Ce este inteligenţa emoţională (EQ)?

2
inteligenta emotionala, Inteligență emoțională, eq

Inteligența emoțională reprezintă capacitatea de a crea o armonie între minte și inimă sau de a folosi emoțiile în mod eficient. Aproape toate deciziile luate în viața de zi cu zi se bazează pe ceea un individ simte. Prin urmare, recunoașterea și gestionarea emoțiilor este esențială pentru a înțelege situațiile cu care o persoană se confruntă.

Ce este inteligența emoțională?

Inteligența emoțională este capacitatea de a recunoaște propriile sentimente și pe cele ale altora, de a automotiva și de a ajuta la gestionarea emoțiilor, atât în interior, cât și în relațiile sociale. Emoțiile sunt răspunsuri psihologice și fiziologice la evenimente interne sau externe care au un efect asupra individului. Ele se caracterizează prin modificări ale stării de spirt sau ale comportamentului. Emoțiile pot varia, de la emoții pozitive (fericire, entuziasm, surprindere) până la emoții negative (furie, dezgust, tristețe etc.).

Testarea nivelului de inteligență emoțională este esențială deoarece poate ajuta la înțelegerea și îmbunătățățirea abilităților de gestionare a emoțiilor, relațiilor și stresului.

Pentru a înțelege inteligența emoțională în ansamblul ei, aceasta poate fi împărțită în 4 abilități generale:

Conștiința de sine (self-awareness)

Cunoașterea emoțiilor și a modului în care acestea își pune amprenta este esențială. Aceasta presupune înțelegerea modului în care emoțiile influențează gândurile, sentimentele și acțiunile (și viceversa) și cum acestea pot ajuta la atingerea obiectivelor personale sau pot deveni o piedică pe plan profesional sau personal. Conștiința de sine include capacitatea de a recunoaște înclinațiile emoționale, punctele tari și punctele slabe.

Stăpânirea de sine (self-management)

Stăpânirea de sine este abilitatea de a gestiona emoțiile într-un mod care permite îndeplinirea unei sarcini sau unui obiectiv. Aceasta include capacitatea de a nu declanșa automat reacții emoționale și de a le controla. Această abilitate permite indivizilor să se calmeze, să reducă anxietatea, să accepte tristețea fără a se lăsa copleșiți de ea, să gestioneze iritarea fără ca aceasta să se transforme într-o explozie etc..

Prin urmare, practicarea autocontrolului poate reduce probabilitatea de a spune sau de a face ceva sub semnul sentimentelor, în special într-o situație cu încărcătură emoțională. Pe termen lung, autocontrolul poate ajuta, de asemenea, la modelarea înclinațiilor emoționale.

Abilități sociale (social-awareness)

Conștiința socială este capacitatea de a percepe cu acuratețe sentimentele altor persoane și de a înțelege modul în care aceste sentimente influențează comportamentul. Aceasta se bazează pe capacitatea de empatie, care permite înțelegerea și luarea în considerare a perspectivelor celorlalte persoane. Empatia ajută la conștientizarea dorințelor și nevoilor celorlalți, crescând calitatea relațiilor interumane, fiind un aspect cheie pentru inteligența emoțională a unei persoane. Această capacitate oferă, de asemenea, o perspectivă mai pătrunzătoare asupra celorlalți și ajută la înțelegerea rolului pe care îl joacă emoțiile în relațiile personale.

Managementul relațiilor

Gestionarea relațiilor este abilitatea de a obține cele mai bune rezultate din interacțiunile cu ceilalți. Aceasta include capacitatea de a-i influența pe ceilalți prin modul în comportamentul și modul de a comunica adoptate de o persoană. Această abilitate folosește rațiunea și persuasiunea pentru a încuraja o altă persoană să acționeze din proprie inițiativă. Gestionarea relațiilor implică, de asemenea, oferirea de beneficii emoționale celor implicați. Acest lucru construiește treptat încrederea și consolidează legăturile cu alte persoane.

