Dezvoltarea setului de competențe profesionale – Modelul Dreyfus
Cuprins
Expertiza intr-un domeniu se refera la ansamblul de competente profesionale de nivel superior, folosite consecvent in rezolvarea unor sarcini critice, caracteristice domeniului. A deveni expert inseamna a va spori eficienta in rezolvarea problemelor specifice domeniului de expertiza. Aceasta eficienta trebuie inteleasa atat din perspectiva exploatarii resurselor si posibilitatilor de care dispune subiectul, cat si prin prisma calitatii produselor pe care acesta le ofera.
Un expert va obtine profit maxim (reflectat in cantitatea si calitatea produselor) printr-un consum optim de timp si un efort redus. Rezolvarea eficienta a problemelor intr‑un domeniu presupune stapanirea a cat mai multe cunostinte si proceduri specifice domeniului respectiv, asadar prin setul de competente profesionale dobandite printr-o invatare intentionata sau pe baza unei invatari implicite, neintentionate.
Varsta, experienta sau vechimea nu sunt criterii reprezentative pentru un expert, ci nivelul de performanta atins intr-un domeniu specific este criteriul cheie care il defineste. Spre exemplu, in contextul activitatii unei companii, un angajat tanar (4-5 ani vechime) care poseda multe cunostinte si manifesta o flexibilitate si o adaptabilitate crescuta la diversitatea sarcinilor, poate fi considerat un expert.
Prin contrast, un coleg cu o vechime mai mare, dar care poseda putine cunostinte si are performante modeste poate fi considerat novice. In acest context, Modelul Dreyfus este util managerilor si angajatilor, atat in evaluarea de competente profesionale, cat si in dezvoltarea abilitatilor individuale.
IN CE CONSTA UN SET DE COMPETENTE PROFESIONALE?
Competenta profesionala este vazuta ca fiind capacitatea generica, integrata si internalizata de a oferi performante eficiente, durabile, intr-un anumit domeniu profesional, rol, context organizational sau situatie.
Datorita experientei practice (in unele cazuri si datorita studiilor in domeniu), un angajat poate dezvolta sau isi poate perfectiona propriul set de competente profesionale.
Pentru exercitarea unei anumite profesii sunt necesare anumite competente profesionale, iar printre cele mai dorite se numara:
- Gandirea critica – implica o mentalitate pragmatica, care permite furnizarea unor argumente bine gandite si constructive;
- Rezolvarea problemelor – consta in masurarea riscurilor, luarea de initiative si decizii, pentru formularea de ipoteze;
- Gandirea analitica – presupune adoptarea unei pozitii neutre fata de o situatie pentru a gasi solutia potrivita
- Adaptabilitatea – se refera la capacitatea de adaptare la noi schimbari (noi roluri, politici, echipe, procese sau instrumente de lucru);
- Spiritul de echipa – consta in capacitatea de lucra eficient cu alte persoane (se recomanda efectuarea unui test al abilitatilor de relationare pentru fiecare membru al echipei);
- Abilitatile de comunicare – se refera la capacitatea a comunica cu usurinta, scris sau verbal, cu alte persoane;
- Gestionarea stresului – implica un bun management al situatiilor stresante si depasirea acestora;
- Inteligenta emotionala – sunt acele trasaturi de personalitate (precum empatia) care favorizeaza mentinerea si consolidarea relatiilor interpersonale;
Pentru a avea o cariera de succes este recomandat sa detineti o buna parte din aceste competente profesionale. Unele roluri pot necesita prezenta obligatorie a unor competente profesionale. De exemplu, un bun manager imbina gandirea analitica si inteligenta emotionala cu abilitatile de persuasiune si negociere.
Abonament Premium Trimestrial | DISCOUNT 25%
CELE 5 STADII DE EVOLUTIE A SETULUI DE COMPETENTE PROFESIONALE
Unul din cele mai citate modele privind dezvoltarea expertizei este modelul celor cinci stadii, propus de Dreyfus & Dreyfus.
Fratii Stuart and Hubert Dreyfus au propus modelul in 1980, sub forma unui raport de 18 pagini bazat pe cercetarea lor in cadrul Universitatii din California, Berkeley. Modelul original propune teoria conform careia o persoana trece prin 5 stadii distincte de dezvoltare profesionala: novice, competenta, experienta, expertiza, maiestrie.
Novice
Angajatul este proaspat intrat in campul muncii sau nu are indeajuns de multa experienta in domeniu.
Conform modelului Dreyfus, stadiul initial este cel de novice, in care individul urmeaza si respecta rigid toate regulile, fiind incapabil sa faca fata situatiilor care presupun mai mult decat simpla aplicare a regulilor.
Novicele poate realiza unele parti ale indatoririlor de serviciu in mod satisfacator, dar are nevoie de ajutor si/sau supraveghere pentru a putea indeplini sarcina in totalitate. Poate implementa reguli si instructiuni in situatii familiare de interactiune, poate utiliza cunostinte si aptitudini in situatii cunoscute.
Un novice invata doar elementele de baza ale unui domeniu, impreuna cu conceptele fundamentale si regulile specifice de actiune. Nu este in masura sa ia propriile decizii, ci prefera sa respecte cu strictete instructiunile care i-au fost oferite.
Conținut rezervat membrilor
Creați un cont GRATUIT pentru a accesa restul informatiilor!
Dacă aveți deja cont folosiți formularul de mai jos pentru a vă loga.