare pe social media
  • monitorizarea activităților afiliaților, pentru a se asigura că acestea respectă politicile stabilite de companie
  • negocierea de contracte cu partenerii, pentru a crea relații de afaceri reciproc avantajoase
  • stabilirea unei strategii de afiliere menite să crească vânzările
  • gestionarea relațiilor cu afiliații pentru a se asigura că aceștia îndeplinesc obiectivele și respectă standardele de conduită
  • comunicarea către afiliați a promoțiilor și a noilor produse care ar putea fi de interes pentru publicul lor

Influencer marketing manager

Managerul de influenceri este o persoană care dezvoltă strategii lucrând în sinergie cu influencerii pentru a atinge obiectivele de brand awareness și de vânzări ale unei companii.

Rolul unui influencer marketing manager constă în coordonarea și gestionarea campaniilor de marketing cu influenceri. Responsabilitățile specifice pot varia în funcție de nevoile și obiectivele companiei, dar pot include următoarele:

  • identificarea influencerilor potriviți
  • analizarea audienței influencerilor
  • dezvoltarea strategiei de marketing pentru influenceri
  • gestionarea relațiilor cu influencerii
  • monitorizarea și evaluarea performanței campaniei
  • gestionarea bugetului campaniei de marketing

Competențele unui manager de marketing

Competențele unui marketing manager pot varia în funcție de experiența și nevoile companiei în care activează. Având în vedere varietatea sarcinilor alocate prima condiție prealabilă pentru a începe o carieră în acest domeniu constă în capacitatea de a menține un ritm frenetic și de a poseda abilități dezvoltate de rezolvare a problemelor.

Un manager de marketing este familiarizat cu brandurile, analizează punctele slabe și caută soluții pentru a le corecta.

Printre abilitățile și caracteristicile cheie ale unui marketing manager se numără:

  • capacitatea de a elabora o strategie de marketing eficientă
  • cunoașterea principiilor și metodelor de marketing
  • cunoașterea canalelor de promovare
  • cunoașterea tehnicilor de digital marketing și de marketing prin social media
  • cunoștințe în materie de strategii de branding
  • abilități analitice și de interpretare a datelor
  • competențe de management al proiectelor
  • aptitudini de leadership
  • abilități de luare a deciziilor și de rezolvare a problemelor
  • abilități de comunicare
  • abilitatea de a lucra în echipă

Alegerea carierei de marketing manager

Pentru a începe o carieră în acest domeniu este recomandată obținerea unei diplome universitare într-un domeniu precum științe ale comunicării, marketing sau economie. Cu toate acestea, a avea o diplomă nu este echivalentul succesului în carieră, întrucât multe cursuri de licență nu acoperă în mod adecvat anumite noțiuni și strategii cheie din lumea marketingului (de exemplu, tehnicile de marketing prin e-mail sau influencer marketing).

Soluția la aceste zone neacoperite poate fi găsită într-o serie de cursuri specializate care permit să dobândească cunoștințe teoretice și practice în domeniu. În plus, este esențial să aveți o experiență anterioară de lucru într-un rol legat de marketing înainte de a deveni manager de marketing. Aceasta poate fi obținută prin stagii de practică, internship-uri sau locuri de muncă asociate domeniului de marketing.

Register New Account
Shopping cart