Teoria factorilor duali a lui Herzberg – Motivarea angajatilor

Este cunoscut faptul ca satisfactia la locul de munca exercita o influenta enorma asupra performantei, a ratei de retentie si a ratei de rotatie a angajatilor.

Pentru a avea angajati fericiti care sa lucreze cu spor si sa promoveze compania ca pe un bun angajator, utilizati Teoria motivationala a lui Herzberg in vederea motivarii acestora. Cercetarea lui Herzberg a aratat ca angajatii percep unii factori ca fiind surse de satisfactie (factori motivationali) si, cu totul alti factori, ca fiind surse de insatisfactie (factori extrinseci).

satisfactia angajatilor la locul de munca, satisfactie loc de munca, satisfactie, loc de munca, job, motivare angajati, motivarea angajatilor, motivarea angajatilor in pandemie, motivarea angajatilor prin metode nefinanciare, satisfactia angajatilor, evaluare satisfactie angajati, teoria factorilor duali, teoria lui herzberg, herzberg

Eliminarea factorilor extrinseci (igienici) se refera la solutionarea problemelor ce duc la insatisfactie, ceea ce nu creeaza insa satisfactie in absenta factorilor motivatori. Asadar, pentru a obtine satisfactia angajatilor dumneavoastra si a-i motiva eficient, trebuie sa eliminati factorii negativi si sa asigurati dezvoltarea factorilor pozitivi.

TEORIA FACTORILOR DUALI A LUI HERZBERG

Motivatia este cruciala pentru toate organizatiile, deoarece poate imbunatati performanta angajatilor. Prin urmare, au fost adoptate multiple practici de motivare pentru a raspunde la cerintele fortei de munca si pentru a asigura un mediul de lucru optim.

Psihologul Frederick Herzberg a dezvoltat conceptul in anii ’50-’60 ca mijloc de intelegere a satisfactiei angajatilor. El si-a propus sa analizeze efectul atitudinii acestora asupra motivatiei, iar rezultatele cercetarii au fost publicate in 1959, in volumul The Motivation To Work, respectiv in 1968, in articolul One More Time, How Do You Motivate Employees?. Acestea stau la baza celor mai bune practici motivationale ale prezentului.

Conform teoriei motivationale Herzberg, anumiti factori sunt strans legati de satisfactia la locul de munca (factori motivationali), in timp ce alti factori, diferiti de primii, sunt asociati cu insatisfactia (Tabelul 1).

Noutatea consta in faptul ca, spre deosebire de conceptia traditionala care considera toti factorii ca putand determina atat satisfactii cat si insatisfactii, Herzberg sustine ca satisfactia in activitatea profesionala este determinata numai de un anumit tip de factori, si anume cei motivatori, iar insatisfactia este produsa de un alt tip de factori, numiti igienici.

Teoria lui Herzberg privind factorii igienici si motivatia este derivata din rezultatele mai multor investigatii privind satisfactia si insatisfacția la locul de munca. Teoria propune ca majoritatea factorilor care contribuie la satisfactia la locul de munca sunt factori de motivare (realizari, recunoasterea, responsabilitatea si oportunitatile de avansare si crestere), iar majoritatea factorilor care contribuie la insatisfactia la locul de munca reprezinta factorii igienici (politica companiei, managementul, relatia dintre angajat si manager si conditiile de munca).

Tabelul 1. Factorii duali ai lui Herzberg

Se observa ca factorii care genereaza insatisfactie tin de locul in care activitatea este desfasurata, insa chiar si atunci cand acestia sunt gestionati foarte bine, iar mediul de lucru este unul excelent, angajatii nu se vor simti satisfacuti cu privire la activitatea desfasurata.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

Asta pentru ca satisfactia, conform lui Herzberg, nu este opusul insatisfactiei. El sustine ca opusul satisfactiei este absenta satisfactiei, iar opusul insatisfactiei este absenta insatisfactiei. Asadar, prin remedierea cauzelor insatisfactiei nu se va crea satisfactie, iar asigurarea factorilor satisfactiei nu va determina eliminarea insatisfactiei. Pentru a avea angajati multumiti si satisfacuti, este necesara indeplinirea ambelor conditii: remedierea factorilor cauzatori de insatisfactie si asigurarea factorilor generatori de satisfactie.

Concluzia lui este ca satisfactia si insatisfactia aferente job-ului nu sunt in opozitie.

  • Opusul satisfactiei – lipsa satisfactie
  • Opusul Insatisfactiei – lipsa insatisfactiei

SATISFACTIA PROFESIONALA

Prin remedierea cauzelor insatisfactiei nu se va crea satisfactia. De asemenea, adaugarea factorilor satisfactiei nu va determina eliminarea insatisfactiei. Daca exista un mediu de lucru ostil, acordand cuiva o promovare nu ii veti crea satisfactie. Daca veti crea un mediu de lucru sanatos, dar nu veti furniza membrilor echipei dumneavoastra niciun factor de satisfactie, activitatea pe care acestia o desfasoara va ramane in continuare fara satisfactii.

Conform lui Herzberg, factorii care conduc la satisfactia profesionala sunt separati si distincti de cei care genereaza insatisfactia. Prin urmare, daca va fixati obiectivele pentru eliminarea factorilor de insatisfactie, acestea nu vor contribui neaparat la imbunatatirea performantei.

Caracteristicile asociate cu insatisfactia legata de job se numesc factori de igiena. Cand acestia sunt abordati in mod adecvat, angajatii nu sunt nemultumiti, dar nici satisfacuti. Daca doriti sa motivati echipa, trebuie sa va concentrati pe factorii de satisfactie, cum ar fi realizarea, recunoasterea, responsabilitatea.

PASI PENTRU A ASIGURA SATIFACTIA ANGAJATILOR LA LOCUL DE MUNCA

Pentru a aplica teoria, trebuie sa adoptati un proces format din doua etape, destinat motivarii angajatilor. Mai intai trebuie sa eliminati insatisfactia experimentata de acestia, iar in al doilea rand trebuie sa-i ajutati sa-si gaseasca satisfactia.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart