ETAPELE IN PROCESUL DE INOVARE – cresterea sanselor de succes in inovare

0
managementul, managementului, produs, produse, proces, procese, succes, afacere, afaceri, afacerii, organizatie, organizatiei, planificare, planificarea, gestionarea, procesului

„Inovarea este un instrument specific antreprenorilor si se refera la mijloacele prin care acestia valorifica schimbarea ca pe o oportunitate de a dezvolta o afacere diferita sau un serviciu diferit. Inovarea poate fi privita ca o disciplina care poate fi invatata si pusa in practica” – Peter Drucker

A transforma o idee intr-un produs utilizabil pe o piata–tinta este foarte profitabil, dar implica un proces indelungat si complex. Identificarea si intelegerea acestui proces, precum si parcurgerea lui utilizand resursele disponibile, poate face diferenta intre succes si esec. In contextul in care cererea si consumul de produse si servicii sunt in crestere, companiile sunt din ce in ce mai supuse presiunilor de a face fata schimbarilor specifice sectorului in care activeaza si de a-si dezvolta produsele existente sau de a crea unele noi. Exista multe companii care intampina probleme mai ales in faza de dezvoltare, a trecerii de la un concept la produsul pe care sa-l lanseze pe piata. Prin urmare, o intelegere mai buna a procesului de inovare poate fi utila oricarei organizatii in a depasi obstacolele cu care se confrunta si a-si mari oportunitatile de succes.

PROCESUL DE INOVARE – DEFINIRE

Este important a se intelege care este diferenta intre inventie si inovare. O inventie presupune crearea a ceva nou, care nu a mai existat inainte pe piata, pe cand inovarea implica imbunatatirea unui concept sau a unei idei existente, utilizand un proces care incepe cu stadiiile de dezvoltare a ideii, spre un produs viabil care poate fi comercializat.

Procesul de inovare se poate defini ca aplicarea sau introducerea unei noi tehnologii sau metode de a face ceva care sa ajute o organizatie sa ramana competitiva si sa raspunda cererilor clientilor sai tinta.

Procesul de inovare se desfasoara atunci cand organizatia rezolva o problema existenta sau executa un proces actual, caracteristic activitatii companiei, intr-un mod radical diferit, generand beneficii ridicate companiei si celor care sunt responsabili cu executia procesului/beneficiarilor acestuia/ambelor parti. Introducerea unei secvente complet noi intr-un proces de productie existent care creste productivitatea, economisind totodata si resurse financiare si de timp, poate fi considerata un proces de inovare.

In plus fata de introducerea unei abordari sau tehnologii noi, procesul de inovare necesita alocarea de timp pentru o planificare detaliata, precum si suportul top-managementului. Procesul de inovare implica un grad de risc mai ridicat decat imbunatatirile incrementale si necesita un nivel ridicat de schimbari structurale si in cultura organizationala.

STADIILE SI MANAGEMENTUL PROCESULUI DE INOVARE

STADIILE PROCESULUI DE INOVARE

Pentru a reusi, orice organizatie, indiferent de talia sa, trebuie sa urmeze o succesiune structurata de stadii in procesul de inovare (Figura 1). Va prezentam in continuare una dintre abordarile structurii fazelor unui proces de inovare.

Figura 1. Stadiile procesului de inovare

1. Pregatirea

Acest prim stadiu necesita concentrarea atentiei asupra caracteristicilor, dinamicii si factorilor de influenta din aria de afaceri in care compania doreste sa faca inovare: care este scopul inovarii; ce competitori fac ceva in directia inovarii pe zona analizata; ce rezultate se doreste a fi obtinute.

2. Generarea

Odata ce ati cercetat si inteles contextul in care doriti sa faceti inovare, puteti incepe sa veniti cu ideile care se potrivesc cu elementele pe care le-ati descoperit in faza anterioara si care sunt intr-adevar relevante pentru context.

3. Incubarea

Dupa ce ati dezvoltat cateva optiuni, ganditi-va la ele si acordati-va timp pentru a le procesa si a va face o idee mai clara despre acestea, despre utilitatea lor si modul in care le-ati putea integra in procesul de inovare.

4. Evaluarea

In aceasta faza, evaluati optiunile create din mai multe perspective obiective. O abordare recomandata ar fi sa utilizati directiile identificate in faza de pregatire.  In acest fel, va puteti indeplini scopul de a va incadra rezultatul inovarii in contextul actual si puteti oferi clientilor si tuturor partilor interesate ceea ce au nevoie.

