CRESTEREA SATISFACTIEI ANGAJATILOR
Cuprins
Majoritatea ne dorim o profesie interesanta, ce ofera multe oportunitati. Care sunt insa elementele care ne fac profesiile/activitatile ocupationale atat de plictisitoare si monotone? Ce putem face sa le transformam in activitati care sa ne ofere mai multa satisfactie? Iar din perspectiva unui angajator, ce strategii de motivare putem implementa pentru imbunatatirea nivelului de satisfactie a angajatilor? Crescand retentia personalului si asigurand motivarea angajatilor cu experienta astfel incat sa obtina performanta la cel mai inalt nivel, puteti crea un impact puternic la nivelul tuturor angajatilor.
Inainte de a cauta caile prin care sa imbogatiti slujbele oferite angajatilor, trebuie sa asigurati un mediu de lucru caracterizat prin calitate si corectitudine. In lipsa acestora, orice asteptari de a creste satisfactia angajatilor vor fi zadarnice.
PROIECTAREA POSTURILOR PENTRU MOTIVAREA ANGAJATILOR
Exista cinci factori in designul unui post care contribuie la cresterea nivelului de satisfactie a persoanelor implicate in desfasurarea activitatii:
- Varietatea abilitatilor – extinderea numarului de abilitati utilizate in desfasurarea activitatii;
- Identitatea sarcinilor – atribuirea autoritatii si asigurarea resurselor necesare ducerii la bun sfarsit a unei sarcini;
- Semnificatia sarcinilor – realizarea unor activitati cu impact direct asupra organizatiei sau a partilor interesate;
- Autonomie – sporirea gradului de implicare in luarea deciziilor si a libertatii de a alege cand si cum sunt realizate activitatile;
- Feedback – aprecierea si comunicarea sarcinilor indeplinite corespunzator si a rezultatelor obtinute.
Elementul central in imbunatatirea activitatii este de a asigura angajatilor un mai mare grad de control al activitatii lor (lipsa controlului este un factor de stres si implicit de nemultumire). Se recomanda chiar alocarea unor sarcini specifice superiorilor ierarhici, astfel incat angajatii pot avea o mai mare influenta asupra planificarii, executiei si evaluarii activitatii.
Strategii pentru dezvoltarea profesionala a angajatilor
Principalele strategii de imbogatire a activitatii profesionale sunt:
In procesul de implementare a unei strategii de imbogatire a postului, se recomanda parcurgerea a trei pasi specifici:
- Pasul 1 – identificarea aspectelor care genereaza lipsa de satisfactie in randul angajatilor si a nevoilor acestora. In parcurgerea acestei etape se pot utiliza studii, chestionare de stabilire a necesitatilor angajatilor.
- Pasul 2 – analiza optiunilor de imbogatire a posturilor, tinand cont de faptul ca designul posturilor imbogatite trebuie sa asigure un echilibru intre nevoile operationale si satisfactia oferita de activitatea profesionala.
- Pasul 3 – definirea si comunicarea programului de implementare a strategiei de imbogatire a postului. Daca acesta presupune schimbari semnificative, este necesara informarea celorlati cu privire la proces si motivarea desfasurarii acestuia. Totodata, se monitorizeaza eforturile de implementare si se evalueaza eficienta procesului.
EVALUAREA NIVELULUI DE SATISFACTIE A ANGAJATILOR
In continuare va punem la dispozitie un model de chestionar structurat in patru arii de interes – comunicare, dezvoltare si suport, cultura, recompensare, – cu o importanta semnificativa in gestionarea nivelului de satisfactie a angajatilor si elaborarea strategiilor de imbunatatire a acestuia.
Evaluarile nivelului de satisfactie a angajatilor, construite in mod corespunzator, ofera perspective fundamentale pentru crearea si consolidarea unui mediu de lucru placut si eficient. In acest context, scopul evaluarii este de a va ajuta in identificarea aspectelor care genereaza insatisfactie in activitatea profesionala a angajatilor. Pe baza acestei evaluari, se pot dezvolta ulterior programe de gestionare a nivelului de satisfactie, un element critic in motivarea angajatilor.
Aria 1: Comunicare
Pentru fiecare afirmatie alegeti nivelul de apreciere care vi se potriveste cel mai bine si care descrie starea curenta (nu pe cea dorita).
Scala de apreciere:
- 5 – acord puternic
- 4 – acord
- 3 – nici acord, nici dezacord
- 2 – dezacord
- 1 – dezacord puternic
Aria 2: Dezvoltare si sustinere
Aria 3: Cultura
Pentru fiecare afirmatie alegeti nivelul de apreciere care vi se potriveste cel mai bine si care descrie starea curenta (nu pe cea dorita).
Scala de apreciere:
- 5 – acord puternic
- 4 – acord
- 3 – nici acord, nici dezacord
- 2 – dezacord
- 1 – dezacord puternic
Aria 4: Recompensare
Imbogatirea activitatii profesionale este un element esential in atragerea, motivarea si retentia angajatilor talentati, in special atunci cand activitatea lor presupune sarcini repetitive, plictisitoare. Implementarea adecvata a conceptului presupune asocierea structurii posturilor cu abilitatile si interesele angajatilor.
BIBLIOGRAFIE
- Brayfield, Arthur H. Rothe, Harold F., An index of job satisfaction, Journal of Applied Psychology, Vol 35(5), Oct 1951, 307-311.
- Hooi Lai Wan, (2007) “Human capital development policies: enhancing employees’ satisfaction”, Journal of European Industrial Training, Vol. 31 Iss: 4, pp.297 – 322
- Kubbala J., Employee Satisfaction – A Precondition for Economical Success of Service Companies?, 2006, Auflage
- Macheno-Smoak L., Transformational Leadership, Work-related Cultural Values, and Job Satisfaction, 2008, ProQuest LLC
- Paula S. Topolosky, Linking Employee Satisfaction to Business Results, 2000, Garland Publishing, New York
- Harvard Business Review, https://hbr.org/2013/09/go-ahead-ask-your-employees-if-theyre-happy
- Harvard Business Review, https://hbr.org/2016/03/28-years-of-stock-market-data-shows-a-link-between-employee-satisfaction-and-long-term-value