Ce este marketingul afiliat (affiliate marketing)?

Un program de affiliate marketing este un acord între o companie și unul sau mai mulți afiliați care plasează pe website-urile personale bannere sau link-uri sponsorizate care fac trimitere la website-ul comerciantului, în schimbul unui comision pe vânzări sau a unei alte forme de compensare generate de acest trafic.
Marketingul afiliat este o formă de marketing de performanță, adică este una dintre acele activități de promovare online în care compania plătește pentru campaniile sale media doar pe baza rezultatelor obținute, care pot fi urmărite cu precizie și în timp real.
Ideea de a asocia un comision pentru a stimula vânzarea și promovarea de către terți a unor produse sau servicii online a apărut aproape în același timp cu nașterea internetului. Primul program de marketing afiliat a fost introdus în 1989 de către compania PC Flowers & Gifts. Programul a fost creat ca o modalitate de a crește vânzările prin intermediul partenerilor afiliați care promovau produsele companiei și ofereau un comision pentru fiecare vânzare generată prin utilizarea acestora. De atunci marketingul afiliat online a evoluat și a devenit una dintre cele mai rezistente și mai eficiente strategii de vânzări pe internet.
Cum funcționează un program de affiliate marketing
Marketingul afiliat nu este altceva decât o formă de marketing pe deplin legală și transparentă, în care, pe de o parte, o afacere trebuie să vândă un bun sau un serviciu, iar pe de altă parte, un afiliat are sarcina de a promova produse prin intermediul canalelor online.
În cadrul programelor de affiliate marketing există doi actori care interacționează unul cu celălalt: pe de o parte, proprietarul unui website / influencerul (afiliatul) care este implicat în promovarea unui produs, serviciu sau unei afaceri; pe de altă parte, compania (comerciantul), care plătește afiliatul pe baza performanței vânzărilor.
Afiliatul descoperă un produs/serviciu de care este interesat și contactează compania prin intermediul unui formular pus la dispoziție pe pagina de afiliere. Se convine asupra valorii comisionului (fix sau procentual) pentru momentul în care afiliatul realizează vânzări în numele companiei.
Afiliatul va comercializa produsul către propriul public, folosind un link unic pentru a urmări vânzările și referințele. Atunci când un utilizator dă click pe un link de afiliere și face o achiziție sau o altă acțiune dorită de comerciant, afliatul primește un comision în urma achiziției făcute. Comerciantul urmărește vânzările generate prin intermediul partenerilor afiliați și plătește comisioanele aferente.
Două dintre cele mai căutate figuri de către companii sunt bloggerii și micro-influencerii. Cu cât audiența este mai mare, cu atât mai multe oportunități există. Companiile preferă micro-influencerii, deoarece aceștia pot prezintă un angajament mai mare și nu solicită o remunerare mare, în comparație cu influencerii care numeroși urmăritori.
Programele de afiliere pot fi împărțite în diferite categorii, în funcție de tipul de produs sau serviciu promovat, de modul în care este promovat produsul sau de tipul de comision plătit afiliatului. În unele cazuri sunt promovate produse fizice (electrocasnice, îmbrăcăminte etc.), iar în alte cazuri sunt promovare servicii precum booking, abonamente sau instrumente de marketing (instrumente SEO, platforme de e-mail marketing etc.).
Avantajele marketingului afiliat
Există mai multe avantaje care pot încuraja un blogger sau un influencer să apeleze la un program de marketing afiliat. În mod similar, există avantaje și pentru companii. Cei care distribuie link-ul în comunitatea lor sunt în general interesați de acel produs sau serviciu, deoarece este în concordanță cu interesele care au determinat deschiderea canalului de comunicare.
- Reducerea costurilor: Companiile nu trebuie să investească resurse financiare pentru a începe un program de afiliere. În plus, comisioanele sunt plătite doar pentru vânzările generate prin intermediul partenerilor afiliați.
- Extinderea bazei de clienți: Prin intermediul partenerilor afiliați comercianții pot ajunge la noi clienți prin care își pot existe publicul țintă.
- Creșterea vânzărilor: Programul de afiliere poate ajuta la intensificarea vânzărilor prin promovarea bunurilor sau serviciilor prin intermediul partenerilor afiliați.
- Îmbunătățirea eforturilor de promovare: Părțile afiliate pot face publicitate bunurilor sau serviciilor afiliate prin intermediul diferitelor canale, cum ar fi rețelele de socializare sau website-uri, ceea ce poate duce la o o mai mare expunere a brandului în rândul consumatorilor.
- Măsurarea performanței: Programul de afiliere permit companiilor să monitorizeze vânzările și să evalueze performanța partenerilor afiliați.
