Analiza GAP – Trecerea de la starea actuala la cea dorita

Analiza Decalajelor sau Analiza GAP este procesul de comparare a performantelor actuale ale afacerii cu performantele dorite, pentru a identifica posibilele deficiente.

In atingerea obiectivelor unui proiect se aleg cele mai bune solutii, identificand actiunile necesare realizarii acestora. In acest context intervine Analiza GAP, un instrument simplu si util pentru identificarea diferentelor dintre situatia curenta si starea viitoare dorita, precum si pentru stabilirea actiunilor necesare acoperirii acestui decalaj.

analiza decalajelor, analiza decalajului, analiza gap, identificarea diferentelor, situatia curenta a afacerii, analiza afacerii, analiza performanta, afacere, business, proiect, managementul planificarii, atingerea obiectivelor, scalarea afacerii

Analiza decalajului este utila la inceputul unui proiect, atunci cand se elaboreaza studiul de caz, si este totodata esentiala in identificarea sarcinilor necesare a fi parcurse pentru finalizarea proiectului.

Analiza GAP sau Analiza Decalajului este o metoda simpla de planificare, cu o varietate larga de arii de aplicare, cum ar fi managementul planificarii, tehnologia informatiei, procese de productie sau evaluarea conformitatii  sistemelor de management cu un standard de referinta.

CE ESTE ANALIZA GAP?

Atunci cand organizatiile nu isi folosesc in mod optim resursele, capitalul si tehnologia este posibil sa nu-si poata atinge potentialul maxim.

O Analiza a Decalajelor, cunoscuta si ca Analiza Nevoilor sau Analiza GAP, este esentiala pentru orice organizatie, indiferent de industria in care activeaza. Ea permite companiilor sa determine unde se afla in prezent si unde vor sa ajunga in viitor. Companiile isi pot reexamina obiectivele prin intermediul unei Analize GAP pentru a stabili daca directia aleasa va permite atingerea obiectivelor.

Necesitatea unei Analize GAP apare ca urmare a neindeplinirii unor obiective sau unor indicatori de performanta. Poate ca echipa de vanzari nu si-a atins cota stabilita sau poate ca timpul de raspuns al serviciului de relatii cu clientii este mult prea lent, generand clienti nemultumiti.

De asemenea, poate fi aplicata si de liderii proactivi care doresc sa imbunatateasca modul de operare actual, sustinand succesul strategiilor viitoare. Analiza GAP poate fi aplicata chiar si la nivel personal pentru identificarea decalajului dintre abilitatile actuale si cele necesare.

Analiza GAP poate fi aplicata pentru a explora in detaliu o arie care nu genereaza randamentul asteptat. In principiu, la nivel organizational sunt utilizate 4 tipologii ale Analizei GAP:

Analiza decalajelor de performanta: Aceasta are ca scop identificarea obiectivelor de performanta care nu au fost atinse.

Analiza decalajelor de piata: Aceasta identifica pozitia companiei pe piata pentru a evalua diferenta dintre vanzarile reale si cele asteptate.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Analiza decalajului fortei de munca: Aceasta stabileste deficitul de personal pentru a identifica numarul de angajati necesar pentru indeplinirea sarcinilor.

Analiza decalajului de profit: Aceasta examineaza decalajul dintre profitul real si cel vizat.

Orice membru al organizatiei poate aplica o Analiza GAP pentru a stabili zonele care pot fi imbunatatite.

ETAPELE ANALIZEI GAP

Procesul analizei GAP include masurarea, documentarea si identificarea diferentelor dintre performantele de management dorite de organizatie si cele curente. In cazurile in care acestea difera, procesele trebuie optimizate astfel incat sa se asigure eliminarea abaterilor dintre situația existenta si cea ceruta (de standardul care se implementeaza, de obiectivele strategice fixate etc.).

In realizarea Analizei GAP se recomanda parcurgerea unui set de trei pasi specifici:

🔵 Identificarea starii viitoare: In prima faza se stabilesc obiectivele. Astfel, se contureaza starea viitoare, respectiv situatia dorita dupa finalizarea proiectului.

🔵 Analiza starii curente: Pentru fiecare obiectiv se analizeaza situatia curenta, avand in vedere generarea raspunsurilor la urmatoarele intrebari:

  • Cine detine cunostintele de care aveti nevoie? Cu cine va trebui sa colaborati pentru a contura o imagine de ansamblu a situatiei curente?
  • Informatia o regasiti la angajati sau in documente si rapoarte ale organizatiei?
  • Care este cel mai bun mijloc de obtinere a informatiei (prin sesiuni de brainstorming, prin interviuri individuale, prin revizuirea documentelor, prin observarea activitatilor de proiect efective sau in alte moduri)?

🔵 Identificarea modalitatii de eliminare a decalajului: Odata identificate starea viitoare si situatia curenta, este necesar sa se defineasca actiunile ce elimina decalajul dintre cele doua si contribuie la atingerea obiectivelor.

Parcurgerea etapelor anterior mentionate este exemplificata in tabelul de mai jos, ce prezinta o situatia ipotetica referitoare la activitatea unui departament de call-center:

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart