Se acceseaza informatia dorita. Va rugam asteptati!
VirtualBoard - Data and expert knowledge for top management

STRATEGIA CREATIVA DISNEY – combinarea imaginatiei cu planificarea

planificarea creativa; Creativitatea in afaceri; Tehnici de brainstorming

Uneori este dificil a transforma gandirea creativa intr-o strategie si a o implementa ulterior in practica, pentru ca ideile creative nu se potrivesc intotdeauna cu realitatile organizatiei. Strategia Creativa Disney sustine gandirea creativa, oferind in acelasi timp o perspectiva pragmatica si chiar critica asupra solutiilor propuse. Strategia Disney utilizata in planificarea creativa imbina tehnici de brainstorming cu creativitatea in afaceri, pentru a dezvolta idei creative, dar realiste in acelasi timp. Acest lucru este posibil prin asumarea secventiala de catre participantii la discutii a trei roluri (visatorul, realistul si criticul) foarte diferite. Strategia se aseamana cu Metoda celor 6 Palarii, insa spre deosebire de aceasta, participantii la discutie nu pot alege in orice moment din ce perspectiva sa abordeze problema, ci isi vor asuma mai intai rolul visatorului pentru a genera viziunea creativa, apoi rolul realistului, pentru a explica modul in care se poate transpune viziunea in actiune strategica si apoi rolul criticului, pentru a identifica potentialele bariere in calea implementarii planului de actiune.

ORIGINEA CONCEPTULUI – PLANIFICAREA CREATIVA

Robert Dilts a evidentiat si organizat, in 1994, strategia lui Walt Disney, care declara el insusi ca exista trei Walts: visatorul, realistul si criticul. Construind pe aceasta idee, care l-a ajutat pe Disney sa isi transforme visul in realitate, Dilts propune ca strategie creativa desfasurarea unei discutii de tip brainstorming in care un grup de oameni folosesc pe rand cele trei perspective (visatorul, realistul si criticul) cu scopul de a genera, evalua si critica idei pentru solutionarea unor probleme. Strategia a fost prezentata pe larg in 1995 in „Strategies of Genius: Volume One”.

INTELEGEREA CONCEPTULUI

Strategia Creativa Disney reprezinta un instrument folosit in brainstorming, care presupune utilizarea secventiala a 3 roluri in procesul de gandire: Visatorul, Realistul, Criticul. In timpul imaginarii si dezvoltarii ideilor, se trece de la un rol la altul, abordand mentalitatea specifica fiecaruia, putand face astfel o analiza temeinica a problemei decizionale.

Membrii echipei dumneavoastra pot fi mai potriviti in mod natural uneia dintre prespective, fapt pentru care, in utilizarea instrumentului, este important sa va asigurati ca se va mentine un echilibru in derularea procesului si ca sunt puse in functiune toate rolurile. Un accent insuficient pe rolul Criticului poate duce la crearea unor propuneri nerealiste care sunt sortite esecului. In acelasi timp, daca se omite rolul Visatorului, planurile pot fi lipsite de imaginatia necesara unui adevarat proces de inovare.

Discutiile specifice celor trei faze se desfasoara in trei locuri diferite, pentru a face evident transferul de la o stare la alta, si pot fi descrise astfel:

  1. Visatorul expune entuziast si liber idei, vise, fara riscul de a fi criticat sau restrictionat. In aceasta faza, grupul ofera o varietate de idei creative, unele viabile, iar altele nu. Rolul Visatorului presupune sa va concentrati pe brainstorming si asocierile libere de idei.
  2. Realistul are o gandire logica, o atitudine constructiva, considera ca visul este posibil si incearca sa il transforme intr-un plan de actiuni concret. In aceasta faza, participantii la discutii se vor abtine de la comentarii critice.
  3. Criticul identifica barierele cu care se va confrunta planul de actiune propus de realist, are o atitudine constructiva si sugereaza modificari ale planului de actiune, oferindu-i o forma finala.

MOD DE ABORDARE IN UTILIZAREA CONCEPTULUI PENTRU A DEZVOLTA CREATIVITATEA IN AFACERI

Spatiul va trebui impartit in trei sectiuni corespunzatoare fiecarui rol pe care participantii si-l vor asuma. Coordonatorul discutiilor trebuie sa detina abilitati de cercetare calitativa ori de psihologie pentru a asigura corectitudinea si eficienta aplicarii metodei. Acesta trebuie sa se asigure ca participantii nu isi asuma un alt rol decat cel din momentul respectiv, ca s-au oferit suficiente idei creative in prima faza, ca s-a realizat un plan de actiune suficient de elaborat in cea de-a doua etapa si a fost suficient de criticat pentru a fi realist in a treia faza, intrucat toate cele 3 elemente sunt necesare pentru o planificare de succes.

