7 tipuri de leadership – Caracteristici si avantaje

Un stil de leadership se refera la metoda aleasa si la comportamentul adoptat de un lider atunci cand isi dirijeaza, motiveaza si gestioneaza echipa. Exista mai multe tipuri de leadership. In calitate de lider, recunoasterea propriului stil de conducere este extrem de importanta. Atunci cand va intelegeti propriul stil de conducere puteti sa determinati efectul pe care acesta il are asupra celor pe care ii influentati in mod direct.

David Rooke si William Torbert au identificat 7 tipuri de leadership, subliniind aspectele pozitive si negative ale fiecarui stil. Liderii de succes stiu ca trebuie sa-si dezvolte continuu abilitatile de conducere, filosofia, personalitatea si stilul de leadership, dar Rooke si Torbert arata ca mai importanta decat toate acestea este dezvoltarea logicii actiunii. Aceasta se refera la modul in care liderii interpreteaza mediul inconjurator si la modul in care reactioneaza cand le este atacata puterea sau siguranta.

Liderii ar trebui sa inteleaga propria lor logica a actiunii si sa incerce sa o modifice, parcurgand cele 7 etape ale modelului.  De asemenea, testatea abilitatilor de leadership este esentiala pentru a identifica punctele forte si punctele slabe personale.

tipuri de leadership, leadership, stil de conducere, stiluri de conducere, stil de leadership, lider de succes, liderii de succes, personalitatea unui lider, abilitati de leadership, abilitatile de leadership, categorii de lideri, performanta lider, performanta liderilor

TIPURI DE MANAGERI

Managerul este persoana responsabila sa stabileasca procesele companiei in vederea obtinerii de rezultate, sa gestioneze resursele companiei si sa verifice daca diferitele procese din cadrul departamentului pe care il conduce sau al intregii companii functioneaza corect. Printre cele mai importante tipuri de manageri dintr-o organizatie se numara:

Digital marketing manager

Managerul de marketing digital gestioneaza si defineste strategia de marketing si planul de comunicare al companiei, incepand cu o analiza de piata, cu ajutorul careia defineste publicul tinta si analizeaza concurenta.

Brand manager

Managerul de brand al unei companii are sarcina de a creste gradul de constientizare a brandului si de a gestiona reputatia companiei. Printre sarcinile sale se numara, de asemenea, urmarirea lansarii produselor, de la conceptie pana la productie si comercializare.

Manager de proiect

Managerul de proiect supravegheaza si conduce fiecare faza de proiectare, incepand cu planificarea si terminand cu executia. El trebuie sa defineasca obiectivele care trebuie atinse si bugetul care va fi utilizat pentru un proiect, precum si sa coordoneze diferitele departamente sau echipe care sunt implicate in proiect, sa monitorizeze progresul si performanta acestuia.

Indiferent de functia pe care o ocupati trebuie sa adoptati un stil de leadership pentru a va conduce echipa si activitatea.

Leadershipul este capacitatea unei persoane sau a unui grup de a influenta si de a ghida angajatii sau alti membri ai unei organizatii. In acest fel, echipele individuale sau intreaga societate lucreaza in vederea atingerii unui obiectiv comun, care este diferit de obiectivele personale.

Este recomandat sa incercati diferite stiluri de leadership, deoarece actiunea unui lider are repercusiuni directe asupra calitatii mediului de lucru si asupra activitatii subalternilor sai. Astfel, poate influenta fluctuatia de personal, determinandu-i pe unii sa paraseasca compania, in cazul unui climat opresiv, sau atragandu-i pe altii, curiosi de cultura exprimata de figura liderului. Conduita si performantele unui lider au, de asemenea, un impact direct asupra reputatiei companiei.

STADIILE IN LEADERSHIP – ORIGINEA CONCEPTULUI

David Rooke si William Torbert au publicat Seven Transformations of Leadership in „Harvard Business Review” in 2005, ca urmare a 25 de ani de consultanta fundamentata pe sondaj.

