Teoria lui Locke in stabilirea obiectivelor – Setarea obiectivelor motivante

Stabilirea corecta a obiectivelor poate avea un impact favorabil asupra performantei afacerii. Misiunea, viziunea si valorile companiilor sunt de cele mai multe ori o extensie a trasaturilor personale ale proprietarilor afacerilor respective.

Acestia isi pot seta obiectivele pentru a se asigura ca toti angajatii merg in aceeasi directie in activitatile in care sunt implicati. Este necesar ca angajatii sa inteleaga scopul din spatele afacerii pentru a-si mari eficienta.

stabilirea obiectivelor, obiective smart, obiectiv, obiective, obiective smarter, obiective smart exemple, obiectiv profesional, obiective personale, obiective afacere, obiective motivante, setarea obiectivelor, importanta obiectivelor, teoria lui locke, management prin obiective, managementul obiectivelor

Stabilirea corecta a obiectivelor creste motivatia personala, dar si pe cea a angajatilor.

Rolul stabilirii obiectivelor este esential in Managementul prin obiective si in toate sistemele de management. Stabilirea obiectivelor este cea mai acceptata teorie de motivare in psihologia organizationala, managementul resurselor umane si comportamentul organizational. „Care este cel mai bun mod de a fixa obiectivele?” – reprezinta intrebarea care reflecta provocarea cu care se confrunta companiile.

STABILIREA OBIECTIVELOR INTR-O ORGANIZATIE

Mai intai de toate – ce este Teoria stabilirii obiectivelor?

⭐ Modelul stabilirii obiectivelor conceput de Locke & Latham este una dintre cele mai eficiente teorii motivationale. Aceasta a fost formulata inductiv, bazandu-se pe cercetarile practice efectuate pe parcursul a aproape patru decenii. Locke sustine ca setarea obiectivelor este eficienta pentru orice sarcina in care persoanele detin controlul asupra performantei lor, analizand aplicabilitatea teoriei atat la nivel individual, cat si la nivel organizational.

In contextul organizational, observatiile empirice subliniaza faptul ca obiectivele indivizilor, echipelor sau ale organizatiei pot fi in conflict, cauzand deseori actiuni incompatibile si influentand considerabil performanta. Astfel, alinierea dintre obiectivele individuale si obiectivele companiei/echipei este importanta pentru maximizarea performantei.

Totodata, cercetarile efectuate de Edwin A. Locke reflecta o corelatie intre dificultatea si specificitatea unui obiectiv si performanta angajatilor in realizarea unei actiuni. Rapoartele sale arata ca obiectivele specifice si dificil de atins conduc la o performanta marita, comparativ cu obiectivele vagi si usor de realizat. Asadar, a avea un obiectiv prea usor nu reprezinta un factor motivator.

Obiectivele mai greu de indeplinit sunt mai motivatoare decat cele usoare, deoarece este mai mult decat o realizare sa obtii ceva pentru care te straduiesti din greu.

In 1990, Locke a publicat lucrarea A Theory of Goal Setting and Task Performance si a evidentiat 5 carateristici ale unui obiectiv pentru ca acesta sa aiba efect motivant asupra angajatilor:

  • Claritate;
  • Determinare;
  • Angajament;
  • Feedback;
  • Complexitate sarcini.

FACTORI CHEIE IN STABILIREA OBIECTIVELOR

Latham a subliniat Intr-un studiu ca persoanele care au obiective specifice, competitive, dar realizabile au performante mai bune, in comparatie cu cei care isi stabilesc obiective vagi (sau care nu si-au setat niciun obiectiv!).

Claritatea obiectivelor

⭐ Obiectivele clare sunt masurabile si lipsite de ambiguitate. Cand un obiectiv este clar si specific, cu un timp limita fixat pentru a fi atins, exista o mica probabilitate de a fi gresit inteles si de a alege calea nepotrivita in atingerea lui.

Stiti ce se asteapta si puteti utiliza rezultatul specific drept o sursa de a va motiva. Cand un obiectiv este vag sau este definit la modul general, are o valoare motivatoare mai slaba. Asadar, pentru a imbunatati performanta echipei dumneavoastra, fixati obiective clare, cu aplicabilitate specifica si care pot fi masurate exact.

Provocarea in realizarea obiectivelor

⭐ O carateristica importanta a obiectivelor este nivelul lor de a oferi provocari. Angajatii sunt de cele mai multe ori motivati de realizari si percep un obiectiv pe baza semnificatiei realizarilor pe care acesta le implica. Cand stiti ca ceea ce veti face va fi bine receptionat, veti fi mai motivati sa realizati sarcina cat mai bine. Recompensele cresc in mod normal odata cu dificultatea obiectivelor.

Fixati-va obiective relevante pentru scopul organizatiei dumneavoastra si urmariti totodata ca acestea sa aduca provocari angajatilor implicati in realizarea lor. Daca o misiune este usor de indeplinit si nu are foarte mare relevanta, efortul alocat nu va fi impresionant.

Este foarte important a se gasi un echilibru intre un obiectiv motivant si unul realist. Fixarea unui obiectiv in atingerea caruia veti esua este probabil mai demotivanta decat obiectivele prea usor de atins. Nevoia de succes si realizare este puternica, prin urmare angajatii sunt cel mai bine motivati prin obiective provocatoare, dar realiste, adica posibil de atins.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Angajamentul angajatilor

⭐ Obiectivele trebuie intelese si agreate, angajatii fiind mai inclinati sa accepte un obiectiv daca se simt parte din procesul de indeplinire a acestuia. Notiunea de management participativ utilizeaza acest aspect al implicarii angajatilor in fixarea obiectivelor si luarea deciziilor.

Aceasta nu presupune insa ca fiecare obiectiv sa fie negociat cu angajatii si aprobat de acestia, ci se refera la faptul ca acel obiectiv trebuie sa fie consistent si aliniat cu asteptarile si preocuparile organizatiei. Atat timp cat angajatii cred ca un obiectiv este corelat cu cele ale companiei si persoana care a fixat acest obiectiv prezinta credibilitate, acestia se vor implica in atingerea lui.

Angajamentul necesar realizarii obiectivului si dificultatea acestuia sunt foarte des in stransa legatura. Cu cat un obiectiv este mai greu de atins, cu atat solicita un nivel mai ridicat de angajament.

Pentru a mentine un nivel superior de angajament, incurajati angajatii sa-si dezvolte propriile tinte si tineti-i permanent la curent cu toate implicatiile obiectivelor la care participa. In acest fel ei, pot fi siguri ca obiectivele lor sunt integrate in viziunea generala si in strategia urmarita de companie.

Feedback-ul echipei

⭐ Feedback-ul furnizeaza oportunitatile de a clarifica asteptarile, de a ajusta dificultatea obiectivului si de a obtine recunoasterea. Este important ca managementul sa furnizeze aspecte comparative sau de referinta, sau targete pentru ca angajatii sa poata singuri evalua cat au realizat.

Aici sunt importante rapoartele de progres, care masoara succesul de-a lungul unui proiect, mai ales in cazul in care un obiectiv necesita un timp mai lung de a fi realizat. In acest caz este recomandat ca obiectivul sa fie defalcat in obiective mai mici, care presupun un timp mai mic de realizare si, de asemenea, este indicat sa se ofere feedback pentru fiecare etapa intermediara. Matricea Eisenhower este un instrument util pentru prioritizarea sarcinilor.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart