Ce este marketingul digital?
În prezent influențele din mediul online joacă un rol din ce în ce mai important în procesul de luare a deciziilor de cumpărare al consumatorilor, fiind în strânsă legătură cu recenziile online disponibile, conținutul din social media, reputația brandului, bloguri, vloguri etc. Acesta este motivul principal pentru care tot mai multe companii au integrat marketingul digital în strategia promovare a brandului și a produselor / serviciilor pe care le oferă.
Pentru mulți manageri de marketing și antreprenori marketingul digital însemna pur și simplu gestionarea website-ului companiei sau a paginii de Facebook, fiind o abordare simplistă și învechită. Pentru a ține pasul cu utilizatorul modern companiile și-au extins eforturile de promovare și pe platformele disponibile pe piață, în special în social media, pentru a eficientiza parcursul clienților.
Definiția marketingului digital
Adesea termenii web marketing, digital marketing, social media marketing sau e-commerce marketing se suprapun, ceea ce face ca jonglarea cu noul vocabular al revoluției digitale să fie complexă.
Marketingul digital cuprinde toate activitățile de marketing desfășurate de o companie prin utilizarea instrumentelor și canalelor online, adesea concomitent cu alte instrumente tradiționale de marketing, pentru a crea o comunicare integrată, care poate ajuta compania să dezvolte și să crească gradul de loialitate al clienților săi.
Marketingul digital combină elementele fundamentale ale marketingului tradițional cu funcțiile puse la dispoziție de mediul online, ajutând la stabilirea unei relații solide și durabile cu publicul țintă. Marketingul digital se caracterizează prin:
- comunicarea direcționată: mesajul se adresează unei audiențe specifice de consumatori, în urma unui proces de segmentare a clienților actuali și potențiali.
- personalizarea comunicării: mesajul este adaptat pe cât posibil pentru a răspunde nevoilor publicului țintă, ajutând compania să își diferențieze oferta de marketing în funcție de dorințele consumatorului, utilizând informațiile colectate privind comportamentul utilizatorilor pe internet.
- interactivitatea procesului de comunicare: publicul țintă este adesea determinat să exprime un răspuns în urma mesajului primit, mod prin care compania poate monitoriza dacă satisface așteptările consumatorilor.
În timp ce o organizație poate să-și ajusteze mesajele promoționale și inițiativele de marketing online, un consumator este liber să comunice direct nevoile sale unei organizații ca răspuns la comunicările de marketing. În plus, datorită dezvoltării tehnologiilor și infrastructurii consumatorii au acum posibilitatea nu numai de a decide asupra termenilor și condițiilor interacțiunilor lor cu organizațiile, ci și de a-și împărtăși experiențele cu alte persoane, indiferent dacă sunt sau nu clienți ai acestor companii. Acest lucru se poate face prin intermediul recenziilor, evaluărilor, feedback-ului, comentariilor și postărilor care sunt făcute publice pe platformele de socializare, în funcție de preferințele consumatorului.
Marketingul digital: diferențe față de marketingul tradițional
Deși este o ramură apărută recent, aceasta care a explodat cu adevărat în ultimii ani, datorită dezvoltării rapide a tehnologiei digitale și a accesului tot mai mare la serviciile de internet.
Principala diferență dintre marketingul digital și marketingul tradițional constă în canalele utilizate pentru a se adresa publicului: marketingul digital se dezvoltă online, dar are costuri de pornire previzibile, în comparație cu marketingul tradițional care trebuie să suporte costuri inițiale semnificative pentru spațiul publicitar (cum ar fi radioul și televiziunea), echipamente publicitare, tipul de publicații (afișe, bannere, pliante etc.).
Având puterea de a conversa și interacționa cu publicul țintă marketingul digital poate facilita oferirea de valoare clienților prin generarea de conținut original și distribuirea acestuia prin propriile canale, cum ar fi bloguri sau rețelele de socializare. Acestea sunt menite să educe potențialul client și să îl atragă spontan spre ofertă.
Avantajele marketingului digital
În timp ce marketingul tradițional poate consta în comunicate de presă în presa scrisă, televiziune sau radio, marketing prin telefon sau promoții în persoană, marketingul digital poate avea loc în format electronic și online. În prezent companiile valorifică toate instrumentele digitale pentru a intra în contact atât cu clienții actuali, cât și cu cei potențiali.
Acest lucru implică faptul că există un număr infinit de oportunități de marketing, cum ar fi cele de publicitate prin e-mail, video, rețele de socializare sau prin intermediul unui website. Prin urmare, marketingul digital este esențial pentru aproape orice tip de afacere pentru a stimula vânzările și pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la produsele oferite.