Motivația

Motivația este esențială pentru a concentra atenția și a menține o constantă în urmărirea unui obiectiv. Motivația este în strânsă legătură cu o varietate de factori, cum ar fi nevoile, aspirațiile, interesele, valorile și mediul social. O motivație puternică poate încuraja o persoană să-și atingă obiectivele, dar lipsa motivației poate duce la eșecuri sau stagnare pe plan profesional sau personal. Prin urmare, este importantă identificarea factorilor care susțin motivația și valorificarea acestora pentru a încuraja un comportament orientat spre atingerea obiectivelor.

Aceste 4 abilități sunt interconectate și se completează reciproc, însă nu sunt întotdeauna dependente una de alta. Fiecare persoană va excela în anumite aspecte și va avea puncte slabe în altele; de exemplu, o persoană poate să perceapă foarte bine emoțiile personale, dar poate avea dificultăți în a le controla.

Cum se dezvoltă inteligenţa emoţională?

Nu persoanele cele mai inteligente sunt cele mai de succes sau cele mai împlinite în viață. Există persoane care excelează din punct de vedere academic, dar care eșuează la locul de muncă sau în relațiile personale din cauza unei inteligențe emoționale scăzute. Coeficientul de inteligență (IQ) ia în considerare (aproape exclusiv) aspectele logico-matematice și lingvistice ale inteligenței umane. Astfel, coeficientul de inteligență ajută la acumularea unor cunoștințe teoretice, dar inteligența emoțională este cea care ajută la gestionarea stresului și emoțiilor atunci când o persoană se află într-o situație nefavorabilă.

Lipsa inteligenței emoționale poate influența performanțele profesionale. Studiile arată că, la locul de muncă, cu cât o persoană ocupă un rol mai avansat, cu atât mai importantă este inteligența emoțională, majoritatea competențelor considerate critice în definirea unui adevărat lider depinzând de capacitatea emoțională pe care o deține.

Inteligența emoțională se poate dezvolta datorită unor strategii și tehnici specifice, care implică auto-reflecție, auto-cunoaștere și dezvoltarea de abilități sociale:

  • auto-reflecție: fiecare persoană trebuie să-și pună o întrebare-cheie indiferent de situație: „cum mă simt?”. Este importat ca emoțiile să nu fie respinse sau negate, oricât de neplăcute ar fi ele. Identificarea emoțiilor este un aspect esențial pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. O bună strategie poate fi ținerea evidenței emoțiilor într-un jurnal personal sau practicarea unor exerciții de meditație.
  • acceptarea emoțiilor: atunci când emoțiile sunt judecate există riscul de a crea un blocaj în evoluția lor. Acestea sunt asemănătoare valurilor. Emoțiile se nasc, ating un vârf, apoi dispar. Indiferent de amploarea sau neplăcerea emoțiilor, acestea sunt parte din natura umană și trebuie să fie acceptate.
  • conectarea emoțiilor și a gândurilor: conștientizarea gândurilor care pot produce o emoție negativă (ex. un prieten nu răspunde la telefon deci nu este interesant de a purta o discuție = furie și supărare) este esențială pentru a dezvolta noi mecanisme prin care se pot cultiva noi mecanisme de autocontrol și de empatie.
  • ascultarea corpului: mintea și corpul sunt conectate, astfel că unele emoții pot avea un impact semnificativ asupra organismului. Spre exemplu, stomacul este organul care poate declanșa diferite semnale de alarmă în situații de stres sau de oboseală. Pentru a reduce sau chiar elimina unele senzații fizice declanșate de emoții există numeroase de ameliorare a acestor simptome. Yoga implică o serie de poziții care ajută la întinderea și relaxarea mușchilor și articulațiilor, în timp ce tehnicile de relaxare, cum ar fi respirația profundă și progresivă, pot ajuta la reducerea tensiunii și a stresului.
  • căutarea conexiunilor între emoții: schițarea unui peisaj emoțional complet permite identificarea motivelor (declanșatorilor) care stau la baza unei stări de spirit. De exemplu, stresul poate declanșa o serie de emoții negative, cum ar fi anxietatea și furia.