5. Implementarea

Reprezinta stadiul procesului de inovare cu cele mai multe provocari, incepand de la cooperarea cu colegii, clientii, furnizorii si toate partile implicate, pana la transformarea unei idei bune in ceva care sa functioneze spre beneficiul tuturor.

MANAGEMENTUL PROCESULUI DE INOVARE

Managementul inovarii poate fi definit ca o evolutie a managementului traditional, cu principiile, procesele si practicile aferente sau ca o evolutie de la formele de organizare obisnuita si de la modul in care este aplicat managementul. Pe scurt, managementul inovarii schimba fundamental modul in care managerii actioneaza. In mod obisnuit, activitatea managerilor include:

  • Stabilirea obiectivelor si a planurilor de actiune;
  • Motivarea si alinierea eforturilor angajatilor;
  • Coordonarea si controlul activitatilor;
  • Acumularea si alocarea resurselor;
  • Dobandirea si aplicarea cunostintelor;
  • Construirea si consolidarea relatiionarii;
  • Identificarea si dezvoltarea talentelor.

Intr-o organizatie de talie mare, singurul mod de a schimba modul in care lucreaza managerii este reinventarea proceselor specifice companiei. Procesele de management, precum planificarea strategica, elaborarea bugetelor, managementul proiectelor, angajarea si promovarea angajatilor, evaluarea personalului, comunicarea interna, dezvoltarea viitorilor lideri si managementul cunostintelor, reprezinta rotitele mecanismului care transforma principiile managementului in practicile de zi cu zi. Ele stabilesc tehnicile si actiunile care definesc munca managerilor. In timp ce inovarea operationala se axeaza pe procesele companiei (aprovizionare, logistica, suport clienti, etc.), managementul inovarii vizeaza procesele de management ale organizatiei.

CONCLUZII

Organizatiile care urmeaza un proces structurat in inovare isi reduc riscurile de esec si isi maresc gradul de intelegere asupra problemelor cu care trebuie sa se confrunte. Cu toate acestea, trebuie sa fiti constienti ca pe masura ce inaintati din faza de prototip catre cea de realizare a produsului final si a productiei, costurile cresc in mod semnificativ. Inovarea necesita un echilibru atent intre risc si recompense in toate stadiile procesului, echilibru care va fi influentat de cultura organizationala.

Procesul de inovare poate genera valoare atat pe plan intern (angajati sau organizatia insasi), cat si pe plan extern (parteneri de afaceri, utilizatori finali sau clienti actuali). Valoarea rezultata din procesul de inovare poate include:

  • reducerea timpului de realizare a unui produs sau de furnizare a unui serviciu;
  • cresterea numarului de produse fabricate sau de servicii furnizate intr-un anumit interval de timp;
  • reducerea costurilor pe unitatea de produs fabricat sau serviciu furnizat.

In plus, procesul de inovare poate genera imbunatatiri semnificative in calitatea produselor sau in nivelul serviciilor. In concluzie, pentru a implementa un proces de inovare performant si eficient, este necesar ca organizatiile sa-si mareasca semnificativ numarul de indicatori de performanta, in scopul de a avea controlul directiilor pe care trebuie sa le imbunatateasca pentru a obtine rezultatele si livrabilele propuse.

BIBLIOGRAFIE

  1. Heike Löber, Different Phases of the Innovation Process: An Overview of Challenges and Customer Integration, Anchor Academic Publishing
  2. Peter Merrill, Innovation Never Stops: Innovation Generation – The Culture, Process, and Strategy, ASQ Quality Press, 2015
  3. Marshall Scott Poole, Andrew H. Van de Ven, Kevin Dooley, Michael E. Holmes, Organizational Change and Innovation Processes: Theory and Methods for Research, Oxford University Press, 2000
  4. Thomas Lager, Managing Process Innovation: From Idea Generation to Implementation, World Scientific, 2010
  5. John de la Mothe, Dominique Foray, Knowledge Management in the Innovation Process, Springer Science & Business Media, 2012
  6. Robin Lowe, Sue Marriott, Enterprise: Entrepreneurship and Innovation, Routledge, 2012
  7. Georg Stampfl, The Process of Business Model Innovation: An Empirical Exploration, Springer, 2015
  8. John A. Cogliandro, Intelligent Innovation: Four Steps to Achieving a Competitive Edge, J. Ross Publishing, 2007

Register New Account
Reset Password
Shopping cart