Bugetul de marketingTemplate de lucru
Dezavantajele marketingului afiliat
Există și unele dezavantaje ale unui program de affiliate marketing. Pentru afiliat cel mai mare dezavantaj constă în suma de bani obținută din comisioane, deoarece acestea nu sunt ridicate. În plus, dacă afiliatul nu are un public numeros și dezinteresat, câștigurile vor fi minime.
Printre cele mai frecvente dezavantaje ale unui program de affiliate marketing se numără:
- Dependența de partenerii afiliați: Eficiența programului de afiliere depinde de calitatea și numărul de parteneri afiliați implicați. Dacă partenerii afiliați nu promovează produsele sau serviciile comerciantului, programul de afiliere nu va fi eficient.
- Lipsa controlului: Companiile nu au un control complet asupra modului în care partenerii afiliați promovează produsele sau serviciile lor, ceea ce poate duce la o imagine nedorită a brandului sau la afectarea în mod negativ a reputației din cauza asocierii cu o persoană controversată.
- Reguli stricte: Programul de afiliere trebuie să fie conform cu legile și reglementările în vigoare, cum ar fi GDPR. Nerespectarea acestora poate duce la amenzi și pierderea credibilității.
Au existat cazuri în care comerciații nu au adoptat o etică corespunzătoare pentru industria în care activau. De exemplu, făcând publicitate la produse „miraculoase” pentru pierderea în greutate, abuzând de popularitatea celebrităților sau comercializând produse de calitate inferioară, lăudându-se în același timp cu meritele lor inexistente. Toate acestea pot avea un impact negativ și asupra reputației afiliatului, deoarece urmăritorii se pot arăta nemulțumiți cu privire la calitatea produsului cumpărat sau de faptul că influencerul s-a asociat cu o astfel de companie.
Marketingul afiliat nu este o înșelătorie atâta timp cât toate părțile implicate (afiliați, companii și platforme de afiliere) acționează etic și respectă regulile de conduită profesională.
Rolurile într-un program de affiliate marketing
Există mai multe roluri implicate într-un program de affiliate marketing, fiecare având responsabilități specifice.
Rolul companiei
Comerciantul, adică entitatea comercială, oferă bunuri sau servicii care fac obiectul unei reclame și dorește să obțină noi clienți interesați prin alte canale. Printre companiile care investesc în afiliere se numără nu numai companiile care vând exclusiv online, cum ar fi Amazon, ci și companiile care au magazine fizice, cum ar fi Decathlon, și care folosesc acest canal de promovare pentru a-și spori vizibilitatea pe piață.
Rolul afiliatului
Afiliatul, adică o persoană, organizație sau grup de persoane, decide să promoveze produsul sau serviciul furnizat de o companie. Marketingul afiliat vizează, în general, blogurile și website-urile de top din industrie care se ocupă de subiecte relevante pentru comerciant.
Rolul platformei de affiliate
Furnizorul platformei de afiliere care conectează comerciantul cu rețeaua de editori și permite gestionarea tranzacțiilor. Deși multe companii optează să-și vândă produsele sau serviciile prin programe de afiliere directe (folosind platformele proprii), majoritatea companiilor se bazează pe platforme terțe, cunoscute și sub numele de rețele de afiliere.
Companiile pot apela la rețelele de afiliere care, în schimbul unui comision fix sau variabil, oferă instrumentele tehnice și consultanța necesară pentru a implementa un program de afiliere, ocupându-se în același timp de toate aspectele operaționale legate de activitățile afiliaților.
Marketingul prin afiliere ca activitate profesională
Marketingul afiliat este un tip de activitate, care aduce un venit suplimentar sau poate să nu genereze profit deloc. Dezavantajele marketingului prin afiliere este acela că nu garantează un venit lunar stabil, ci este ușor influențat de performanța influencerului, de implicarea acestuia și, cel mai important, de interesul comunității sale.
Comisioanele sunt diferite în funcție de tipul de produs sau serviciu promovat. Ele sunt în general mai mari pentru produsele digitale (cum ar fi programe software), în comparație cu produsele fizice (cum ar fi hainele).
Durata cookie-urilor, care sunt necesare pentru a urmări activitatea afiliaților și pentru a calcula achizițiile efectuate, variază de la un program la altul. Poate fi mai dificil pentru un afiliat să câștige comisioane în cadrul unui program cu cookie-uri de scurtă durată.
De asemenea, conținutul pe care afiliatul îl publică pe website / social media trebuie să fie de înaltă calitate pentru urmăritorii săi. Acest lucru implică scrierea unor articole utile, prezența activă în social media, crearea unor campanii de promovare a produselor, colectarea unor review-uri din partea cumpărătorilor etc. Unii afiliați acordă o atenție sporită și poziționării pe motoarele de căutare, prin activități de SEO, un aspect fundamental pentru a se face cunoscut și a ieși în evidență față de concurență.