Inteligența emoțională la locul de muncă

Inteligența emoțională este crucială la locul de muncă, deoarece poate avea un mare impact asupra productivității, a relațiilor interpersonale și a succesului profesional. Iată câteva exemple despre cum poate fi folosită inteligența emoțională la locul de muncă:

  • comunicarea eficientă: ascultarea activă, înțelegerea emoțiilor și a dorințelor celorlalți și exprimarea propriilor idei și sentimente într-un mod clar poate ajuta la îmbunătățirea inteligenței emoționale.
  • lucrul în echipă: prin îmbunătățirea capacității de a colabora cu ceilalți inteligența emoțională poate contribui la crearea unui mediu de lucru productiv și pozitiv. Aceasta implică înțelegerea nevoilor și sentimentelor celorlalți membri ai echipei și crearea unui mediu de lucru în care toată lumea se simte respectată și valorizată.
  • abilități de lider: inteligența emoțională facilitează înțelegerea emoțiilor și intereselor angajaților și abilitatea de a-i motiva și ghida pentru a obține performanțe mai bune.
  • rezolvarea conflictelor: neînțelegerilor sunt inevitabile la locul de muncă și pot influența negativ productivitatea și moralul, dar o inteligență emoțională ridicată poate ajuta la gestionarea conflictelor prin utilizarea abilităților de comunicare, empatie și negociere.
  • managementul stresului: prin îmbunătățirea capacității de a recunoaște și de a gestiona emoțiile și prin utilizarea tehnicilor de relaxare, cum ar fi meditația sau respirația profundă, inteligența emoțională poate facilita gestionarea stresului.

Procesul de autoevaluareTemplate de lucru

HR

Procesul de autoevaluare

+ Identificarea punctelor slabe
+ Analiza performanței profesionale
+ Obținerea de feedback
+ Gestionarea carierei
+ Recomandări generate automat
+ Instrucțiuni și exemple
AVANTAJE+
9.6
EXPERT
RON 7741.190
35% discount utilizând codul în pagina de comandă

Inteligența emoțională în activitatea unui manager

Persoanele care au o bună inteligență emoțională sunt adevărați lideri, datorită capacității lor de a sesiza starea de spirit a grupului, de a se exprima și de a ghida, sprijinind astfel atingerea obiectivelor de afaceri.

Un lider care pune accentul pe inteligența emoțională va putea să creeze un mediu de lucru pozitiv și să consolideze relațiile dintre acesta și subordonații săi. Nu este vorba doar de a fi popular și de a face o impresie excelentă, ci de capacitatea de a se adapta perfect situațiilor în așa măsură încât este sigur că va obține efectul dorit. Fără o percepție a propriilor emoții și nevoi și a modului de satisfacere a acestora, succesul pe plan social nu este posibil, din cauza lipsei de satisfacție personală.

Un lider transformațional își bazează relațiile cu angajații pe empatie, influențându-și în același timp echipa și inspirându-i prin propriul exemplu. Acest tip de lider are încredere în sine, dar este dispus și să se sacrifice pentru binele companiei și nu se teme să facă față provocărilor și schimbărilor organizaționale. Leadershipul transformațional este eficient tocmai datorită inspirației care motivează pentru a atinge obiectivele. Angajații managerilor transformaționali sunt autonomi și responsabili în luarea deciziilor, urmând exemplul carismatic al liderului.

Inteligența emoțională poate ajuta un manager să ia decizii mai bune. Capacitatea de a recunoaște și de a evalua emoțiile poate ajuta un manager să ia în considerare emoțiile generate de anumite situații și să ia decizii care sunt mai bine adaptate pentru a răspunde nevoilor angajaților și ale organizației.

Orice organizație se poate confrunta cu dezacorduri, dar un manager care are o inteligență emoțională bine dezvoltată le poate gestiona într-un mod care să fie atât productiv, cât și pașnic. Un manager poate reduce tensiunea și poate ajuta la găsirea unor soluții de compromis datorită abilităților sale de comunicare și a empatiei.

Register New Account
Shopping cart