Conținutul și marketingul digital sunt atât de obișnuite, încât consumatorii se bazează acum pe ele ca modalitate de a afla despre mărci, de a găsi informații utile despre și în multe cazuri de a cumpăra online.
Marketingul digital are o serie de avantaje, printre care se numără următoarele:
- Accesibilitate globală: prin intermediul marketingului digital companiile pot ajunge la publicul lor țintă din orice parte a lumii, fără a fi constrânse de locația în care se află sau de fusul orar.
- Targetare precisă: prin utilizarea datelor și a altor instrumente analitice companiile pot identifica cu precizie publicul țintă și pot dezvolta mesaje și campanii special pentru acesta.
- Rentabilitate crescută: companiile pot obține un randament mai bun al bugetului de marketing, deoarece marketingul digital este necesită costuri mai mici, în comparație cu marketingul tradițional.
- Siguranță: marketingul digital oferă companiilor o gamă largă de instrumente analitice și de măsurare care le permit să urmărească eficacitatea campaniilor lor și să ia decizii în cunoștință de cauză în timp real.
- Flexibilitate: companiile își pot modifica rapid strategiile de marketing digital pe baza informațiilor primite de la clienți și a rezultatelor campaniilor, ceea ce le permite să își îmbunătățească continuu performanța.
- Interacțiunea cu publicul: prin intermediul rețelelor de socializare, blogurilor și altor canale online companiile pot interacționa direct cu publicul lor țintă și pot dezvolta relații durabile cu acesta.
- Consolidarea brandului: prin intermediul marketingului digital companiile pot stabili și consolida încrederea consumatorilor în brandurile lor, precum și să-și sporească vizibilitatea și cota de piață.
Bugetul de marketingTemplate de lucru
Tipuri de marketing digital
Marketingul digital include un spectru foarte larg de tactici și instrumente pentru mediul online. Printre principalele instrumente de marketing digital se numără: publicitatea digitală, SEO, e-mail marketing, programe de afiliere, recenzii, parteneriatele web, plasarea de produse etc.
Specialiștii în digital marketing au o înțelegere clară a modului în care fiecare campanie sprijină obiectivele generale. În funcție de obiectivele de marketing aceștia pot fi capabili să dezvolte o campanie prin intermediul numeroaselor canale (gratuite și plătite) pe care le au la dispoziție.
Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO)
Este procesul de optimizare a unui website astfel încât acesta să ocupe o poziție cât mai bună în pagina de rezultate, crescând astfel traficul organic (gratuit) pe care îl primește.
Există diferite tipuri de SEO pentru a atrage trafic direcționat către un website:
- SEO On-Page: se referă la procesul de îmbunătățire a conținutului și a altor elemente ale website-ului pentru a facilita găsirea acestuia de către motoarele de căutare. Această tehnică SEO presupune acțiuni precum identificarea cuvintelor cheie potrivite (keywords) în funcție de volumul de căutări, creșterea atractivității titlurilor, a meta descrierilor, a imaginilor și a altor elemente ale paginii.
- SEO Off-Page: se referă la orice activități care au loc în afara website-ului, dar care au un impact asupra poziționării acestuia în motoarele de căutare. Această strategie SEO include eforturi precum link building și promovarea prin intermediul rețelelor de socializare.
- SEO tehnic: se referă la optimizarea tehnică a website-ului, inclusiv viteza de încărcare a paginilor, structura URL și compatibilitatea cu dispozitivele mobile. Această tehnică SEO este crucială pentru a asigura o experiență de utilizare pozitivă pentru vizitatorii website-ului.
Marketing prin conținut (content marketing)
Această sintagmă se referă la dezvoltarea și promovarea unui conținut specific, cu scopul de a crește gradul de conștientizare a brandului, de a stimula traficul și de a genera noi lead-uri. Este una dintre cele mai populare abordări în marketingul digital. Canalele care ar putea fi implicate într-o strategie de marketing de conținut includ (dar nu se limitează la):
- Articole pe blog: scrierea și publicarea de articole pe blogul unei companii ajută la demonstrarea expertizei în domeniu și generează trafic organic. Acest efort oferă mai multe oportunități de a converti vizitatorii website-uri în lead-uri.
- Ebook-uri și whitepaper-uri: redactarea unor materiale de acest tip ajută la educarea suplimentară a vizitatorilor website-ului, permițând totodată ca acest conținut să fie schimbat în schimbul informațiilor de contact ale cititorului.
- Video: crearea unor materiale video ajută la reținerea informațiilor datorită atractivității sale vizuale, fiind utile pentru a explica idei complexe sau pentru a împărtăși povești ale clienților .