Pentru aplicarea Strategiei Creative Disney, este necesara parcurgerea a patru pasi:

Pasul 1: Crearea spatiului
Discutia aferenta fiecarui rol trebuie sa se desfasoare intr-un cadru aparte, in colturi diferite ale camerei sau in incaperi diferite, pentru ca participantilor sa le fie clara diferentierea intre cele trei roluri. Cadrul creat trebuie sa fie unul prietenos si relaxat, pentru a facilita discutiile, putand fi adaptat si in functie de rolul asumat (ex.: fotolii relaxante in faza visatorului, masa rotunda si tabla in faza realistului, tablouri agresive in faza criticului). Pentru a nu se pierde din idei, discutia poate fi inregistrata, cu acordul participantilor, ceea ce impune pregatirea aparaturii necesare. Este vital sa existe un responsabil pentru documentarea fiecarei etape.

Pasul 2: Intrarea in rolul Visatorului
Asigurati-va inca de la inceput ca fiecarui membru ii este clara procedura si ca incepeti cu rolul Visatorului. Astfel, fiecare persoana trebuie sa se simta libera sa lanseze idei, fara a se teme de critici sau alte repercusiuni. Nu introduceti nicio limitare. Evitati sa faceti referire la bugete, termene sau reguli. In aceasta faza, se va oferi raspuns la urmatoarele intrebari:

  • Daca ati putea face orice cu acest proiect, ce ati dori cel mai mult sa realizati?
  • Ce idei va motiveaza si va inspira cu adevarat?
  • Care este solutia? Cum o imaginati?
  • Care vor fi beneficiile aplicarii solutiei?

Pasul 3: Tranzitia catre rolul Realistului
Odata ce ati acordat tuturor timp din belsug pentru a oferi idei, este momentul sa mergeti in spatiul (camera sau sectiunea din camera) alocat rolului Realistului. In aceasta etapa, ideile vor fi ajustate pentru a deveni concrete si realizabile. Participantii la discutie se vor concentra pe actiune, respectiv:

  • Cum se poate aplica ideea aceasta in realitate?
  • Care este planul de actiune pentru implementarea ideii?
  • Care este cadrul temporal pentru implementarea ideii?
  • Cum se va evalua ideea si implementarea sa?

Pasul 4: Tranzitia catre rolul Criticului
In aceasta ultima etapa, odata cu pozitionarea grupului in sectiunea specifica rolului de Critic, fiecare pas al planului de actiune dezvoltat in pasul anterior va fi testat si criticat. Atitudinea va fi una constructiva, intrucat scopul este de a corecta planul de actiune pentru a-l face viabil. Participantii vor trebui sa raspunda la urmatoarele intrebari:

  • Ce vi se pare ca este in neregula cu ideea?
  • Ce lipseste planului de actiune?
  • De ce nu s-ar putea implementa acest plan?
  • Care sunt punctele slabe ale planului de actiune?
  • Cum il putem perfectiona?

Asigurati-va ca alocati suficient timp in fiecare etapa pentru dezvoltarea integrala a ideilor. Tranzitia prea rapida de la o faza la urmatoarea poate suprima imaginatia membrilor echipei.

CONCLUZII

Echilibrarea rolurilor conflictuale de Visator, Realist si Critic poate fi o provocare pentru echipa. Toate cele 3 elemente sunt necesare pentru o planificare de succes, dar trebuie sa fie abordate in ordinea corecta. Echipele pot adesea sa cada in capcana utilizarii in acelasi timp a celor 3 roluri.

Prin utilizarea Strategiei Creative Disney, se pot separa in mod clar aceste roluri si se poate aloca timp pentru fiecare. Cand fiecare rol este definit ca un set distinct, echipa se poate concentra pe realizarea unei sarcini intr-un interval de timp. Aceasta abordare va creste sansele ca planul dumneavoastra sa fie realist, inovativ si de succes.

BIBLIOGRAFIE

  1. Bill Capodagli, Lynn Jackson, 1998, The Disney Way, McGraw-Hill Professional, New York, USA
  2. Chris Bilton, Stephen Cummings, 2010, Creative Strategy: Reconnecting Business and Innovation, John Willey & Sons, UK
  3. David Molden,2012, How to Manage with NLP, Pearson Eduction Limited
  4. www.mindtools.com
  5. www.designorate.com
  6. www.scalingtheheights.com

CONTACT

Va rugam sa ne trimiteti mesajul dumneavoastra si va vom raspunde in cel mai scurt timp posibil!

Se trimit datele

©2020 VirtualBoard - Data and expert knowledge for top management & business owners

Introduceti datele dumneavoastra de logare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account