In anchetele lor, Rooke si Torbert au cerut directorilor sa completeze 36 de fraze legate de leadership, iar pe baza acestor raspunsuri au creat 7 categorii de lideri cu diferite moduri de a percepe si reactiona la mediul exterior, deci 7 tipuri de logica a actiunii. Desi fiecare actiune logica are beneficiile sale, unele sunt mai eficiente sau au succes in mai multe situatii, ducand la cresterea performantei generale.

TIPURI DE LEADERSHIP – AVANTAJE SI DEZAVANTAJE

Leadershipul se refera la relatia de influenta care se stabileste intre un lider si angajatii sai cu intentia de a realiza o schimbare reala si de a reflecta scopul lor comun. Exista o serie de stiluri de leadership, fiecare tip avand propriile avantaje si dezavantaje.

Performanta liderilor nu mai trebuie masurata doar in functie de abilitatile sau stilul de leadership, in functie de filosofia sau personalitatea lor, ci in functie de modul in care percep si reactioneaza in fiecare situatie. Liderii de succes se incadreaza in una dintre urmatoarele tipuri de leadership:

🔷 Oportunistul – Liderii oportunisti se concentreaza pe dobandirea succesului personal, nu pe succesul echipei sau al organizatiei in care activeaza. Isi doresc sa castige cu orice pret, sunt manipulativi si profita de ceilalti.

Avantaje: sunt eficienti in vanzari sau in situatii de criza.

Dezavantaje: reputatia si relatiile de la locul de munca sunt dificil de gestionat, iar succesul este temporar.

Depasirea acestui stadiu:

  • Incercati sa va schimbati rapid modul de gandire;
  • Concentrati-va mai mult pe succesul celorlalti si al echipei;
  • Dezvoltati-va inteligenta emotionala;
  • Construiti relatii profesionale solide, prin aprecierea activitatii echipei si colegilor.

Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%

200+ instrumente de management | 20+ chestionare de autoevaluare | 4.500 grafice de performanta pentru 35 sectoare / 180 sub-sectoare economice (12 ani) | 35+ indicatori macroeconomici regionali (7 tari, 10 ani) | Discount la achizitii studii de piata -15% | 1.200 KPI & KRI generali – denumire | 50 K profile companii cu date de contact
337 lei450 lei CUMPARA ACUM!
Foloseste codul: VIRTUAL25
25% DISCOUNT

🔷 Diplomatul – Liderii diplomati evita in permanenta conflictele. Ei simt nevoia de a apartine unui grup si de a se supune regulilor acestuia.

Avantaje: unesc grupul si solutioneaza rapid conflictele.

Dezavantaje: incerca sa ii multumeasca pe toti, evita schimbarile si nu se implica in procesul decizional, sunt pasivi.

Depasirea acestui stadiu:

  • Schimbati-va modul de gandire, intrucat conflictele pot fi constructive si utile dezvoltarii organizatiei;
  • Comunicati deschis gandurile si sentimentele dumneavoastra si invatati sa spuneti „nu” mai des;
  • Oferiti feedback, chiar si cand acesta trebuie sa fie negativ, pentru a-i ajuta pe ceilalti sa se dezvolte;
  • Exersati jocul de rol pentru a va pregati pentru situatiile dificile, generatoare de conflict.

🔷 Expertul – Liderii experti sunt apreciati de subalterni. Conduc in functie de cunostintele si abilitatile lor si se bazeaza pe logica in luarea deciziilor.

Avantaje: sunt foarte eficienti si lucreaza in mod constant pentru a imbunatati produsele, procesele si competentele, adauga valoare organizatiei.

Dezavantaje: uneori, se pot opune colaborarii, respingand opiniile altora care nu sunt experti in domeniu.

Depasirea acestui stadiu:

  • Expertii sunt eficienti, dar raman de multe ori micromanageri; asadar, dezvoltati-va abilitatile de relationare;
  • Invatati sa delegati cu scopul de a avea timp pentru gandirea strategica si motivarea echipei.

🔷 Realizatorul – Liderii realizatori sunt orientati catre indeplinirea obiectivelor strategice cu ajutorul echipei, au o inteligenta emotionala superioara tipurilor anterioare de lideri, inteleg usor nevoile si preferintele echipei.

Conținut rezervat membrilor

Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!

Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.

Register New Account
Shopping cart