Programe de training eficiente – Modelul Kirkpatrick
Cuprins
In intreaga lume, formarea si dezvoltarea angajatilor se afla pe un loc secund. Bugetele alocate unor programe de training sunt printre primele care sunt reduse atunci cand situatia economica este precara. Companiile de training si departamentele de training din cadrul firmelor sunt supuse unor presiuni puternice de schimbare ca raspuns la modificarile din mediul actual. Colapsurile financiare, avansarea tehologiei si accentuarea competitiei continua sa remodeleze peisajul de afaceri.
Formarea constituie un concept de baza in dezvoltarea resurselor umane. Aceasta se refera la dezvoltarea unei anumite abilitati pana la un standard dorit prin intermediul unor programe de training si prin practica. Formarea profesionala este un instrument extrem de util care poate aduce un angajat intr-o pozitie in care acesta isi poate face treaba in mod corect, eficient si constiincios. Formarea este actul de crestere a cunostintelor si abilitatilor unui angajat pentru a-si indeplini cu succes sarcinile.
Masurarea eficientei programelor de instruire a angajatilor consuma timp si resurse in cadrul companiilor, insa multe programe de training esueaza in a livra beneficiile asteptate. Doar un sistem foarte bine structurat de masurare a efectelor acestor programe poate ajuta organizatiile sa identifice cauzele ineficientei.
In acelasi timp, managerii de resurse umane care sunt capabili sa elaboreze programe de training care produc beneficii reale si semnificative vor atrage si mai multe resurse din partea factorilor de decizie pentru continuarea si imbunatatirea programelor de pregatire.
In elaborarea strategiilor pentru pregatirea personalului organizatiile trebuie sa aiba in vedere ca in mediul de afaceri se produc schimbari permanente la nivelul competitorilor, resurselor tehnologice, legislatiei si reglementarilor specifice domeniului de activitate sau celor conexe. Astfel, un program de training care a dat rezultate in trecut poate deveni un program ineficient din punct de vedere al costurilor vis-a-vis de rezultate.
De aceea, capacitatea unei organizatii de a masura aceste rezultate influenteaza abilitatea acesteia de a se adapta la natura dinamica a mediului de afaceri.
ROLUL UNOR PROGRAME DE TRAINING INTR-O ORGANIZATIE
O companie este formata dintr-un grup de angajati care lucreaza impreuna pentru a atinge un obiectiv organizational comun. Conducerea organizatiei atribuie diferite rolurisi responsabilitati fiecărui individ in functie de competentele si cunostintele pe care le are, incadrandu-l intr-un rol specific. Organizatia are responsabilitatea de a se asigura ca angajatii au cunostintele, competentele si abilitatile necesare, in conformitate cu nivelul cerut de post.
Lumea afacerilor este plina de provocari si de schimbari, ceea ce necesita cunostinte noi si abilitati imbunatatite. Acestea se pot acumula prin intermediul unor programe de training eficiente. Formarea este o abordare sistematica prin care se pot spori cunostintele si se pot perfectiona abilitatile in mod eficient intr-o perioada scurta de timp. Aceasta contribuie la imbunatatirea performantelor si la cresterea productivitatii.
Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%
Angajatii obtin o multime de beneficii de pe urma programului de formare si dezvoltare profesionala. Acestia pot dobandi noi hard skills si soft skills, in concordanta cu cerintele rolului pe care il ocupa.
De asemenea, relatia si angajamentul angajatilor in raport cu organizatia se poate deteriora daca acestia simt ca nu reprezinta o prioritate. Companiile care sunt dispuse sa investeasca in programe de training care sa perfectioneze abilitatile angajatilor vor obtine prin aceasta initiativa un nivel ridicat de satisfactie din partea angajatilor si vor reusi sa-si pastreze talentele.
MODELUL KIRKPATRICK IN EFICIENTIZAREA PROGRAMELOR DE TRAINING
Formarea profesionala se refera la activitatile de predare si invatare desfasurate cu scopul principal de a ajuta membrii unei organizatii sa dobandeasca si sa aplice cunostintele, competentele, abilitatile si atitudinile necesare pentru un anumit loc de munca.
Donald Kirkpatrick a dezvoltat acest model de evaluare a programelor de training in anii 1950. Modelul a fost publicat initial in 1959 in „Journal of American Society of Training Directors”, iar apoi prezentat in cartea sa, Evaluating Training Programs in 1975.
Donald Kirkpatrick a fost presedintele American Society for Training and Development (ASTD) in 1975 si a scris o serie de alte carti semnificative despre training si evaluare si a oferit consultanta pentru cateva corporatii de nivel global.
Modelul celor 4 niveluri (Fig. 1) este cea mai recunoscuta metoda de evaluare a eficientei programelor de training si invatare folosita de organizatii, iar in prezent este considerata un standard in industria Resurselor Umane.
Conținut rezervat membrilor
Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!
Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.