Marketing prin social media
Această practică promovează brandul și conținutul pe canalele de social media pentru a crește gradul de conștientizare a brandului, pentru a conduce traficul și pentru a genera lead-uri. Canalele care pot fi utilizate în marketingul social media includ:
- YouTube
- Snapchat
- TikTok
Pay Per Click (PPC)
PPC este o metodă de atragere a traficului către un website prin plata de fiecare dată când un anunț este accesat. Unul dintre cele mai comune tipuri de PPC este Google Ads, care permite companiilor să se poziționeze în primele rezultate ale unei căutări, în schimbul unei sume de bani.
Alte canale în care poate fi utilizat PPC includ:
- Anunțuri plătite pe Facebook: companiile pot plăti pentru a personaliza un videoclip, o postare de imagini sau o prezentare, pe care Facebook – datorită algoritmului său – le va publica în feed-ul audienței țintă alese de companie.
- Campanii publicitare pe Twitter: companiile pot plăti pentru a plasa o serie de postări în news feed-ul unei anumite audiențe.
- Mesaje sponsorizate pe LinkedIn: companiile pot plăti pentru a trimite mesaje direct către anumiți utilizatori de LinkedIn, în funcție de industria în care activează.
Marketing prin e-mail (e-mail marketing)
Companiile folosesc email marketingul ca mijloc de comunicare cu publicul lor, fiind una dintre cele mai utilizate tehnici din marketingul digital. Emailul este adesea folosit pentru a promova conținut, oferte și evenimente, precum și pentru a direcționa oamenii către website-ul companiei. Tipurile de e-mail care pot fi trimise într-o campanie de marketing prin e-mail includ:
- Newsletter
- E-mailuri de follow-up pentru vizitatorii website-ului care au accesat o anumită pagină / au descărcat conținut
- E-mailuri de bun venit către clienți
- Promoții de sezon pentru membrii programului de loialitate
- Sfaturi pentru educarea clienților
Marketing prin influenceri
Influencer marketing este un tip de marketing digital în care companiile colaborează cu persoane care au un impact semnificativ în social media și care au un public care se aliniază cu targetul companiei. Marketingul cu ajutorul influencerilor presupune plata acestora pentru a susține un produs sau un serviciu în rândul celor care îi urmăresc, prin postări sponsorizate sau recenzii plătite. Aceste postări pot include imagini, videoclipuri, povestiri sau alte tipuri de conținut, în funcție de platforma de socializare pe care utilizatorul o folosește pentru a interacționa cu urmăritorii săi.
Ce fac specialiștii în digital marketing
Specialiștii în marketing digital se ocupă de crearea și implementarea strategiilor de promovare pentru a ajuta brandurile să își atingă cu succes obiectivele de afaceri. Specialiștii în digital marketing sunt responsabili de creșterea notorietății brandului, de generarea de lead-uri sau de gestionarea achizițiilor online prin intermediul tuturor canalelor digitale – atât gratuite, cât și plătite – aflate la dispoziția unei companii. Aceștia folosesc o varietate de instrumente și tehnici specifice pentru marketingul digital pentru a atrage și captiva consumatorii în spațiul online.
Un specialist în marketing digital se concentrează de obicei pe mai mulți indicatori cheie de performanță (KPI) pentru fiecare canal, astfel încât performanța companiei pe fiecare dintre acestea să poată fi măsurată corect. De exemplu, un expert în digital marketing specializat în SEO va măsura traficul organic către website-ul companiei sau traficul care provine de la vizitatorii care au găsit pagina prin intermediul unui motor de căutare Google.
Specialiștii în marketing digital au o serie de responsabilități, precum:
- Cercetarea pieței: aceștia realizează studii de piață prin analizarea comportamentului consumatorilor, a preferințelor și a tendințelor industriei pentru a găsi oportunități de creștere și a crea strategii de marketing eficiente.
- Elaborarea strategiei de conținut: aceștia dezvoltă și implementează strategii de conținut pentru a atrage și a implica publicul țintă prin intermediul blogurilor, videoclipurilor, infograficelor, rețelelor de socializare și a altor forme de conținut.
- SEO (Search Engine Optimization): specialiștii în digital marketing se ocupă de îmbunătățirea paginilor web pentru motoarele de căutare prin analiza cuvintelor cheie, a conținutului și a altor elemente on-page și off-page pentru a obține o poziționare mai bună în rezultatele motoarelor de căutare.
- PPC (Pay-Per-Click): aceștia dezvoltă și gestionează campaniile de publicitate plătită pe platformele de social media și pe motoarele de căutare pentru a atrage trafic către website-ul companiei.